(https://i.postimg.cc/qvMHyVfR/6200-670-Vaga-m7990-5355-4078-4552-B.jpg)
Öppet hus i garaget med 7990, 5355, 4078, 4552 och 6200.
Underbar bild
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 oktober 2019, 19:56:15 PM
(https://i.postimg.cc/qvMHyVfR/6200-670-Vaga-m7990-5355-4078-4552-B.jpg)
Öppet hus i garaget med 7990, 5355, 4078, 4552 och 6200.
Otroligt trevlig bild :-)
Men jag tror att det borde vara H26B 4076 som visades upp snarare än H26 4078, den senare var ju inte placerad i Vaxholm.
// Niclas
Jo, det är nog 4076, tycker den ser ut att ha höga ryggstöd, 4078 hade inte det, om inte mitt minne helt spelar mig spratt.
Mycket trevlig bild, 6200 var ju lite av en särling när jag började och var lynnig att köra på halt underlag. Även jag tror som Ola att det är 4076 som syns på bilden. Jag har för mig att den avslutade sin karriär i Åkersberga.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Tack Hasse för trevlig bild.
H25A 6200 levererades 1987 och slutade sina dagar efter del i dödsolyckan vid Rydbokorset 28 juli 1997. Då utsatt på linje 670 från Täby om jag minns rätt.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725)
Citat från: Leyland skrivet 10 oktober 2019, 07:50:12 AM
Tack Hasse för trevlig bild.
H25A 6200 levererades 1987 och slutade sina dagar efter del i dödsolyckan vid Rydbokorset 28 juli 1997. Då utsatt på linje 670 från Täby om jag minns rätt.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,61250.msg435725.html#msg435725)
Jag vill minnas att H25A 6200 rullade i Norrtälje fram till ca 2001-2002 i alla fall.
// Niclas
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 oktober 2019, 07:00:37 AM
Mycket trevlig bild, 6200 var ju lite av en särling när jag började och var lynnig att köra på halt underlag. Även jag tror som Ola att det är 4076 som syns på bilden. Jag har för mig att den avslutade sin karriär i Åkersberga.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
4076 gästspelade i Nyboda av alla garage under 2005 tror jag det var. Därefter avställd och flytt -som avställd- tillbTäby där den stod uppställd ett tag och fick texten "kokt korv" (va?!) skriven på frontrutan. Tror Bussmicke fotade den så. Efter ett tag som uppställd vart den slukad av tugg-tugg på Hölöskroten...
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 10 oktober 2019, 08:28:06 AM
Jag vill minnas att H25A 6200 rullade i Norrtälje fram till ca 2001-2002 i alla fall.
// Niclas
Så var det, hon blev reparerad efter smällen.
Härlig bild med den udda Neoplan Jetliner ledvagnen.
4078 nämndes, den hamnade i Råsta och var för övrigt en väldigt pigg å trevlig vagn å köra.
//R
Citat från: Leyland skrivet 10 oktober 2019, 10:34:39 AM
Så var det, hon blev reparerad efter smällen.
Jodå, men hon blev aldrig sig själv igen och var med om en ny olycka vid Danderyds sjukhus i början av 2000-talet någon gång där bussen snurrade minst 180 grader strax före avfarten i Mörbybacken och landade i staketet med baken före. Föraren hävdade bestämt att bromsarna låst sig vilket hade hänt flera gånger på denna buss, men när den på bärgaren kom till verkstaden i Täby var det givetvis inga problem med bromsarna. Jag såg den dock själv låsa släpaxeln på garageplanen vid ett tillfälle, men då skulle den inte längre än till tvätthallen.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
6199-6200 Ersatte de två Vaxholms-Hägglundarna 1987. Vill minnas att 6199 stod uppställd på garageplan i Söderhallen efter slopning 2003/2004.
//Peter
Citat från: Kvarne skrivet 10 oktober 2019, 10:27:45 AM
4076 gästspelade i Nyboda av alla garage under 2005 tror jag det var. Därefter avställd och flytt -som avställd- tillbTäby där den stod uppställd ett tag och fick texten "kokt korv" (va?!) skriven på frontrutan. Tror Bussmicke fotade den så. Efter ett tag som uppställd vart den slukad av tugg-tugg på Hölöskroten...
(https://i.postimg.cc/y6XGF00z/Busslink-4076-Bollmoraberg-20040605.jpg) (https://postimg.cc/4nywG788)
Tack för en jättetrevlig bild från Vaxholm! Vad gäller 4076 tittade jag lite i mitt bildarkiv under bussens sista levnadsår. Det verkar som att den även varit stationerad i Tyresö eller Handen (gissar på Handen), se bild från juni 2004.
(https://i.postimg.cc/SNSvVjGY/Busslink-4076-NOBS-20040707.jpg) (https://postimg.cc/s1Lmgjq3)
En månad senare var bussen tillbaka norr om stan igen, antingen i Täby eller Norrtälje. Linje 621, som bilden visar, trafikerades denna tid av både Täby/Norrort och Norrtälje.
Jag har för mig att Handen en period fick långtidslåna några H27:or från Täby ungefär i den perioden du tagit bilderna på 4076.
Bussarna var i för Norrort bruksskick vilket dock knappast mötte Handens krav vilket ledde till att de blev något försenade ut i trafik där har jag för mig.
Anders Lunden vet säkert mer.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 oktober 2019, 06:48:36 AM
Jag har för mig att Handen en period fick långtidslåna några H27:or från Täby ungefär i den perioden du tagit bilderna på 4076.
Bussarna var i för Norrort bruksskick vilket dock knappast mötte Handens krav vilket ledde till att de blev något försenade ut i trafik där har jag för mig.
Anders Lunden vet säkert mer.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Hej,
Tack! Det stämmer nog när jag drar mig till minnes. Ja, Handen har ju varit väldigt måna om sina vagnar. Jag minns att en del Handenvagnar till och med förseddes med kromade navkapslar/kåpor under 1980-talet.
Hej
Andra bussen från höger är det en fd. Surahammarstrafik eller har jag fel?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 19 oktober 2019, 12:17:23 PM
Hej
Andra bussen från höger är det en fd. Surahammarstrafik eller har jag fel?
mvh Stefan P
Du har rätt. När GDG köpte Surahammars Trafik AB kom bussen till dem. Sin aktiva tjänst avslutade den alltså hos SL i Vaxholm. En gång lanserades bussen som "Sveriges längsta turistbuss".
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2019, 14:59:07 PM
Du har rätt. När GDG köpte Surahammars Trafik AB kom bussen till dem. Sin aktiva tjänst avslutade den alltså hos SL i Vaxholm. En gång lanserades bussen som "Sveriges längsta turistbuss".
Fast bussen var väl redan såld när GDG tog över. SL köpte vagnen 1982-01-13 och GDG tog över Surahammars trafik 1982-04-17?
/Måns