Huddingegaraget okt 1974

Startat av Gunnar D, 31 oktober 2019, 11:03:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.

Mvh Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2019, 11:03:55 AM


CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.

Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga foto.
Mvh zjbus

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2019, 11:03:55 AM


CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.

Mvh Gunnar


Det här gillar jag! En stämningsfull bild som känns så tidstypisk :D

Helt klart verkar CF dominera i Huddinge 1974. Men längst till höger ser man faktiskt sidan på en Capitol. Så var det dessa två modeller som gällde i Huddinge 1974? Alltså mest CF men sedan några Capitoler också?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 november 2019, 05:31:46 AM

Det här gillar jag! En stämningsfull bild som känns så tidstypisk :D

Helt klart verkar CF dominera i Huddinge 1974. Men längst till höger ser man faktiskt sidan på en Capitol. Så var det dessa två modeller som gällde i Huddinge 1974? Alltså mest CF men sedan några Capitoler också?

Tack, sedan början av 1974 fanns det också ett antal H56, osäker på hur många men kanske något dussin/tjog.

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Tack för en trevlig bild som väcker gamla minnen till liv! Jag började min bussförarkarriär i Huddingegraget i oktober 1964 då jag precis hade muckat från värnplikten och fick jobb som busstvättare. Det blev några veckor med tvättning uppblandat med övningskörning. Den 11 november körde jag upp för busskortet och klarade mig. Bussen var SJ CF 3443. Det blev sedan lite drygt 10 år som bussförare innan jag gick över till att framföra tåg i januari 1975.

M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2019, 11:03:55 AM


CF utsatta under högtrafiken har kommit in till Huga i okt 1974.

Mvh Gunnar


När jag tittar mer på den här trevliga bilden på alla dessa CF+en Capitol så gör jag en liten upptäckt.

Bussen som man kan se allra länst till vänster som står allra närmast stängslet verkar ha stolar med höga ryggstöd. Det ser faktiskt ut som om det vore en klassisk CF med Arlandastolar. Visst ser jag rätt när jag tycker att det ser ut som om den bussen har stolar med höga ryggstöd? Kan det till och med vara så att detta är en äkta klassisk Arlandabuss? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 november 2019, 02:13:38 AM
Tack för en trevlig bild som väcker gamla minnen till liv! Jag började min bussförarkarriär i Huddingegraget i oktober 1964 då jag precis hade muckat från värnplikten och fick jobb som busstvättare. Det blev några veckor med tvättning uppblandat med övningskörning. Den 11 november körde jag upp för busskortet och klarade mig. Bussen var SJ CF 3443. Det blev sedan lite drygt 10 år som bussförare innan jag gick över till att framföra tåg i januari 1975.

M v h
Ingwar

Tack för info, 3443 blev tydligen kortlivad, avreg 680606 för skrot. Vad hände denna?

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2019, 05:54:07 AM

Bussen som man kan se allra länst till vänster som står allra närmast stängslet verkar ha stolar med höga ryggstöd. Det ser faktiskt ut som om det vore en klassisk CF med Arlandastolar. Visst ser jag rätt när jag tycker att det ser ut som om den bussen har stolar med höga ryggstöd? Kan det till och med vara så att detta är en äkta klassisk Arlandabuss? :D

Där var du skarpögd, bör vara en vagn i serien 648x tror jag. Kanske har den gått som båtbuss till Nynäshamn eftersom den är skyltad "SL"?

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2019, 05:54:07 AM
Bussen som man kan se allra länst till vänster som står allra närmast stängslet verkar ha stolar med höga ryggstöd. Det ser faktiskt ut som om det vore en klassisk CF med Arlandastolar. Visst ser jag rätt när jag tycker att det ser ut som om den bussen har stolar med höga ryggstöd? Kan det till och med vara så att detta är en äkta klassisk Arlandabuss? :D

Den verkar ha regnr ABG423 och ska då vara H65A 6489.

/Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 03 november 2019, 15:36:26 PM
Den verkar ha regnr ABG423 och ska då vara H65A 6489.

/Gunnar
Ursprungligen SJ 3619 och därefter 4089 om den genomgick en helombyggnad.
Mvh zjbus

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 03 november 2019, 15:36:26 PM
Den verkar ha regnr ABG423 och ska då vara H65A 6489.

/Gunnar

Citat från: zjbus skrivet 03 november 2019, 15:59:58 PM
Ursprungligen SJ 3619 och därefter 4089 om den genomgick en helombyggnad.
Mvh zjbus


Då är det alltså inte en fd Arlandabuss? Utan en annan CF med stolar med höga ryggstöd?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

zjbus

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2019, 20:01:00 PM

Då är det alltså inte en fd Arlandabuss? Utan en annan CF med stolar med höga ryggstöd?
Vet inte vad du menar med f.d. Arlandabuss, tror alla AB Storstockholms Lokaltrafiks CF förvärvades från SJ Buss 1969 när SJ Buss försvann från Stockholm p.g.a. uppköp av AB Storstockholms Lokaltrafik.

S Svensson

#11
När flygtrafiken flyttade till stor del av den alltså från Bromma till Arlanda så körde SJ med CF bussar flygresenärer. Det introducerades så kallade Arlandasäten och bussar med högre utväxling på bakaxeln.

