En resa genom Bergslagen (del 2) [OBS! C:a 30 bilder!]

Startat av Yujin Zhang, 01 december 2009, 21:58:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

(Efter tidigare påpekande från Staffan bestämde jag att ladda upp mina bilder på mitt webbhotell som jag inte har rört på evigheter - förhoppnignsvis går bildvisningen fortare nu, men är moderatörerna starkt emot så många bilder i ett inlägg får jag göra 2, ev 3 tråd på sista delen.)

Då fortsätter vi med resan!


Dagen innan hann jag som sagt nätt o jämt med tåget hem men så många timmars sömn var det verkligen inte.


Denna dag var proceduren samma, samma buss, nästan samma passagerare (d.v.s. 2 styckna Busslinkförare och 1 RB-kondis). Men skillnaden var att jag hoppade av redan vid Bergshamra.


Morgonsolen i Bergshamra.


Ända sedan Busslink tog över Råsta har vareda 540 som jag åkt på morgonen dykt upp och höll dessutom tidtabllen. På Veoliatiden var det ren chansinng på huruvida morgonen första 540or skulle komma eller inte. Samma sak gällde i princip med 595...


Ja klockan är verkligen inte mycket. ;D


Och här kommer morgonens första pendeltåg mot Märsta!


Denna gång blev min ingångspunkt till grannlänet Uppsala med morgonens första Upptåg, eller hur ska man ha det, numera rulllar Upptåget i princip dygnet runt och det tackar jag verkligen för. :D


Några morgonpigga resenär var det den dagen.


Uppsala - cyklarnas stad? Här borde vara eldorado för cykeltjuvar... :P


En blyg förare på 4554.


Från Uppsala åkte man 848an till Västmanland..wohoooo. ::)

Sala har man besökt många många många gånger men jag har aldrig åkt någon VL linje därifrån så jag tyckte att det var dags.


Det blev en Jonkherre till Västerfärnebo! Hur VL får ihop budgeten fattar jag inte, alla turer jag har åkt och kommer åka bestod av antingen bara mig själv eller max 1-2 passagerare. Sommarlovet iofs, kanske sämre anpassat med efterfrågan.


I Västerfärnebo stod denna taxibil och väntade på mig; taxilinjen till Norberg. Raka vägen var det iofs inte, beställningscentralen såg till att föraren plockade en kund till i Hörnsjöfors för att skjutsa henne till Västerfärnebo, för att senare köra mig till Norberg.

Taxibilen kom precis samtidigt som 500 mot Fagersta skulle gå och jag hann i sista minuten med bussen.

Då var vi här igen...


Men det var ingen TiB denna gång utan buss. Jag måste säga att dessa Jonkherre är rätt okej att åka med, speciellt när AC fungerar (alla VL bussar jag åkte under denna resa hade f.ö. fungerande AC. Tumme upp för Västerås Lokaltrafik!).


Med bussen på bilden innan åkte jag till denna ort vars stationhuset fungerade som någon restaurang och sopstationen låg mycket nära busskurren så det var ingen idé att stå där :-[


Eventuellt kom 500an mot Fagersta...


...men jag åkte inte hela vägen till jvstn utan hoppade av redan vid Järntorget för att inta dagens lunch, som bestod av en påse ZOO-godis. (Ja, allt var ju stängt...)


Det var säkert 20-25 grader den dagen så man satt på marken, i skuggan och lutade mot en husvägg. Det hände ingenting i orten..precis samma sak fick man uppleva för tre år sedan...


Men så småningom kom räddningen. Denna busslinje rekommenderar jag f.ö. er att åka, mycket fina landskap och en del småvägar också.


Smedjebacken var också dött mitt på denna sommardag. Med denna B12 åkte jag vidare till Ludvika, precis som för tre år sedan (men då troligen med annan vagn).


I Ludvika stötte man på Borlänges f.d. Neoplan precis som dagen innan.

Sedan åkte man vidare till Borlänge...

Och hittade denna krabat vid resecentrum.


25min senare hamnade jag i Falun som var ännu varmare än Fagersta tidigare idag.


