Status Nobina B12MA "SL-land"

Startat av 5783, 10 januari 2012, 21:21:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

I tråden "Djupfryst" så fick jag svaret på vad som hänt med en av mina gamla favoriter Nobina 5676. Men hur ser läget ut för de övriga?

Det är det som jag tänkte att denna tråd ska avhandla.

5660   Uppsala
5661   Uppsala
5662   Uppsala
5663   Uppsala
5664   Uppsala
5665   Södertälje?
5673   Tyresö / Avställd?
5674   Tyresö / Avställd?
5675   Tyresö / Avställd?
5676   Slopas
5677   Tyresö / Avställd?
5782   Tyresö / Avställd?
5783   Tyresö / Avställd?
5784   Tyresö / Avställd?
5785   Tyresö / Avställd?
5786   Tyresö / Avställd?
5787   Tyresö / Avställd?
5788   Uppsala
5789   Uppsala
5790   Uppsala
5791   Uppsala
5792   Uppsala
5860   Uppsala
5861   Uppsala
5862   Södertälje
5863   Södertälje
5864   Södertälje
5865   Södertälje
5866   Södertälje

MrX

5665 blir kvar i Tyresö ett tag till, är tänkt att nyttjas när pendeltåget står stilla. De du skrivit avställd på kommer inte ses i trafik igen, åtminstone inte i Sverige. Jag tror samtliga går till skrot men det ska jag inte svära på.

Bussfanatikern

Tycker att det verkar vara lite för tidigt för att skrota så pass nya bussar.

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 11 januari 2012, 01:23:27 AM
Tycker att det verkar vara lite för tidigt för att skrota så pass nya bussar.

Absolut är det så. Men när de inte får rulla i linjetrafik ens om man monterar rullstolslyft, så blir det ju svårt att ha kvar dem. Synd på bussar som vore helt perfekta för t.ex SL 639, 676, UL 801, 809 och många andra längre landsbygdslinjer som istället tvingas köra med B9S och B12BLE fullt med stående pga det låga antalet stolar i dessa.

Ett enda trappsteg i framdörren, och bussarna (inkl dessa ledvagnar) får direkt kritik av äldre resenärer för att vara felplacerade "turistbussar"...

Bese001

Nu när Tyersö blir av med så många bussar kan man undra vad man ersätter dem med?
Jag har inte sett några uppgifter kring det. Eller har jag missat något?

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2012, 05:24:07 AM
Absolut är det så. Men när de inte får rulla i linjetrafik ens om man monterar rullstolslyft, så blir det ju svårt att ha kvar dem.

Höggolvsvagnar med rullstolslyft är OK åtminstone i vissa avtalsområden (Keolis 1255-1266 skall tydligen bli kvar). Anbud begärdes också in på att montera rullstolslyftar i andra höggolvsbussar men detta blev så pass dyrt att man istället valde att accelerera utbytet till nya låginstegsbussar.

/Måns

bjorn_k

Då tycker jag att Norrtälje skulle vara alldeles utmärkt för höggolv med lyft... Det är oftare folk med massa bagage som åker än folk med rullstol/rollator... :/

Robert T

Citat från: bjorn_k skrivet 11 januari 2012, 21:23:21 PM
Då tycker jag att Norrtälje skulle vara alldeles utmärkt för höggolv med lyft... Det är oftare folk med massa bagage som åker än folk med rullstol/rollator... :/

Fast, dessa B12MA har ju inte godsutrymme...

Ersa

Jag efterlyser gärna att "höggolv" inte används om lågbyggda SL-linjevagnar med normalgolv. Det finns en mängd olika höjder på bussar från 2 st trappsteg (linjevagn) till 7-8 st (turistbuss) innanför dörrarna. Det blir så lätt fel om man drar allt som inte är lågentré över en kam. Som att hävda att en liten Scania CN113 är lika hög som en stor Neoplan Spaceliner.

Setran finns/fanns t.ex som HDS, HD, GT-HD och UL, varav den sista är den lägsta linjevarianten som är så lågbyggd att bagageluckorna på sidorna är så låga att det knappt går in mer än en väska på höjden. Att kalla den för "höggolv" låter i mina öron väldigt fel.

bjorn_k

Nä, sant... *tankefel* men en annan modell då! :) det är tillexempel tur att det finns bagageutrymme på 74-vagnarna... Ofta är det ju minst en barnvagn, en hockeytrunk och minst två dramatenvagnar in till eller från Stockholm Ö(!) Då är det skönt att kunna stuva undan dessa utom fara för passagerarna... Tänk vilket strul det blir så fort man sätter in nya B9s med minimal plats för extra bagage/vagnar/rullstolar :(

Men nu var det ju absolut inte det här som tråden handlar om, förlåt...

