KR 239 på linje 639!

Startat av Yujin Zhang, 03 december 2007, 15:16:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

I fredags såg jag KR 238 på 639, 14:05 från Stockholm och därför bestämde jag att åka till Tekniska och kolla upp saken idag. Det visade sig att vara 239 istället, ingen problem där inte!






Vagnen är 1000-gånger snyggare i verkligheten (spciellt med framljus tänd) än bilderna här.  :D

Se och lär, SL! UL/KR vågar satsa på 9700! Det är sån buss man ska ha på en linje som är 2h 30min lång istället för nån B9S med skorstenen som sitter bakom föraren... :roll:

bjalle

#1
Snygg vagntyp!

Dan Henriksson

Fina bilder! Jag trodde nog att någon av de nya skulle dyka upp på "39:an", får lov att ge mig ut på 9700-jakt här framöver!
/Danne

Ersa

Slikjer sig landsbygdslinjerna inom Norrtälje (och Nynäshamns) kommun verkligen såpass mycket från UL-linjer inom Uppsala län (Knutby, Östhammar m.fl)? Varför extrem låggolvshysteri inom det röda länet, medan "vanliga bussar" går bra på andra sidan länsgränsen, i det gula länet i norr/väst samt det gröna länet i söder?

Är det mångdubbelt fler rullstolsbundna Gottröra-Norrtälje än Gottröra-Uppsala?

Yujin Zhang

CitatProblemet är istället att bussen blir totalt olämplig för alla annan trafik (nästan) i hela SL området, just därför kommer vi aldrig att få se en bussupphandling där liknande bussar specas.

//Lars

Och hur ofta används 6316-6319 (bl.a.) på andra linjer än 639/807? De fyra vagnar har UL-maskin och är främst avsett för att rulla på 639-UL805-UL807-UL809-UL832-UL848-UL859-UL886 (med res. för flera) och du får motivera nu varför 9700 inte skulle passa på någon (/några) linjer ovan.  ???

Cero

Bussar av typen 9700 eller OmniExpress vore väl lämpliga åtminstone på motorvägslinjen (676) till Norrtälje, eventuellt 670 till Vaxholm, några av Värmdölinjerna, till Nynäshamn och 748 till Södertälje. Att dessa är svåra att använda på andra linjer är ju ett relativt svagt argument eftersom man redan håller sig med en kostnadskrävande blå flotta som inte är tillåten till alternativ användning annat än i yttersta nödfall.

Alternativet är ju naturligtvis lågentré boggi även om det inte ger samma komfort. Dock är det är ingen höjdare att åka ledbuss på spåriga motorvägar runt Stockholm, oavsett vilket märke/modell man väljer, så det borde man sluta med.

SL:s långlinjer motsvarar ju Göteborgs Röd Express och liknande och där går det ju bra utan låggolv. Varför inte i Stockholm?

/Cero

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2007, 17:52:56 PM
Att ytterligare försvåra fordonsanvändningen med ännu fler specialfordon förutom dagens blåbussar blir enbart kostnadsdrivande,

Naturligtvis tar man bort alla blåa bussar (genom att lacka dem röda) först och främst, innan det blir tal om att ändra något ytterligare. Gärna krav på Vegor och andra bekväma vagnar med bälten, AC och annan hög standard på stomlinjerna, men låt alla dessa bussar vara röda de också.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2007, 17:52:56 PM

Att ytterligare försvåra fordonsanvändningen med ännu fler specialfordon förutom dagens blåbussar blir enbart kostnadsdrivande, bussar som aldrig nånsin kan användas på andra linjer både av framkomlighetsskäl och av resandeskäl, försöken med att låsa ett par vagnar med begränsat antal dörrar och höga trappor på Stavsnäsomloppen slutade ju inte så positivt när bussarna snart dök upp på riktigt barnvagnstäta linjer typ 401 eller linjer med många äldre som 409/411, i Uppland har man inte riktigt dessa problem eftersom bussarna antingen används i landsbygdstrafik eller i trafik nära tätorterna.

Visst är det kostnadskrävande, men det är ju i slutänden en fråga om vad beställaren, SL, vill ha och är beredd att betala för. Om de anser att det finns ett värde i att hålla en flotta av bussar speciellt för en viss linje eller trafikuppgift, exempelvis på Stavsnäs, måste det naturligtvis vara möjligt för operatören att hantera situationen givet att man får betalt för det.

Man behöver ju inte heller binda sig vid dagens trafikområden utan kan tänka sig en annan uppdelning, givet att bussar av detta slag skulle vara önskvärt. Exempelvis kan man skapa en samordning av expresslinjer till Norrtälje och Vaxholm. Om resandemönster så medger kan man också tänka sig en samordning med exempelvis Stavsnäs. Visst, det är långa linjer som täcker ett stort område, men det finns inget som hindrar att man gör som i Göteborg och funderar på separata expresslinjer som upphandlas vid sidan av den ordinarie lokaltrafiken.

/Cero

Fredde

Citat639-UL805-UL807-UL809-UL832-UL848-UL859-UL886

Vem kör flest avgångar på dessa linjer?

/F

IngemarJ

Hej!

Så fick man lära sig var Confoederatio Helvetia har sin ambassad i Stockholm också!

Schweiz är ett känslomässigt viktigt land för mig.

Hälsar med tack!

Ingemar

Ersa

#10
Citat från: Fredde_J skrivet 03 december 2007, 23:29:20 PM
Vem kör flest avgångar på dessa linjer?

SL 639 är det helt klart Busslink som dominerar. KR Trafik kör de allra flesta av turerna till/från Östhammar, men då Busslink (inkl Fridströms sommartid) kör så många turer som bara går Stockholm-Rimbo samt Stockholm-Rimbo-Hallstavik är det ändå rött som dominerar.

UL 807 har jag har alltid fått för mig att det är c:a 50% vardera på 807. Busslink Norrtälje har fler dagkörningar medan Swebus Uppsala kör flest kvällspass. Alla förstärkningar på linje 807 sträckan Norrtälje-Rimbo(-Åby vsk) körs av Busslink/Fridströms med SL-linje 647E.

UL 809 körs nog till 90% av Swebus Uppsala då de flesta av dessa avgångar bara går Uppsala-Knutby. Förr var det ytterst sällan man såg Busslink köra 809 ens på sträckan Knutby-Norrtälje, men de fick något omlopp (807 till Uppsala & 809 tillbaka till Norrtälje, tror jag) då man bytte bort en 641:a Norrtälje-Hallstavik till Swebus för några år sedan. Antagligen går denna gula vagn på 641:an vidare som en 805:a hem till Uppsala sedan.

UL 805 vet jag ytterst lite om. De få tillfällen jag besökt Hallstavik har det varit en röd Busslinkvagn man sett vara skyltad 805.

UL 848: Enbart KR Trafik

UL 859: Enbart KR Trafik(?)

Ja, UL-nördarna Yujin & Patrik kan nog det här bättre  ::)

Patrik

Citat från: Verspieder skrivet 04 december 2007, 05:52:37 AM
SL 639 är det helt klart Busslink som dominerar. KR Trafik kör de allra flesta av turerna till/från Östhammar, men då Busslink (inkl Fridströms sommartid) kör så många turer som bara går Stockholm-Rimbo samt Stockholm-Rimbo-Hallstavik är det ändå rött som dominerar.

UL 807 har jag har alltid fått för mig att det är c:a 50% vardera på 807. Busslink Norrtälje har fler dagkörningar medan Swebus Uppsala kör flest kvällspass. Alla förstärkningar på linje 807 sträckan Norrtälje-Rimbo(-Åby vsk) körs av Busslink/Fridströms med SL-linje 647E.

