Norrtälje skolrusning

Startat av Yujin Zhang, 20 december 2009, 17:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Var ute en kort sväng efter julavslutning i fredags.


5412 är en vagn som jag har stött på varenda dag under höstterminen. Den är nog bland de få bussar i SL-land som har fast omlopp, under hela hösten (med undantag för 2-3 gånger) har den kommit till Tekniska strax efter 8 från Hallstavik, sedan ställer föraren upp bussen och någon gång på eftermiddagen rullar den tillbaka till Hallstavik igen. På fredagar däremot, rullar 5412 som en extratur med avg c:a 13:17 innan den kör "hem" till Hallstavik.


Skolbuss 641E, fd 641D. Förut var det alltid en vagn med UL-maskin som rullade på denna avgång då det fortsatte som UL805 till Uppsala efter ankomst i Hallstavik (ca 15:10). Nu för dagar vet jag inte vad den bussen tar vägen sedan, men numret (6319) avslöjar att det är en Hallstaviksvagn iaf.


677 mot Uppsala. Ingen skolbuss direkt, iaf på den här biten. Det går nämligen en 647 till Rimbo 2-3min innan 677an. Från Rimbo och vidare mot Långhundra tillhör 677an "15-gruppen", så den kanske funkar som en skolbuss i praktiken för de som pluggar i Rimbo?


620 och 620X. En Norrtäljevagn på 620X och Täbyvagn på 620. Minns jag korrekt så är 620Xs körväg exakt samma som 620s, förutom sista 3-4km där 620X kör in till byn medan ordinarie 620 viker av vid Svensboda vsk och kör till Riala och Åkersberga via Sjöändan. Mao parallelkörning i drygt 15-20km med två ledbussar, men det är välebehövt beroende på veckodag. Ibland är båda ledbussar fullsatta till sista platsen med skolbarn medan andra dagar rullar 620 nästa tom från Norrtälje.


Denna dag var även en av Norrtäljes nya OmniLink ute och luftade. Det skulle ha varit kul att åka en sväng med den ute på Vätö och se om den har bättre väghållning än Volvobussar men det hade man inte tid till denna gång.


Till slut bussen jag började tråden med, 5412. Det visade sig att efter ankomsten i Norrtälje är det avlösning i garaget och så kör bussen ner till Åkersberga-Stava värdshus som 621 och tommar sedan till Stockholm för att köra 639an "hem".

Bussmicke

641D ?? Den hette 641X, Om det är turen via Sättra vsk vi talar om.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Citat från: Bussmicke skrivet 20 december 2009, 18:56:58 PM
641D ?? Den hette 641X, Om det är turen via Sättra vsk vi talar om.

Det är mycket möjligt, mycket möjligt att jag har blandat ihop med Värmdös f.d. 4XXD linjer. :P
Appropå linjesträckningen: det står på skylten att turen kör via Sättra, men i praktiken har föraren alltid kört via Häverödal de tjugotals gånger jag åkt med turen. Den gör uppehåll för påstigande vid Norrtälje bstn, Vigelsjövägen och Väster Knutby. Sedan ingenting förran Edebo kyrka och därifrån är det påstigande bara då avstigande finns.

Mikael T Nilsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 december 2009, 17:30:02 PM
Var ute en kort sväng efter julavslutning i fredags.



Skolbuss 641E, fd 641D. Förut var det alltid en vagn med UL-maskin som rullade på denna avgång då det fortsatte som UL805 till Uppsala efter ankomst i Hallstavik (ca 15:10). Nu för dagar vet jag inte vad den bussen tar vägen sedan, men numret (6319) avslöjar att det är en Hallstaviksvagn iaf.


Fint bildsvep! Jag misstänker att man lade om tursättning i samma veva som KR-Trafik blev entreprenör för UL805 (tidigare var det Swebus).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 20 december 2009, 17:30:02 PM
677 mot Uppsala. Ingen skolbuss direkt, iaf på den här biten. Det går nämligen en 647 till Rimbo 2-3min innan 677an. Från Rimbo och vidare mot Långhundra tillhör 677an "15-gruppen", så den kanske funkar som en skolbuss i praktiken för de som pluggar i Rimbo?

Det har länge funnits flera vardagsavgångar på 807/677 som har haft förstärkningar av en 647 c:a 5 minuter innan. :)