Hedmans Taxi ute och luftar. Undrar hur många omlopp de har på Dalatrafiks linjer på vinter- resp sommartid? Någon som vet?


Målet med denna dag var dels att åka Västerfärnebosvängen men också åka X-trafiks 41an från Falun till Gävle. Tyvärr sov man i princip hela resan (trots jag satt på bussdiggarplatsen) och missade därför linjesträckningen. :-\ Det som jag kommer ihåg var att det var någon riktig brant backe kring Hofors.


Några timmar senare så var man framme i Gävle.


Upptåget jag tänkte ta tillhör en av de mer "udda" avgångar som vänder redan vid Skutskär. Kan det vara spårbrist eller brist på passagerare? Lösning på problemet? Skutskärspendel (eller linje 501 om det låter bättre) såklart!


I Skutskär blev det byte till Upptåget. Observera spåret till vänster, undrar om man ändrade sig i sista minuten? Spåret och kontakledningstolpar finns, men tråden saknas och spåret är inte kopplad till huvud-/nedspåret (eller vad man kallar det).


Framme i Upplands Väsby fick jag uppleva samma dilemma igen. 4 minuter efter avgångstid stod förare (en annan än gårdagens) kvar vid en annan hpl med dörrarna öppet och läste tidningen. Som det syns på bilden fick passagerare nog och gick till bussen istället. 6 minuter bakom tidtabellen lämnade vi Upplands Väsby.


Denna gång var turen inte på min sida. Föraren lämnade Väsby -6 och kom till Vallentuna -7. Jag fick nöja mig med åka 610an till Lovisedal och gå i 20min.

Men iaf, strax innan kl22 var man hemma och intog middag och några timmars sömn innan det var dags för tredje och sista dagen med sommarkortet. :)

To be continued...

Björn Lövdahl

Mycke mycke trevligt. Ser verkligen fram emot sista delen.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jonas Strömblad

Tackar för det! Trevliga turer. Och vilket jobb du lägger ned på de här inläggen! Så här många bilder snyter man inte upp i en handvändning.
Å det där med 524 på slutet... Grrrr säger jag bara! Jag hade varit tokig om jag missar ett tåg för en sådan sak!
/J

Bussmicke

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 01 december 2009, 22:17:23 PM
Å det där med 524 på slutet... Grrrr säger jag bara! Jag hade varit tokig om jag missar ett tåg för en sådan sak!
/J

Ja snacka om att vara ointresserad av jobbet...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 december 2009, 21:58:03 PM
(Efter tidigare påpekande från Staffan bestämde jag att ladda upp mina bilder på mitt webbhotell som jag inte har rört på evigheter - förhoppnignsvis går bildvisningen fortare nu, men är moderatörerna starkt emot så många bilder i ett inlägg får jag göra 2, ev 3 tråd på sista delen.)

Vi har fått klagomål från några av dem som inte har snabb uppkoppling om att inlägg med för många bilder ställer till stopp och andra förtretligheter. Det är därför direktiven om begränsat antal bilder har tillkommit och den gäller förstås alla. Även om uppladdningen går mycket snabbare om man har eget webbhotell jämfört med Photobucket och så kan det vara tillräckligt besvärligt för många av läsarna.
Därför måste vi be dig att dela upp dina inlägg så det blir 10 i varje. (OK, vi gnäller inte om det blir 11 eller 12 men någonstans måste vi sätta gränsen).
Med tanke på allt det arbete du lagt ned på de här bilderna så antar jag att du vill att alla skall kunna se dem utan besvär. Det är ju fina bilder så det vore ju synd om någon skulle missa dem på grund av att uppkopplingen tar för lång tid.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 december 2009, 21:58:03 PM

Hedmans Taxi ute och luftar. Undrar hur många omlopp de har på Dalatrafiks linjer på vinter- resp sommartid? Någon som vet?