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2012, 21:27:33 PM
Jag efterlyser gärna att "höggolv" inte används om lågbyggda SL-linjevagnar med normalgolv. Det finns en mängd olika höjder på bussar från 2 st trappsteg (linjevagn) till 7-8 st (turistbuss) innanför dörrarna. Det blir så lätt fel om man drar allt som inte är lågentré över en kam. Som att hävda att en liten Scania CN113 är lika hög som en stor Neoplan Spaceliner.

Setran finns/fanns t.ex som HDS, HD, GT-HD och UL, varav den sista är den lägsta linjevarianten som är så lågbyggd att bagageluckorna på sidorna är så låga att det knappt går in mer än en väska på höjden. Att kalla den för "höggolv" låter i mina öron väldigt fel.

SL använder dock just ordet höggolv i dokument. Något jag däremot tycker är helt fel är att kalla en så marginell och snart försvunnen företelse för normalgolv. Om det är någon golv höjd som är normal i SL området är det sedan flera år tillbaka lågentré.

/Måns

Ersa

Citat från: Måns Johannesson skrivet 11 januari 2012, 21:45:37 PM
SL använder dock just ordet höggolv i dokument. Något jag däremot tycker är helt fel är att kalla en så marginell och snart försvunnen företelse för normalgolv. Om det är någon golv höjd som är normal i SL området är det sedan flera år tillbaka lågentré.

Själv ifrågasätter jag starkt ordet "lågentré" då dessa bussar har en rejäl instegshöjd på 38-40 cm från landsbygdens gatunivå upp till bussens golv. Ett litet steg för fysiskt friska, men ett rejält krävande kliv för en rörelsehindrad. Rent logiskt är ju själva entrén rätt hög då låga trappsteg helt saknas. Och väl inne i bussen står stolarna uppe på höga podestrar ytterligare ett kliv 30-40 cm längre upp. Men det är en historia för sig.

bjorn_k

Citat från: Måns Johannesson skrivet 11 januari 2012, 21:45:37 PM
SL använder dock just ordet höggolv i dokument. Något jag däremot tycker är helt fel är att kalla en så marginell och snart försvunnen företelse för normalgolv. Om det är någon golv höjd som är normal i SL området är det sedan flera år tillbaka lågentré.

/Måns
Det känns som att SL är ute och cyklar... "Höggolv" är väl just de där trappan består av 4-7 trappsteg med rejäla bagageutrymmen undertill??

Normalgolv=2-3 trappsteg (Typ B10M)

Låggolv och lågentré är inte heller samma sak som en del felaktigt skriver.

Tänk om nästa "Buss 2011" (Buss 2012?) på ett klart och tydligt sätt kunde spalta upp en ordlista med dessa och andra termer så att alla någon gång kan börja prata samma språk... *suck*

Måns Johannesson

Att SL talar om höggolv är iofs inte särskilt konstigt, de bryr sig knappast om turist/låglinjeföretelser. Sett ur ett SL perspektiv är det höggolv då det inte finns något ännu högre där. Att tala om normalgolv blir dock bara konstigt, känns lika naturligt som att beskriva konduktörsbussar som normala på 60-talet.
38-40 cm är lite högt, t.ex. Volvo 7900 har 34 cm eller 27 cm när man nigit, hittar inga uppgifter men jag misstänker att det är i samma härad. För det mesta har man ju dock en trottoar så insteget blir betydligt mindre än så, men ute i Roslagen torde trottoar saknas rätt ofta. Det är dock betydligt enklare att ta sig upp för ett enda trappsteg än för flera stycken. När det gäller podestermonterade säten verkar det inte heller så svårt att ta sig upp på, dessutom finns det ju normalt ett antal säten som är monterade direkt på golvet.
Jag kan konstatera att av de jag känner som har lite svårt att röra sig (både pga. ålder eller skador) alla uppskattar låginstegsbussar.

/Måns

bjorn_k

Vad jag menade var att alla THM/bolag/tillverkare borde prata samma språk. Annat bäddar för förbistringar... En enkel lista med uttryck och definitioner borde kunna eliminera ett sådant problem.

Att sedan SL "nöjer" sig med bullriga, stötiga, trånga bussar såsom B9s på långa linjer som 639,677 är rent dåligt om ni frågar mig. Där skulle SL kanske kunna lära av exvis UL? Att helt "förbjuda" något annat än låggolvs/lågentré (vet inte hur det är formulerat) och utfärda viten är också nys. En normalgolvad (ja jag framhärdar att kalla det så) regionalvagn med lyft skulle i många fall passa så mycket bättre. Ingen motor som sitter ivägen, plant golv att placera stolar på, ordentlig fjädring osv osv...

Nä. Den här diskussionen har förts så många gånger förut och dessutom lär den här tråden snart bli delad. Dags att sova nu kanske?