130E med Leyland Panther

Startat av Ted Selander, 22 juli 2019, 10:24:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 24 juli 2019, 09:44:47 AM
Kommer även ihåg Hammarbys 4314 som var i rejält skramligt skick. ;)

Mitt intryck som "resenär" i början av åttiotalet var att Söderhallens H34:or var i bättre skick än Leylandvagnarna i Hammarby.

Söderhallens "pärla" måste ändå ha varit 4439, som togs över och såldes till en SvOf medlem 1982.

Roligt att vi har samma minnen av vagnar som stack ut. Ja 4314 var inte bara skramlig den såg också konstig ut utifrån. Kommer speciellt ihåg fronten som såg sned ut, det kanske den var också.
Hur kom H34:orna till Sverige egentligen? Någon har sagt någon gång att de kom med båt till Göteborg och kördes därifrån upp till Stockholm. Stämmer det? Det ryktades även att en H34 var i så dåligt skick vid leveransen att den skickades tillbaka till England. Stämmer det?

//Mr H

roggek

En mycket trevlig bild, ted! :)

Apropå "skrammel", busstypen bakom (H10?), blev också "ganksa skramliga" med tiden...

Fredrik Klint

Citat från: Leyland skrivet 23 juli 2019, 18:38:14 PM
Stämmer, senhösten 1973

Detta förklarar att 4496 på vänstersidan hade skyltskåpet med "SL"?
Övriga vagnar som förstärktes fick skyltskåpet på vänster sida igenplåtat och nästa variant blev att det togs bort helt och hållet, om jag fattat rätt.
Jag inbillar mig att dessa varianter inte skedde slumpvis vid revisioner utan att man som sagt först plåtade igen skåpet och med tiden tog bort det helt och hållet vid revisioner.

Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 augusti 2019, 00:10:59 AM
Detta förklarar att 4496 på vänstersidan hade skyltskåpet med "SL"?
Övriga vagnar som förstärktes fick skyltskåpet på vänster sida igenplåtat och nästa variant blev att det togs bort helt och hållet, om jag fattat rätt.
Jag inbillar mig att dessa varianter inte skedde slumpvis vid revisioner utan att man som sagt först plåtade igen skåpet och med tiden tog bort det helt och hållet vid revisioner.

Jo, detta är min tolkning också, liksom en fullt rimlig sådan.

För ca 30-35 år sedan såg jag ett dokument eller anteckningar "passera mina ögon" med någon form av revisionsordning av H34, möjligen med arbetsordernummer, från Hammarbys centralverkstad. Vid tiden tyckte man inte kanske detta var intressant och tog ingen kopia (tror jag). Kanske det dyker upp?

Fyra till fem veckor inkl. målning är ett tidsspann jag minns man talade om, som vagnarna stod på centralverkstaden för denna revision.

Motsvarande och pågående revisioner av C1-C3 som pågick från slutet av 50-talet vid Hammarby var lättare att följa då de försågs med exakt datum på långbalken.

Hur länge hade 4496 sin röda kofångare? (som även 4389 hade)

Peter Rost

#19
Citat från: Mr H skrivet 24 juli 2019, 19:28:23 PM
Roligt att vi har samma minnen av vagnar som stack ut. Ja 4314 var inte bara skramlig den såg också konstig ut utifrån. Kommer speciellt ihåg fronten som såg sned ut, det kanske den var också.
Hur kom H34:orna till Sverige egentligen? Någon har sagt någon gång att de kom med båt till Göteborg och kördes därifrån upp till Stockholm. Stämmer det? Det ryktades även att en H34 var i så dåligt skick vid leveransen att den skickades tillbaka till England. Stämmer det?

//Mr H


Det stämmer att H34:orna liksom H35 levererades med båt via Göteborgs hamn. Första H35:an ankom Göteborg den 20/3 1967. Jag har forskat lite och hört mig för beträffande alla detaljer angående leveransen av Leyland-Pantrarna men har inte funnit något.

Kanske någon annan här som vet?

M.v.h
Peter

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 06 augusti 2019, 10:04:41 AM

Det stämmer att H34:orna liksom H35 levererades med båt via Göteborgs hamn. Första H35:an ankom Göteborg den 20/3 1967. Jag har forskat lite och hört mig för beträffande alla detaljer angående leveransen av Leyland-Pantrarna men har inte funnit något.

