En resa till Karesuando! (dag 4 och 5)

Startat av Yujin Zhang, 11 juli 2008, 22:05:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Målet med denna resa (för min del) var att åka hela vägen upp till Karesuando. Det har jag plannerat i några månader innan avresan och jag är jätteglad att äntligen ha gjort det.


Då var vi här igen. Härifrån tog vi bussen närmast i bilden till Svappavaara.


Där borta blev det byte till linje 50, en avgång per riktning per dag, ingenting på lördagar.


Stund senare kom den ner till Konsum (på förra vintertabell stod det "Billisten", men det är fel).




Vid Vittangi möter tre bussar och vi stannade där en kvart för att lasta och för min del, fota. Nu såg jag att jag redigerade ingen andra bilder på Hörvalls 27an, så jag återkommer med bild på den.


Från Vittangi fungerade bussen mer eller mindre som en skolbuss och här vid Nedre Soppero lastar förare medan barn stiger av och hinna leka en stund.


En till bild från samma ställe.


Framme i Karesuando! Fast vi skulle till andra ände byn....


Närmare bestämt, Karesuando busstation. Denna buss, Hörvalls 19, skulle vi ha fotat på den raka sträckan Laestadiusvägen, men precis när vi var sisådär 15m från vägen såg vi den svischa förbi oss, sisådär 45 minuter tidigt...snacka om bra körtider...

Under kvällen blev det en promenad över bron till Finland sen övernattade vi i Karesuando Camping.


Morgonen därpå gick bussen tillbaka till Kiruna. Föraren som körde den bor troligen i Karesuando (skulle jag tro) och därför hade han bussen "i bakgården" och inte i bussgaraget över natten.


Får jag gå på?  ;)


Kort uppehåll i Mertajärvi för att lasta...


...och åter kvarts paus i Vittangi, fast på morgonen.


Vi åkte med föraren till Kiruna och sen vidare till garaget (med fikapaus i centrum...) och de bilderna + bilder från Kiruna får ni se i nästa tråd.  :D

Niclas Wennerlid







Jag gillar inställningen på extralysena. Flygspaning på gång eller?  :D

//Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.