En resa genom Bergslagen (del 3.2)

Startat av Yujin Zhang, 04 december 2009, 16:23:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Sist slutade vi här, precis innan jag gick på 70an.



Klev jag av i Rättvik? Ja, för att sträcka på benen. :P


Efteråt gick jag åter in i bussen för att åka resten av vägen till Mora. Framme i Mora hittade jag 0092 och 0093. Jag vet att BM har visat bilder på dessa två från ett senare tillfälle, så jag måste ändå ha varit första som fotat dessa två i trafik?


Drygt halvtimme senare dök bussen jag skulle åka. Det står visserligen Dalatrafik på skylten, men så svårt kan det väl inte vara att gissa vilken linjen det rör sig om? ;)


Gissade ni 170 Grövelsjön så hade ni rätt. Är förare+bussen stationerad i Grövelsjön eller räknas det bara som övernattning på bortaort (jag tror för ett år sedan skrev någon att det var övernattn på bortaort)?
Föraren på denna tur meddelade, förutom att det är lag att ta på bälte, att det sker också regelbunda poliskontroll på denna sträcka med bältesanvändning. Sker det verkligen på bussar, med tanke på hur lätt det är "komma undan" med det? Tror jag har läst lite här o där att Polisen inte har resurser till just sådana här saker. ::)


Vänder man på ryggen ser det ut så här. Är väl här spåret gick en gång i tiden?


Och här en bild på Bussgodsstuga. ;D


Några minuter senare gick 170 vidare mot Grövelsjön...


...medan jag väntade in Morabussen som började sin dag efter övernattning i Särna.


Många resenär var det, bussen var fullsatt till sista platsen och kom till Mora drygt 10min sen.


Avslutningsvist en bild på 91an mot Kristinehamn, en linje som jag tror inte ha visats här på snacket förut. Kommer jag ihåg rätt övernattades denna buss i Kristinehamn under perioden som 91an gick. Varför man snurrar runt med Dalatrafikbuss har jag aldrig förstått. Är det fö Mora- eller Kristinehamnsförare som kör denna linje?

En ledtråd på vart jag ska ta vägen sedan är att kolla på blåa saken som skymmer till vänster. ;)

Magnus

Det där med att Polisen ofta kollar bälten har jag hört många gånger på olika sträckor. Så det verkar ju mest bara vara något som busschaufförer säger bara för att man ska sätta på sig det. Men man vet ju aldrig, det finns ju ingen anledning till att inte ha bälte på sig.

MM

Citat från: Magnus skrivet 04 december 2009, 17:58:00 PM
Det där med att Polisen ofta kollar bälten har jag hört många gånger på olika sträckor. Så det verkar ju mest bara vara något som busschaufförer säger bara för att man ska sätta på sig det. Men man vet ju aldrig, det finns ju ingen anledning till att inte ha bälte på sig.

Var med om det idag på VL's linje 514 i höjd med Lillhärad. Ingen blev bötfälld. :)