Huvudmeny

Kiruna (dag 5)

Startat av Yujin Zhang, 11 juli 2008, 22:20:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Dag 5, fredag, sista vardag i Norrland spenderade vi i Kiruna. En hel dag där kan låta ganska långtråkig, men det var det faktiskt inte.


Det var inte så mycket i Hörvalls då de flesta bussarna var ute på abonnering då det var skolavslutning den dagen.


Inne i Kiruna Trafiks garage hittade vi denna gammal sak.


Efteråt fick vi skjuts tillbaka till 'stan.


Det blev lunch (tog bara 35 minuter för dem att servera...) och sen lite allvarig bussdiggeri (ord jag kom på i Norrland)...


Det tog några försök att få rätt på denna vinkel efter att ha sett BMs och Patiks bilder.


Vi pallade inte gå hela vägen till LKAB så här fick duga Patrik.  ;)


Vi tänkte käka på kina-restaurangen till vänster på bilden, men den hade sommarstängt... :o :-\


Flygbussen!



Nu vet vi att det finns minst två sådan! Vi fick 49an på bild och Patrik, du har 50an.


Denna röd sak var inte så dumt heller.


På slutet av dagen föreslog jag att vi skulle åka en sväng till Jukksjärvi och Paksuniemi.





Sen drog vi till vandrarhemmet och åt pytt i panna för FEMTE dagen i rad...


Kring kl23 bestämde jag att gå ner och fota fredagsturen från Haparanda till Kiruna när det ändå var så ljust ute.


Och denna bild får härmed avsluta dagen i Kiruna. Nästa dag blev hemresa...  :-\

Bussmicke

Tack alla trevliga bilder och Middagstips...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Mycke trevliga bilder, nästa år får man försöka ta sig norrut

bussgrabben

Mycket trevligt. Det ser gemytligt ut där.

Yujin Zhang

Tack alla! Jo Bussmicke...Pytt i Panna fem dagar i rad, det e bra det. Fick pröva ny märke varje dag, snart mästare på det.  ;)

Bussmicke

Jag hade varierat med typ ravioli eller så
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Pizza i Valentinokällaren säger jag bara....det är mums!

Yujin Zhang

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2008, 22:34:05 PM
Jag hade varierat med typ ravioli eller så

Glömde jag nämna att vi hade ingen salt de första tre dagarna också? På dag 3 snodde vi några "Mcdonald"-påsar salt från Frasses när vi åt där...

Bussmicke

Låter som nyttiga veckan...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2008, 22:38:53 PM
Glömde jag nämna att vi hade ingen salt de första tre dagarna också? På dag 3 snodde vi några "Mcdonald"-påsar salt från Frasses när vi åt där...

Coolt att Frasses har saltpåsar från McDonalds  ;D ;D

Magnus

Har LKAB en egen godsbuss? Vart går den?

Patrik

Citat från: Magnus skrivet 12 juli 2008, 14:45:19 PM
Har LKAB en egen godsbuss? Vart går den?

Dom har två, fast dom ägs av Kiruna Trafik och kör Kiruna - Svappavaara - Gällivare.
LKABs egna bussar är dom där röda sakerna som går nere i gruvorna, det finns väl 2 eller 3 stycken.

Ersa

De båda godsbussarna är nr 49 (ATN827) och nr 50 (ATN811).
Jag har dock fått för mig att Kiruna Trafik även hade en begagnad Carrus 502-godsare i LKAB-färger, men jag kanske minns helt fel.

Fredde



Är detta den äldsta bussen i liknande trafik i Sverige nu ? inne på sitt 22 år !!!

//Fredde

Optimal

Citat från: Fredde skrivet 12 juli 2008, 16:05:33 PM


Är detta den äldsta bussen i liknande trafik i Sverige nu ? inne på sitt 22 år !!!

//Fredde

Nepp. Dom har en äldre. Fast den står iof bara i garaget nu. Men den har vart ute på nått år sen.