UL 809 körs nog till 90% av Swebus Uppsala då de flesta av dessa avgångar bara går Uppsala-Knutby. Förr var det ytterst sällan man såg Busslink köra 809 ens på sträckan Knutby-Norrtälje, men de fick något omlopp (807 till Uppsala & 809 tillbaka till Norrtälje, tror jag) då man bytte bort en 641:a Norrtälje-Hallstavik till Swebus för några år sedan. Antagligen går denna gula vagn på 641:an vidare som en 805:a hem till Uppsala sedan.

UL 805 vet jag ytterst lite om. De få tillfällen jag besökt Hallstavik har det varit en röd Busslinkvagn man sett vara skyltad 805.

UL 848: Enbart KR Trafik

UL 859: Enbart KR Trafik(?)

Ja, UL-nördarna Yujin & Patrik kan nog det här bättre  ::)

Du har rätt i det mesta du skrev, ang. 805 så är det Busslink till 99% som kör, dock har man sett någon gång att Swebus Uppsala kört men väldigt sällan.

Yujin Zhang

CitatJa, UL-nördarna Yujin & Patrik kan nog det här bättre

Jaha, är jag UL nörd nu?  ;D :D ;)

Då tänker jag göra en lista över UL busslinjerna (plus 639) som Busslink kör. Med reserveration för ändringar som kan ha skett sen 20 aug 2007.

Linje 639:
KR kör följande avgångar vardagar:
Från Tekniska högskolan: 08:55, 10:25, 14:05, 16:30, 18:30
Från Östhammars busstation: 05:25, 06:40, 10:35, 14:50

Lördagar
Från Tekniska högskolan: 09:45, 11:45, 16:15
Från Östhammars busstation: 06:15, 08:20, 12:20
08:20 och 12:20 utgår från Öregrund.

Söndagar och helgdagar
Från Tekniska högskolan: 19:20, 21:20
Från Östhammars busstation: 15:25, 17:00
15:25 och 17:00 utgår från Öregrund.
Övriga annonserad avgångar körs av Busslink samt Fridströms (de korta helgturer Söderhall-Rimbo-Söderhall).

Linje 805:
Samtliga avgångar körs av Busslink förutom följande på vardagar som körs av Swebus:
Från Hallstavik: 06:15
Från Uppsala: 05:15
Helgerna är det sista turen på båda riktningar Swebus, (16:15 Uppsala-17:40 Hallstavik-18:45 Uppsala).

Linje 807:
Samtliga annonserad avgångar körs av Busslink förutom följande som körs av Swebus (vardagar):
Från Norrtälje: 06:35, 07:40, 18:30, 19:40 (som 625, byter till 807 vid Rimbo), 23:15
Från Uppsala: 04:55, 06:00, 14:05, 16:45
Samtliga avgångar på helger körs av Busslink.

Linje 809:
Samtliga annonserad avgångar körs av Swebus förutom följande som körs av Busslink (vardagar):
Från Norrtälje: 17:00
Från Uppsala: 14:40
Samtliga avgångar på helger körs av Swebus.

Linje 832:
Busslink kör en skoltur från Frösåkersskolan 15:25 till Forsmark 3 med ankomst 15:50 skoldagar.

Linje 848:
Busslink kör en förstäkrningstur från Vänge kyrka 07:45 med ankomst ca 08:15 i Uppsala på skoldagar.

Linje 859:
Busslink kör eftermiddagsavgången från Forsmark 3 15:55 med ankomst i Östhammar (Trastgatan) 16:30.

Linje 886:
Busslink kör en avgång på linje 886 vardagar, 07:55 från Uppsala, 08:48 Alunda och åter i Uppsala 09:37.

Linje 888:
Busslink kör en avgång på linje 888 varadgar, 07:15 från Björklinge kyrka med ankomst i Uppsala 07:40.

Hoppas den här listan hjälper de nyfikna som vill fota Busslinksvagnar i andra platser än bara Uppsala/Östhammar.  ;)

bjorn_k

Jag har fått för mig att 647E bara går till (och från) Långsjöskolan (i Rimbo) och inget annat? Rätta mig den som vet :)

Mikael T Nilsson

Kul! Då finns det hopp om att få se bussen i Stockholm.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.