Nya 45 005 Kjellgrens Tranemo

Startat av yngrot, 06 december 2012, 08:16:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

En B9R 9700S  med Västtrafiklack dock ej leksaksrand eller andra logotyper på den än iaf..  Den gamla 45 005  SXA 598/698   är såld och en av Setra är oxå såld .. Numera kan man med fog säga att Tranemo är ett renodlat Volvo garage då både Kjellgrens och Veolia har Volvo ..

Lite roligt att de kunde få till en normalgolvad då alla turer i Tranemo ska vara lågentre   men denna buss kommer väl som den gamla rulla på skoltur och beställning..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 december 2012, 08:16:33 AM
En B9R 9700S  med Västtrafiklack dock ej leksaksrand eller andra logotyper på den än iaf..  Den gamla 45 005  SXA 598/698   är såld och en av Setra är oxå såld .. Numera kan man med fog säga att Tranemo är ett renodlat Volvo garage då både Kjellgrens och Veolia har Volvo ..

Lite roligt att de kunde få till en normalgolvad då alla turer i Tranemo ska vara lågentre   men denna buss kommer väl som den gamla rulla på skoltur och beställning..

Är den verkligen Västtrafik-blå och inte Nettbuss lila färgsättning? I somras hörde jag i alla fall att Kjellgren skulle få en buss i den senare färgen. Men det kan förstås ha ändrats eller också rör det sig om ytterligare en. Kjellgrens ägs som bekant till 30 procent av Nettbuss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Den är blå  visserligen har jag glasögon men såå dåligt ser jag inte   :D   men när jag kolla Transportstyerelsen är den vit ..   och med nuvarande väder kan man säga att båda färger stämmer   ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 december 2012, 08:23:54 AM
Den är blå  visserligen har jag glasögon men såå dåligt ser jag inte   :D   men när jag kolla Transportstyerelsen är den vit ..   och med nuvarande väder kan man säga att båda färger stämmer   ;D

Tack, då vet jag. Det framgick inte om du själv sett bussen, men jag litar förstås på att du kan se skillnad på blått och lila.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2012, 08:21:42 AM
Är den verkligen Västtrafik-blå och inte Nettbuss lila färgsättning? I somras hörde jag i alla fall att Kjellgren skulle få en buss i den senare färgen. Men det kan förstås ha ändrats eller också rör det sig om ytterligare en. Kjellgrens ägs som bekant till 30 procent av Nettbuss.
Den kan kanskje være i Nettbuss' egen farge for linjetrafikk? De har jo de siste 30 år hatt en blåfarge som er nesten eksakt lik Västtrafik-blå på alle linjevogner. Den lilla fargen er bare på turistbusser, ekspressbusser og noen ytterst få av de som går på hva vi kaller "langrute".
I Norge ville dessverre lilla vært helt utenkelig på en skolebuss. Visst er ikke lilla den aller beste fargen, men den er i hvert fall ti ganger bedre enn den typen blå som Nettbuss og Västtrafik bruker.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bergenga skrivet 06 december 2012, 09:03:27 AM
Den kan kanskje være i Nettbuss' egen farge for linjetrafikk? De har jo de siste 30 år hatt en blåfarge som er nesten eksakt lik Västtrafik-blå på alle linjevogner. Den lilla fargen er bare på turistbusser, ekspressbusser og noen ytterst få av de som går på hva vi kaller "langrute".
I Norge ville dessverre lilla vært helt utenkelig på en skolebuss. Visst er ikke lilla den aller beste fargen, men den er i hvert fall ti ganger bedre enn den typen blå som Nettbuss og Västtrafik bruker.

Visst är den färgen snarlik Västtrafiks. Men mot det talar att den buss jag tänker på är avsedd att användas i beställningstrafik och att de bussar som Nettbuss (alltså inte bara Nettbuss Transfer och nu också Nettbuss Express) har i sina egna färger också är violetta. Kan det möjligen vara en buss som är flyttad från Norge?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2012, 09:32:08 AM
Kan det möjligen vara en buss som är flyttad från Norge?
Det kan man lett finne ut, men da trenger jeg å vite registreringsnummeret på den. Det eneste man kan finne her i tråden er den gamle.
Mvh.
Øyvind Berg

joham83

Bussen är en fd demo buss från volvo, under den tiden va den vit numera är den dock västtrafik blå. Har stått ett bra tag på Borås bil men blev levererad till Kjellgrens igår.Regnummret är UEU 200

Bernt Talbrant

Citat från: joham83 skrivet 06 december 2012, 19:06:38 PM
Bussen är en fd demo buss från volvo, under den tiden va den vit numera är den dock västtrafik blå. Har stått ett bra tag på Borås bil men blev levererad till Kjellgrens igår.Regnummret är UEU 200

Aha, är det den. Jag har nog ingen bild på den men en bild har visats i detta forum, den togs närmare bestämt när bussen befann i Linköping i våras.

UEU200 hos Rejmes i Linköping

yngrot

Jag glömde ju skriva regnummer i mitt första inlägg..    Trodde jag hade skrivit men det var tydligen   lite galet där   :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Trevligt, får hoppas bussen finns hemma i vår, maj?, när vi passerar på vårens Runstensresa. Har "beställt" ett uppehåll i Tranemo för bussfotografering när det är som tätast.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Maj brukar ju vara mycket bussar ute på en beställningsresor.. ..  Men hör av dig så  kan du få besked om bussen står hemma 


Ang Setra så är det 45 022 som finns kvar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina