Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 09 oktober 2019, 19:56:15 PM

Titel: Vaxholm 1989
Skrivet av: Hasse L skrivet 09 oktober 2019, 19:56:15 PM
(https://i.postimg.cc/qvMHyVfR/6200-670-Vaga-m7990-5355-4078-4552-B.jpg)
Öppet hus i garaget med 7990, 5355, 4078, 4552 och 6200.
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Micke A skrivet 09 oktober 2019, 20:04:49 PM
Underbar bild
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 09 oktober 2019, 20:56:38 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 oktober 2019, 19:56:15 PM
(https://i.postimg.cc/qvMHyVfR/6200-670-Vaga-m7990-5355-4078-4552-B.jpg)
Öppet hus i garaget med 7990, 5355, 4078, 4552 och 6200.

Otroligt trevlig bild :-)
Men jag tror att det borde vara H26B 4076 som visades upp snarare än H26 4078, den senare var ju inte placerad i Vaxholm.

// Niclas
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Ola Å skrivet 09 oktober 2019, 23:42:46 PM
Jo, det är nog 4076, tycker den ser ut att ha höga ryggstöd, 4078 hade inte det, om inte mitt minne helt spelar mig spratt.
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 oktober 2019, 07:00:37 AM
Mycket trevlig bild, 6200 var ju lite av en särling när jag började och var lynnig att köra på halt underlag. Även jag tror som Ola att det är 4076 som syns på bilden. Jag har för mig att den avslutade sin karriär i Åkersberga.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Leyland skrivet 10 oktober 2019, 07:50:12 AM

Tack Hasse för trevlig bild.

H25A 6200 levererades 1987 och slutade sina dagar efter del i dödsolyckan vid Rydbokorset 28 juli 1997. Då utsatt på linje 670 från Täby om jag minns rätt.


https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725)
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 10 oktober 2019, 08:28:06 AM
Citat från: Leyland skrivet 10 oktober 2019, 07:50:12 AM
Tack Hasse för trevlig bild.

H25A 6200 levererades 1987 och slutade sina dagar efter del i dödsolyckan vid Rydbokorset 28 juli 1997. Då utsatt på linje 670 från Täby om jag minns rätt.


https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725)

Jag vill minnas att H25A 6200 rullade i Norrtälje fram till ca 2001-2002 i alla fall.

// Niclas
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Kvarne skrivet 10 oktober 2019, 10:27:45 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 oktober 2019, 07:00:37 AM
Mycket trevlig bild, 6200 var ju lite av en särling när jag började och var lynnig att köra på halt underlag. Även jag tror som Ola att det är 4076 som syns på bilden. Jag har för mig att den avslutade sin karriär i Åkersberga.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

4076 gästspelade i Nyboda av alla garage under 2005 tror jag det var. Därefter avställd och flytt -som avställd- tillbTäby där den stod uppställd ett tag och fick texten "kokt korv" (va?!) skriven på frontrutan. Tror Bussmicke fotade den så. Efter ett tag som uppställd vart den slukad av tugg-tugg på Hölöskroten...
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Leyland skrivet 10 oktober 2019, 10:34:39 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 10 oktober 2019, 08:28:06 AM
Jag vill minnas att H25A 6200 rullade i Norrtälje fram till ca 2001-2002 i alla fall.

// Niclas

Så var det, hon blev reparerad efter smällen.
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Robert Brink skrivet 10 oktober 2019, 13:07:27 PM
Härlig bild med den udda Neoplan Jetliner ledvagnen.

4078 nämndes, den hamnade i Råsta och var för övrigt en väldigt pigg å trevlig vagn å köra.

