Huvudmeny

Luleå (dag 6)

Startat av Yujin Zhang, 11 juli 2008, 22:30:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Sista dagen i Norrland. Det blev "nästan" en hel vecka...

Vi åkte Polstjärna ner till Luleå, cirka fem timmars resa med halv-fungerande AC...


Vi hade egentligen ingenting planerad för den här dagen utan tänkte bara ta det lugnt. Enda som stod på schema var ett besök till LLT där en annan forumskribent mötte oss och visade oss runt garaget. Tack för det!



I verkstan står LLTs senaste, 174an, Scania OmniLink boggi.



Sen drog vi vidare till Nordpolen

, Boden alltså.  ;)


Vi tänkte besöka Veolias bussgarage i Boden (pga deras stadsbussar) men fick nej, nej och åter nej eftersom man hade personalfest. Så Det fick duga med denna buss som råkade hamna framför linsen vid Bergdahls garage som ligger jättenära till Veolias.


Sen blev det åter till Luleå busstation. Bussgods hade stängt och busstationen var i princip helt dött. Då och då avgick en buss till Boden eller en kustbuss, men annars ingen liv alls...
Och med den här bilden får jag härmed avsluta denna bildserie från resan till Norrland som jag och Jim gjorde i juni.

Vi tog f.ö. sista Veolia nattåget ner till Stockholm. Det låg massa Veolia skräp i container vid Luleå jvstn och personalen höll på ta ner allt som står Connex på (ja...de hann inte ens byta allt till Veolia). Kaffe bjöd de på och det blev specialerbjudande på maten i restaurangvagnen.

/Yujin

Yujin Zhang

Någonting mer som är värt att säga är att den lördagen var inlandsbussen från Gällivare också en inlånad buss från Gällivare Taxi, nämligen denna:



Samma dag jag åkte andra Gällivare Taxi sa föraren att man har lagat 94an och den rullade normalt fr.o.m. torsdag. Men det var antagligen någonting fel med samma vagn eller någon annan vagn som gjorde att man var tvungen att hyra buss från Gällivare Taxi igen.

Johan Hansson

trevligt bildreportage
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.