Kanske någon annan här som vet?

M.v.h
Peter

Tack! Intressant!

//Mr H

almeli

http://archive.commercialmotor.com/article/11th-june-1965/40/leyland-gets-stockholms-order
Leyland Gets Stockholm's Order

https://en.wikipedia.org/wiki/Leyland_Panther
"""Storstockholms Lokaltrafik in Sweden had 200 left-hand drive Panthers bodied by Park Royal Vehicles
Some second-hand Panthers were imported into Australia from Sweden and the United Kingdom in the late 1970s and operated by Fearne's Coaches, Forest Coach Lines, Grenda's Bus Service, Invicta Bus Services and Keiraville Bus Service."""

Fredrik Klint

Citat från: almeli skrivet 06 augusti 2019, 12:43:38 PM
http://archive.commercialmotor.com/article/11th-june-1965/40/leyland-gets-stockholms-order
Leyland Gets Stockholm's Order

https://en.wikipedia.org/wiki/Leyland_Panther
"""Storstockholms Lokaltrafik in Sweden had 200 left-hand drive Panthers bodied by Park Royal Vehicles
Some second-hand Panthers were imported into Australia from Sweden and the United Kingdom in the late 1970s and operated by Fearne's Coaches, Forest Coach Lines, Grenda's Bus Service, Invicta Bus Services and Keiraville Bus Service."""


Nu är jag ingen H34-expert men stämmer detta? Skulle några ha exporterats till både England och Australien?
Jag vill ha det till att majoriteten skrotades och ett fåtal såldes (inom landet). Sen är ju dörrarna på fel sida för UK och "down under"  :)

Leyland

#23
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2019, 13:33:38 PM
Nu är jag ingen H34-expert men stämmer detta? Skulle några ha exporterats till både England och Australien?
Jag vill ha det till att majoriteten skrotades och ett fåtal såldes (inom landet). Sen är ju dörrarna på fel sida för UK och "down under"  :)

Nej nej, aldrig hört talas om att några H34 exporterats från SL och Sverige till England eller Australien. Vi i H34-nätverker har ju mer eller mindre bild på varenda H34 "under skrotning". Undantaget är möjligen de vagnar som gick till Stora Sundby.

Däremot hade generellt motorerna från H34 ett högt andrahandsvärde. De hade gått förhållandevis lite och var slitstarka. Många motorer gick vidare på eftermarknaden.

Ej skrotade "direkt" av SL, utan "sålda", torde ha varit 4318, 4320, 4348, 4365, 4371, 4373, 4387, 4439, 4443, 4480 och 4488 = 11 stycken, varav sex till Stora Sundby under hösten 1979.

Men det är klart, någon "hemlig" export av de sex Sundbyvagnarna? - har aldrig sett en bild på dessa vagnar efter att de lämnade SL-land.

roggek

Citat från: almeli skrivet 06 augusti 2019, 12:43:38 PM
http://archive.commercialmotor.com/article/11th-june-1965/40/leyland-gets-stockholms-order
Leyland Gets Stockholm's Order

https://en.wikipedia.org/wiki/Leyland_Panther
"""Storstockholms Lokaltrafik in Sweden had 200 left-hand drive Panthers bodied by Park Royal Vehicles
Some second-hand Panthers were imported into Australia from Sweden and the United Kingdom in the late 1970s and operated by Fearne's Coaches, Forest Coach Lines, Grenda's Bus Service, Invicta Bus Services and Keiraville Bus Service."""


Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2019, 13:33:38 PM
Nu är jag ingen H34-expert men stämmer detta? Skulle några ha exporterats till både England och Australien?
Jag vill ha det till att majoriteten skrotades och ett fåtal såldes (inom landet). Sen är ju dörrarna på fel sida för UK och "down under"  :)

Man läser som man vill läsa... ::)

Wikipediaartikeln om bussmodellen Panther har en styckeindelning, och Almeli "citerade texten rakt av", så man tror att H34 exporterades till utlandet från Sverige.
Men tolkar man texten riktigt med styckeindelningen (och en smula självkritik) så exporterades med all säkerhet begagnade Leyland Panther från Storbritannien till Australien och inget annat.

Sedan är Wikipedia en ganska urusel källhänvisning, men det har inte med ämnet att göra...

Ted Selander

Citat från: Leyland skrivet 10 augusti 2019, 14:08:45 PM
Nej nej, aldrig hört talas om att några H34 exporterats från SL och Sverige till England eller Australien. Vi i H34-nätverker har ju mer eller mindre bild på varenda H34 "under skrotning". Undantaget är möjligen de vagnar som gick till Stora Sundby.
---

Jag borrade i någon av vagnlistorna från "nere under" och där finns en handfull Leyland Panther som anges som "ex. Oslo, Norway". Det låter lika osannolikt det, men vem vet?

Apropå H34 "under skrotning" visar jag två som gjort sitt (vintern 1982):

Leyland

Tack för (fin) bild Ted.

Jag har inte exakt men mina sista noteringar för dessa vagnar i trafik var 19811027 (4347 9500/276, 4423 171/4). De gick troligen ytterligare några dagar in i november innan det var helt slut. Minns det stod rader av nya burkar (H10) i Hammarby oktober 1981.

Officiellt stod båda hos SL "I trafik" 1981-12-31. Motsvarande i det officiella april 1982 "Avyttrade".

4347 har jag ingen (just nu) notering för med något inhopp på Söder under hela hennes livstid. 4423 däremot var ju Södervagn från början och flyttades permanent till Hammarby under 1980.

4347 däremot korockade med 4374 i Gullarmarsplan 14 februari 1975. Jag undrar jag om den krocken var så pass att det var det sista 4374 gjorde? Någon som vet?

Mr H

Citat från: Leyland skrivet 10 augusti 2019, 14:08:45 PM
Nej nej, aldrig hört talas om att några H34 exporterats från SL och Sverige till England eller Australien. Vi i H34-nätverker har ju mer eller mindre bild på varenda H34 "under skrotning". Undantaget är möjligen de vagnar som gick till Stora Sundby.

Däremot hade generellt motorerna från H34 ett högt andrahandsvärde. De hade gått förhållandevis lite och var slitstarka. Många motorer gick vidare på eftermarknaden.

Ej skrotade "direkt" av SL, utan "sålda", torde ha varit 4318, 4320, 4348, 4365, 4371, 4373, 4387, 4439, 4443, 4480 och 4488 = 11 stycken, varav sex till Stora Sundby under hösten 1979.

Men det är klart, någon "hemlig" export av de sex Sundbyvagnarna? - har aldrig sett en bild på dessa vagnar efter att de lämnade SL-land.

Ja vad vet man mer om inhoppet från Stora Sundby? De verkade inte köpa några speciella littera från SL utan det som gick att komma över. Skrotade de bussarna (mest sannolikt) eller skulle de säljas vidare kanske ut i världen hela eller i delar? Har för mig att det var en kvinna som stod som köpare av bussarna förmodligen ägarinnan till Stora Sundby gård. F.ö så sålde Demonteringar H32-motorer till Indien för att användas i pumpverk.

Intressant med att H34 skulle ha körts upp till Stockholm från Göteborg. Jag har hört det där förut men jag har märkligt nog aldrig hört någonting från de transporterna av någon som var med och körde ex.vis. Vilka kan ha kört de? 200 bussar körs upp till Stockholm från Göteborg och inte ett pip från någon som var med om detta. Inga bilder ingenting. Märkligt.

Mr H

Leyland

Citat från: Ted S skrivet 11 augusti 2019, 08:47:13 AM
Jag borrade i någon av vagnlistorna från "nere under" och där finns en handfull Leyland Panther som anges som "ex. Oslo, Norway". Det låter lika osannolikt det, men vem vet?


Mitt minne väcks att jag har hört "Norge" uttalas vid besök i Hölö. Kan det varit så att Norge köpte H34-motorer?

Men några hela och körbara H34 till Norge - nej säger jag.


Peter Rost

Erinrar mig en bild föreställandes en vit Leyland Panther, såg exakt ut som en H34 tagen i Storbritannien, och som såg ut lite som en husbuss och som visades här på Bussnack för ett antal år sedan, hur var omständigheterna kring den - någon som minns?