Nya bussarna på Gotland

Startat av Bussmicke, 31 juli 2019, 05:05:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69758.0

Setrorna och den enda (?) Volvo 8900 som finns där förekommer i inlägget.
Vilka linjer kör Setrorna och Denna Volvo 8900?
Finns det inte nån Citywide också på stan?

Planerar resa till ön och funderar på hur mycket tid jag behöver för att fotografera dessa bussar.
Tacksam för svar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjorn.lovdahl

Var det inte nytt Trafikavtal på G på ön?

Bussmicke

#2
Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 31 juli 2019, 14:48:33 PM
Var det inte nytt Trafikavtal på G på ön?

Jo, som Bergkvarabuss vann men överklagades om jag minns rätt. Hur gick det med det?

Nån som har ett svar på mina frågor?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristofer

Ardgrens Bu4, dvs Volvon, går mest på linjerna 10, 11 och 12 nu under sommaren.

Setror kan man få se på de flesta linjerna, blandat med Scalorna.

De två senaste Scaniorna, DYF85D och PAE33L (He7), har jag också sett på flera olika linjer. Säkrast är nog att hitta dem på stomlinjerna 10, 11 och 20, men inga bussar är placerade på bara en linje så de kan dyka upp i stort sett var som helst. He7 är alltså stationerad i Hemsetrakten, och det ökar sannolikheten att den går på 10, 11 och 12, men jag har sett den på linje 6 och 20 också. DYF85D är jag inte säker på vilket nummer den har fått, men jag vet att jag noterat en He8 och det är antagligen den, och i så fall är den också i Hemse.

Under sommarturlistan är linje 10 den överlägset mest trafikerade. På årsbasis har jag hört att den står för 1/3 av passagerarna i landsbygdstrafiken, men ser man bara på sommarturlistan så måste det vara betydligt mer. Det är inte ovanligt med extrabussar Visby - Tofta bad när vädret är fint.

Närmare uppgifter än så kan jag inte ge dig, tyvärr.


( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

tosiaba

Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2019, 16:30:53 PM
Jo, som Bergkvarabuss vann men överklagades om jag minns rätt. Hur gick det med det?

Nån som har ett svar på mina frågor?
Står på Bergkvaras hemsida, 2019-05-23

https://www.bergkvarabuss.se/sv/bergkvarabuss-vinner-uppdrag-pa-gotland

Bernt Talbrant


Bussmicke

#6
Citat från: Kristofer skrivet 01 augusti 2019, 13:39:41 PM
Ardgrens Bu4, dvs Volvon, går mest på linjerna 10, 11 och 12 nu under sommaren.

Setror kan man få se på de flesta linjerna, blandat med Scalorna.

De två senaste Scaniorna, DYF85D och PAE33L (He7), har jag också sett på flera olika linjer. Säkrast är nog att hitta dem på stomlinjerna 10, 11 och 20, men inga bussar är placerade på bara en linje så de kan dyka upp i stort sett var som helst. He7 är alltså stationerad i Hemsetrakten, och det ökar sannolikheten att den går på 10, 11 och 12, men jag har sett den på linje 6 och 20 också. DYF85D är jag inte säker på vilket nummer den har fått, men jag vet att jag noterat en He8 och det är antagligen den, och i så fall är den också i Hemse.

Under sommarturlistan är linje 10 den överlägset mest trafikerade. På årsbasis har jag hört att den står för 1/3 av passagerarna i landsbygdstrafiken, men ser man bara på sommarturlistan så måste det vara betydligt mer. Det är inte ovanligt med extrabussar Visby - Tofta bad när vädret är fint.

Närmare uppgifter än så kan jag inte ge dig, tyvärr.

Det som är intressant Är tiden under vintertidtabellen då jag åker Efter skolstart.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Vad är det för reg på de två Scaniorna?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

FBS 276 står sedan 19-03-01 regad på Gotlandsbuss AB.

Mvh Peter Ö

Kristofer

Citat från: Bussmicke skrivet 02 augusti 2019, 23:14:37 PM
Vad är det för reg på de två Scaniorna?
Om du missade det ovan så är det DYF85D och PAE33L.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.