En tur med Arriva 8754. (inga bilder)

Startat av 5783, 13 januari 2013, 21:09:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

I dag var jag ute och teståkte Arrivas nya VDL Citea vagnar. Överlag var jag mycket nöjd med resan.

Bussarna gick stabilt och kom i väg snabbt från hållplatserna. Dörrarna öppnas längs med karossen (likt SLs A32 spårvagnar). Mycket bättre än "turistbuss-dörren" på B9S som knuffar undan folk i kön. Stolarna var sköna men jag kan inte se vitsen med bussbälten i dessa bussar (ingen använde dem på linje 607). Inte heller förstår jag varför de har gardiner. Om ett halvår är alla gardiner i bakre delen nedslitna. Är dessa gardiner som sitter i hundratals SL-bussar gratis eller? Jag vill då inte betala för dem. Motorn lät lite mer än Scania/MAN/Volvo men det var inget som jag upplevde som jobbigt. Den lät också lite mer som en lastbilsmotor tycker jag. De nya hållplats-skyltarna i taket gillar jag, likaså plinget som lät precis som på en gammal spårvagn. Lysrören sitter längs fönstren och inte i mittgångens tak. Detta kan jag inte säga så mycket om det solen sken som allra bäst då jag åkte. När dörrarna stängs så ljuder en signal vilket kan vara bra. Jag upplevde det inte som störande. 

Hoppas att vi får fler VDL Citea i SL-trafiken. Men då helst som 12 meters standardbussar och ej i regionalutförande.

Karsten

Citat från: Daniel S skrivet 13 januari 2013, 21:09:15 PM
I dag var jag ute och teståkte Arrivas nya VDL Citea vagnar. Överlag var jag mycket nöjd med resan.

Bussarna gick stabilt och kom i väg snabbt från hållplatserna. Dörrarna öppnas längs med karossen (likt SLs A32 spårvagnar). Mycket bättre än "turistbuss-dörren" på B9S som knuffar undan folk i kön. Stolarna var sköna men jag kan inte se vitsen med bussbälten i dessa bussar (ingen använde dem på linje 607). Inte heller förstår jag varför de har gardiner. Om ett halvår är alla gardiner i bakre delen nedslitna. Är dessa gardiner som sitter i hundratals SL-bussar gratis eller? Jag vill då inte betala för dem. Motorn lät lite mer än Scania/MAN/Volvo men det var inget som jag upplevde som jobbigt. Den lät också lite mer som en lastbilsmotor tycker jag. De nya hållplats-skyltarna i taket gillar jag, likaså plinget som lät precis som på en gammal spårvagn. Lysrören sitter längs fönstren och inte i mittgångens tak. Detta kan jag inte säga så mycket om det solen sken som allra bäst då jag åkte. När dörrarna stängs så ljuder en signal vilket kan vara bra. Jag upplevde det inte som störande. 

Hoppas att vi får fler VDL Citea i SL-trafiken. Men då helst som 12 meters standardbussar och ej i regionalutförande.

Bälten finns eftersom det är bälteskrav på lejonparten av Norrorts linjer.

Tommy E

Tackar för beskrivningen. Gammaldags "pling"-ljud i nya bussar tycker jag är mycket trevligt! :)

Om ingen använder bälte tycker jag snarare det behövs förändring hos passagerarna än hos bussarna. Det verkar finnas en etablerad uppfattning om att man inte ska/behöver använda bälte när man åker buss (med undantag för långfärdsbussar). Kanske uppfattas det som "töntigt" att ha bälte i buss trots att man har det när man åker bil. Den enda situationen då jag kan förstå att man inte orkar ta på bältet är om man ska åka en väldigt kort sträcka som bara tar några få minuter, men annars tycker jag det är slappt och nonchalant. Möjligen kan det vara så att vissa som är vana vid att bussar saknar bälten inte ens noterar dem när de finns, och i så fall skulle man kanske kunna upplysa om detta på reklamplatserna eller på den invändiga skärmen.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Carl Eric

Citat från: Tommy E skrivet 13 januari 2013, 22:46:40 PM
Om ingen använder bälte tycker jag snarare det behövs förändring hos passagerarna än hos bussarna. Det verkar finnas en etablerad uppfattning om att man inte ska/behöver använda bälte när man åker buss (med undantag för långfärdsbussar). Kanske uppfattas det som "töntigt" att ha bälte i buss trots att man har det när man åker bil. Den enda situationen då jag kan förstå att man inte orkar ta på bältet är om man ska åka en väldigt kort sträcka som bara tar några få minuter, men annars tycker jag det är slappt och nonchalant. Möjligen kan det vara så att vissa som är vana vid att bussar saknar bälten inte ens noterar dem när de finns, och i så fall skulle man kanske kunna upplysa om detta på reklamplatserna eller på den invändiga skärmen.

Jag använder alltid bussbälte, men de gånger när man åker med kompisar så börjar de i regel alltid skratta när man tar på sig det, men de flesta följer faktiskt mitt exempel. Har även varit med om personer som jag inte känner som jag sitter bredvid har tagit på sig bältet, sådant är roligt att se!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Undrar hur förarkåren upplever VDL  när jag var på mässan i Gbg så hörde jag en del från förare som hade en del synpunkter på dem.. det jag märkta var en väldigt trång ingång och en bred förargrind  .. och att vänster spegel blir skymd av solgardin.. Kunde inte heller se om det fanns nån form av värmeutblås nertill på förarplats vilket ju behövs..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2013, 15:31:09 PM
Undrar hur förarkåren upplever VDL  när jag var på mässan i Gbg så hörde jag en del från förare som hade en del synpunkter på dem.. det jag märkta var en väldigt trång ingång och en bred förargrind  .. och att vänster spegel blir skymd av solgardin.. Kunde inte heller se om det fanns nån form av värmeutblås nertill på förarplats vilket ju behövs..

Förargrinden går i "glasväggen" framför första platsen, ja. Våra har en totalt idiotisk placering av vänster spegel. Eller ja, man har satt en extra liten spegel under den stora, vilket gör att man har noll och ingen sikt i rondeller och korsningar. Man får kolla under den hela tiden. Dörrknapparna sitter lite tokigt till, man får luta sig framåt varje gång man ska öppna och stänga dörrarna. För mig som är kort skymmer ratten den övre delen av hastighetsmätaren, jag ser inte om jag kör 50-70 typ.

Jag gillar dom annars. Otroligt trevlig på motorväg, stadig och fin. Trevlig att åka i tycker jag också, skrammelfri än så länge och mycket bra fjädring. Värmeutblås finns på fötterna.

Andreas91

Tycker också att Citeorna är trevliga, åtminstone i det stora hela. Man får sig en rätt schysst "massage" när man åker upp för någon längre stigning och föraren i samma veva gasar på - första gången jag åkte med en (på 607 mellan bl.a. Rösjön och Kvarnskogen) så vibrerade hela bakpartiet rätt så ordentligt, milt uttryckt.. En stor tumme upp för en buss där t.o.m. personer 190 cm+ med långa "skånkor" (däribland jag själv) kan sitta rätt schysst utan att ha knäna inkörda i stolen framför. Whohoo! :) Det dröjer tråkigt nog kanske inte allt för länge innan någon kuf upptäcker det och föreslår att: "Wow, här kan vi ju klämma in en till sittplats!" Sen skulle även Citean vara en "vanlig" central-europeisk vibrerande låda på hjul".. Håller tummarna för att det sista inte inträffar! ;)