Detta är jag också Mycket intresserad av att få veta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2009, 23:14:10 PM
Vi har fått klagomål från några av dem som inte har snabb uppkoppling om att inlägg med för många bilder ställer till stopp och andra förtretligheter. Det är därför direktiven om begränsat antal bilder har tillkommit och den gäller förstås alla. Även om uppladdningen går mycket snabbare om man har eget webbhotell jämfört med Photobucket och så kan det vara tillräckligt besvärligt för många av läsarna.
Därför måste vi be dig att dela upp dina inlägg så det blir 10 i varje. (OK, vi gnäller inte om det blir 11 eller 12 men någonstans måste vi sätta gränsen).
Med tanke på allt det arbete du lagt ned på de här bilderna så antar jag att du vill att alla skall kunna se dem utan besvär. Det är ju fina bilder så det vore ju synd om någon skulle missa dem på grund av att uppkopplingen tar för lång tid.

Varför skaffar folk inte bredband, finns uppkopplingar som inte är så fasligt dyra.
jag menar, det är ju 2009 och vi lever i 2000-talet ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 december 2009, 21:58:03 PM
Hur VL får ihop budgeten fattar jag inte, alla turer jag har åkt och kommer åka bestod av antingen bara mig själv eller max 1-2 passagerare. Sommarlovet iofs, kanske sämre anpassat med efterfrågan.

Man gör något som skulle vara helt otänkbart i t.ex USA: Slösar med skattemedel. Vi betalar trots allt näst högst skatt i världen, så vi har råd att lacka om bussar vartannat år och köra tomma turer med. ;)

jocke

Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2009, 23:15:43 PM
Varför skaffar folk inte bredband, finns uppkopplingar som inte är så fasligt dyra.
jag menar, det är ju 2009 och vi lever i 2000-talet ;)

Jag håller med dig helt här, det är faktiskt bortom mitt förstånd att bussnacks användarbas är så otroligt efter. Det är i princip OMÖJLIGT att få ett så pass dåligt internet så att 20 bilder i en tråd tar jätte lång tid att ladda.
Men reglerna lär väl tyvärr inte ändras. Istället för att utvecklingen får framåt går den bakåt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico


Synpunkter på reglerna tas fortfarande emot via pm eller e-mail - inte i trådarna!

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

CitatTackar för det! Trevliga turer. Och vilket jobb du lägger ned på de här inläggen! Så här många bilder snyter man inte upp i en handvändning.
Å det där med 524 på slutet... Grrrr säger jag bara! Jag hade varit tokig om jag missar ett tåg för en sådan sak! /J

Hehe varsågod! När vi är ändå inne på ämnet på 524an kan jag berätta att några veckor senare åkte jag samma förbindelse igen och då var det EXAKT samma problem igen. Förare stod vid uppställningsplatsen denna gång och körde fram först 5min efter avgångstid. Man fick iaf lite motion på promenaden hem iaf... ::)

CitatMycke mycke trevligt. Ser verkligen fram emot sista delen.
Japp den kommer snart, fast i mååånga delar kan jag lova. ;)

Simon

Mycket trevliga bilder och imponerande resor du gjort! Men nog skulle du kunnat hittat ett öppet matställe i Fagersta om du bara letat lite...  ;)

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 December 2009, 21:58:03

Hedmans Taxi ute och luftar. Undrar hur många omlopp de har på Dalatrafiks linjer på vinter- resp sommartid? Någon som vet?


Verkligen Ingen som vet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoTe

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 december 2009, 21:58:03 PM

Upptåget jag tänkte ta tillhör en av de mer "udda" avgångar som vänder redan vid Skutskär. Kan det vara spårbrist eller brist på passagerare? Lösning på problemet? Skutskärspendel (eller linje 501 om det låter bättre) såklart!

X-Trafik vägrar betala UL, därför vänder UL tåget demonstrativt i Skutskär.

Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2009, 23:15:43 PM
Varför skaffar folk inte bredband, finns uppkopplingar som inte är så fasligt dyra.
jag menar, det är ju 2009 och vi lever i 2000-talet ;)

HALLÅ! Alla bor inte i Stockholm!
Själv får jag inte mer än 0,25Mbit på ADSL så jag kör ca 0,5Mbit 3G internet istället...  :'(

yngrot

Det är väl "bara" 1 miljon typ i Sthlm resten av oss bor lite här och där.. med mer plats än de har i den stora byn...  ;)  och det är det då värt tycker jag.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina