Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jonas skrivet 04 september 2008, 18:22:06 PM

Titel: Incitamentsavtal ev på gång i Uppsala
Skrivet av: Jonas skrivet 04 september 2008, 18:22:06 PM
http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=795271,00.html?from=most_read (http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=795271,00.html?from=most_read)
Titel: SV: Incitamentsavtal ev på gång i Uppsala
Skrivet av: Björn Ax skrivet 04 september 2008, 21:08:00 PM
Tycker det är förj*vligt att punktlighet ska vara med. Hur ska vi kunna påverka trafiken?
Är det mycket trafik och mycket köer. Då är det nästintill omöjligt att vara "punktlig".

Isåfall så kan dom väl införa signalprio i bussarna så vi har nån chans iaf.
Titel: SV: Incitamentsavtal ev på gång i Uppsala
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 04 september 2008, 21:14:57 PM
Om jag tolkar den där artikeln rätt. Så är det är nog som hos SL`s där entreprenören lägger tidtabellen. Där får entreprenören bonus av SL. Om bussarna kommer in till ändhållplatsen i tid. Tror det är max 3 minuter försenad och max 2 minuter tidig. Avgångar som blir försenade på grund av yttre omständigheter räknas bort. tex extremt väglag. Så det blir det nog samma system i Uppsala? Fast förarna får vara med och dela på bonusen tillsammans med bussbolaget.
Titel: SV: Incitamentsavtal ev på gång i Uppsala
Skrivet av: Jan skrivet 05 september 2008, 17:58:24 PM
Citat från: hamre skrivet 04 september 2008, 21:08:00 PM
Tycker det är förj*vligt att punktlighet ska vara med. Hur ska vi kunna påverka trafiken?
Är det mycket trafik och mycket köer. Då är det nästintill omöjligt att vara "punktlig".

Isåfall så kan dom väl införa signalprio i bussarna så vi har nån chans iaf.

Detta med incitament är bra om förarena får vara med och påverka tdt. Om inte så är det bara ett spel för gallerian. Skulle tdt inte hålla efter incitament så blir det F som får ta hundhåret.