//R
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 10 oktober 2019, 16:19:39 PM
Citat från: Leyland skrivet 10 oktober 2019, 10:34:39 AM
Så var det, hon blev reparerad efter smällen.
Jodå, men hon blev aldrig sig själv igen och var med om en ny olycka vid Danderyds sjukhus i början av 2000-talet någon gång där bussen snurrade minst 180 grader strax före avfarten i Mörbybacken och landade i staketet med baken före. Föraren hävdade bestämt att bromsarna låst sig vilket hade hänt flera gånger på denna buss, men när den på bärgaren kom till verkstaden i Täby var det givetvis inga problem med bromsarna. Jag såg den dock själv låsa släpaxeln på garageplanen vid ett tillfälle, men då skulle den inte längre än till tvätthallen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 oktober 2019, 09:18:54 AM
6199-6200 Ersatte de två Vaxholms-Hägglundarna 1987. Vill minnas att 6199 stod uppställd på garageplan i Söderhallen efter slopning 2003/2004.

//Peter
Titel: 4076 hemmahörande i två olika garage under samma år
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 oktober 2019, 14:54:39 PM
Citat från: Kvarne skrivet 10 oktober 2019, 10:27:45 AM
4076 gästspelade i Nyboda av alla garage under 2005 tror jag det var. Därefter avställd och flytt -som avställd- tillbTäby där den stod uppställd ett tag och fick texten "kokt korv" (va?!) skriven på frontrutan. Tror Bussmicke fotade den så. Efter ett tag som uppställd vart den slukad av tugg-tugg på Hölöskroten...

(https://i.postimg.cc/y6XGF00z/Busslink-4076-Bollmoraberg-20040605.jpg) (https://postimg.cc/4nywG788)

Tack för en jättetrevlig bild från Vaxholm! Vad gäller 4076 tittade jag lite i mitt bildarkiv under bussens sista levnadsår. Det verkar som att den även varit stationerad i Tyresö eller Handen (gissar på Handen), se bild från juni 2004.

(https://i.postimg.cc/SNSvVjGY/Busslink-4076-NOBS-20040707.jpg) (https://postimg.cc/s1Lmgjq3)

En månad senare var bussen tillbaka norr om stan igen, antingen i Täby eller Norrtälje. Linje 621, som bilden visar, trafikerades denna tid av både Täby/Norrort och Norrtälje.
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 17 oktober 2019, 06:48:36 AM
Jag har för mig att Handen en period fick långtidslåna några H27:or från Täby ungefär i den perioden du tagit bilderna på 4076.
Bussarna var i för Norrort bruksskick vilket dock knappast mötte Handens krav vilket ledde till att de blev något försenade ut i trafik där har jag för mig.
Anders Lunden vet säkert mer.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 oktober 2019, 08:48:54 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 oktober 2019, 06:48:36 AM
Jag har för mig att Handen en period fick långtidslåna några H27:or från Täby ungefär i den perioden du tagit bilderna på 4076.
Bussarna var i för Norrort bruksskick vilket dock knappast mötte Handens krav vilket ledde till att de blev något försenade ut i trafik där har jag för mig.
Anders Lunden vet säkert mer.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Hej,

Tack! Det stämmer nog när jag drar mig till minnes. Ja, Handen har ju varit väldigt måna om sina vagnar. Jag minns att en del Handenvagnar till och med förseddes med kromade navkapslar/kåpor under 1980-talet.
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Stefan P skrivet 19 oktober 2019, 12:17:23 PM
Hej

Andra bussen från höger är det en fd. Surahammarstrafik eller har jag fel?

mvh Stefan P
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2019, 14:59:07 PM
Citat från: Stefan P skrivet 19 oktober 2019, 12:17:23 PM
Hej

Andra bussen från höger är det en fd. Surahammarstrafik eller har jag fel?

mvh Stefan P
Du har rätt. När GDG köpte Surahammars Trafik AB kom bussen till dem. Sin aktiva tjänst avslutade den alltså hos SL i Vaxholm. En gång lanserades bussen som "Sveriges längsta turistbuss".
Titel: SV: Vaxholm 1989
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 19 oktober 2019, 19:45:29 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2019, 14:59:07 PM
Du har rätt. När GDG köpte Surahammars Trafik AB kom bussen till dem. Sin aktiva tjänst avslutade den alltså hos SL i Vaxholm. En gång lanserades bussen som "Sveriges längsta turistbuss".

Fast bussen var väl redan såld när GDG tog över. SL köpte vagnen 1982-01-13 och GDG tog över Surahammars trafik 1982-04-17?

/Måns