Vilka bussar som SJ använde sig av är jag lite osäker på. Men dörrarna var Vänster 1-1-0
och troligen höga säten.
En uppgift gör gällande att följande användes: 3461-3462,3466-3469,3472-3475,3480-3481.Det går att ha V1-0-0 om det står stolar vid dörren. Det fanns även guidemikrofon.
Om några bussar ur serien ,högertrafik, 084-243 var avsedda för flygbusstrafik vet jag inte. Denna serie tog SL över 1 maj 1969 (alltså för 50 år sedan)
Bussarna 6482-6512 verkar ha dubbla dörrar baktill i högertrafikutförande. Vad jag kan minnas hade 4078 dörr 1-2-0.
Alltså SJ bussar 3603-3608 blev 4073-4075 plac någonstans i Norrköping blg och 4076-7078 placerades i Skövde tätortstrafik men omplacerades till Uddevalla,Halmstad och Borås (Kinna)1976 ( i samband med omstrukturering av gränserna inom Skaraborgs blg).
Resterade bussar 3609-3642 byggdes om till högertrafik och blev 4079-4112. Till SL och nr6479-6512 (källa SL vagnritning)
Om jag fattat några personer rätt , bla Ulf Essen, så hade SJ även bussar som gick på insidan av Arlanda.

Så SJ överlät bussar till SL 1 maj 1969. Sedan kan det hända att säten byttes ut. Det kan till och med hända att andra säten med höga ryggar monterades in. Men det vet jag inte så mycket om i detalj. Jag vet inte heller om SL tog över CF från andra företag med höga säten.
Troligen är det så att det byttes säten i bussar. SJ hade ett visst överskott själva eftersom vissa av mopederna och BF76 med Arlandasäten fick dessa utbytta mot äldre CF säten (soffa säten).  SJ bussar som blev H82 var avsedda för Arlandatrafiken och innan dessa ankom bör ovan CF gått på Arlanda (de med mikrofon).

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 03 november 2019, 23:02:42 PM
När flygtrafiken flyttade till stor del av den alltså från Bromma till Arlanda så körde SJ med CF bussar flygresenärer. Det introducerades så kallade Arlandasäten och bussar med högre utväxling på bakaxeln.

Vilka bussar som SJ använde sig av är jag lite osäker på. Men dörrarna var Vänster 1-1-0
och troligen höga säten.
En uppgift gör gällande att följande användes: 3461-3462,3466-3469,3472-3475,3480-3481.Det går att ha V1-0-0 om det står stolar vid dörren. Det fanns även guidemikrofon.
Om några bussar ur serien ,högertrafik, 084-243 var avsedda för flygbusstrafik vet jag inte. Denna serie tog SL över 1 maj 1969 (alltså för 50 år sedan)
Bussarna 6482-6512 verkar ha dubbla dörrar baktill i högertrafikutförande. Vad jag kan minnas hade 4078 dörr 1-2-0.
Alltså SJ bussar 3603-3608 blev 4073-4075 plac någonstans i Norrköping blg och 4076-7078 placerades i Skövde tätortstrafik men omplacerades till Uddevalla,Halmstad och Borås (Kinna)1976 ( i samband med omstrukturering av gränserna inom Skaraborgs blg).
Resterade bussar 3609-3642 byggdes om till högertrafik och blev 4079-4112. Till SL och nr6479-6512 (källa SL vagnritning)
Om jag fattat några personer rätt , bla Ulf Essen, så hade SJ även bussar som gick på insidan av Arlanda.

Så SJ överlät bussar till SL 1 maj 1969. Sedan kan det hända att säten byttes ut. Det kan till och med hända att andra säten med höga ryggar monterades in. Men det vet jag inte så mycket om i detalj. Jag vet inte heller om SL tog över CF från andra företag med höga säten.
Troligen är det så att det byttes säten i bussar. SJ hade ett visst överskott själva eftersom vissa av mopederna och BF76 med Arlandasäten fick dessa utbytta mot äldre CF säten (soffa säten).  SJ bussar som blev H82 var avsedda för Arlandatrafiken och innan dessa ankom bör ovan CF gått på Arlanda (de med mikrofon).
Tack för intressant information. Även 3446 har varit utrustad med Arlandastolar, källa samlingsportalen:
https://digitaltmuseum.se/021018069476/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-statens-jarnvagar-sj-cf-65-61-3446
https://digitaltmuseum.se/021018069472/kombinerad-linje-och-turistbuss-vagbuss-sj-cf-65-61-3446-utrustad-med-arlandastola
Mvh zjbus

Hasse L

Förutom 6489 hade 6486 och 6492(lite osäker) och kanske ytterligare någon de höga ryggstöden i högertrafik. 6486 och 6489 blev efter försäljning kvar i SL-trafiken som "charterbussar" några år mot slutet av 70-talet.
/Hasse

S Svensson

Jag tror att SJ hade bussarna 3443-3444,3446,3448-3449,3454 utöver de jag räknat upp tidigare.
Ni som vill kan ju titta på fotot från 1962 på 3446. Vad ser Ni då ? Destinationsskylten ! CF6561 som gick utanför tätorter hade skylt med namn.
Gör en jämförelse med bilden. Jag vill minnas att bakre skylten saknas på de bussar som har namnskylt istället för nummerskylt.
Om det är så att bussen med "SL"  i bakre skylt är jag osäker på inredningen. Något säger mig att inredningen är utbytt. Men vad säger Ni andra ?

Sedan till bilden på samlingsportalen. Fotografen som SJ-Nytt hade utöver Seved Walter hette John Hyltskog om jag nu minns rätt. Han var tidigare förare av dressiner i Borås och verksam på banavdelningen där.