Lite blandade bussbilder....

Startat av a32, 12 augusti 2007, 23:46:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32



Taxi Flen MB Buss SDF 316 utanför Stadshuset i Flen den 17/7 2007



Svenska Spårvägssällskapets lekbuss i Malmköping CLH 218 i Malmköping den 18/7 2007



Hisinge Buss WZU 061 och CTD 569 Transfer till Ånedinlinjen Stockholm på Skeppsbron den 25/7 2007



Hyllinge Buss TYO 664 den 25/7 2007



Swebus 4131 ELO 693 nedanför Kgl Slottet den 25/7 2007



Swebus 4682 RWR 013 Skeppsbron den 25/7 2007

Håll tillgodo och God natt!

/a32   ;)

Karsten

Citat från: a32 skrivet 12 augusti 2007, 23:46:21 PM



Swebus 4682 RWR 013 Skeppsbron den 25/7 2007

Håll tillgodo och God natt!

/a32   ;)

Åh, 4682 ställde jag in i Björknäs för 45 minuter sedan. En buss som underhållsavdelningen uppenbarligen inte vill kännas vid:

-Krockskadad hö fram vilket gör att framdörren glappar
-"Mjölkiga" rutor på förarens vänstra sida, måste ha fönstret öppet för att se bra i backspegeln
-Kommunikationsradion ur funktion, går ej att varken sända eller ta emot anrop.
-Felindikerar brand i motorrummet, ingen brasa upptäckt.
-Tröga bromsar, funkar bra i vanlig snäll körning men vid hårdare bromsningar måste man ställa sig på pedalen för att få önskad bromskraft.

Lite synd på en annars så bra vagntyp, men men, pigg och rask var den i alla fall.


Magnus_J

Tack för bildvisningen...  :)

Karsten, får ni köra med vagnar utan radio?
vi på Råsta har garanterat vagnbyte på sånt fel.

Karsten

EnligtTL Botis så funkar ändå överfallslarmet, så det ska väl gå bra. Kan dock bli lite jobbigt när man kör 417,418 och 421 där man inväntar och lämnar över till andra bussar flera gånger i timmen. Då vill man gärna slippa besvära TL med att kolla om alla bussar kommit som de ska.

Fredde

Jag är inte avis på att du harvar på de linjerna ;D Sen beror det väl på om radion är helt nedsläckt eller ej, hur pass larmet fungerar...

Det är enklare att köra 436-440 från Kolvik på kvällen om man nu är utan radio. 474:an från stan är nästan alltid något sen, så det är inte så mycket att behöva kolla upp ;) Dock har vi fått bra med mer tid från nästa vecka så då ska man nog komma till rätta med det...

/Fredde

Karsten

I det här fallet funkade allt förutom just radiokommunikationsdelen. 417 och 418 var bättre när de gick från stan. 421 är annars helt okej, krokigt och backigt med lagom dåligt med tid på kvällarna. Helt i min smak!

474an behöver väl lite mer tid den ljusa delen av dygnet, men att lägga på ännu mer tid på sträckan Slussen-Gustavsberg på sena kvällar är ju helt galet. När jag kör med nuvarande tidtabell och laglig hastighet på kvällen är man nästan alltid 4-5 minuter tidig till Gustavsberg. Ska bli skönt med 3 minuter extra där... Utanför Gustavsberg är dock det extra tidstillägget bra, där är det ibland lögn i h-vete att vara i tid trots att man kopplar in nattfoten ;)

Marc

Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2007, 01:40:31 AM
Åh, 4682 ställde jag in i Björknäs för 45 minuter sedan. En buss som underhållsavdelningen uppenbarligen inte vill kännas vid:

-Krockskadad hö fram vilket gör att framdörren glappar
-"Mjölkiga" rutor på förarens vänstra sida, måste ha fönstret öppet för att se bra i backspegeln
-Kommunikationsradion ur funktion, går ej att varken sända eller ta emot anrop.
-Felindikerar brand i motorrummet, ingen brasa upptäckt.
-Tröga bromsar, funkar bra i vanlig snäll körning men vid hårdare bromsningar måste man ställa sig på pedalen för att få önskad bromskraft.

Lite synd på en annars så bra vagntyp, men men, pigg och rask var den i alla fall.



Hehe, du Karsten måste ha missförstått det hela.
Bussen är ett gediget verk av vad "underhållningsavdelningen" har att erbjuda!
Instämmer att det inte blir så roligt på 474an. Att tidsreglera bland fylleungarna i Gustavsberg är ingen höjdare, då är det bättre att göra som i 471ans begynnelse, gå 3-4 sen från Slussen.
Är det någon som sett hur det går med vår "burn-out-sträcka" Gustavsberg-Brunn? Är det fortfanande två hjul som gäller?

Marc

Sommaren 2002 var körtiden mellan 7-8 min utväg och 11-12 inväg. Skillnaden är att idag så går linjen via Farsta slott slingan (lång 30-sträcka med farthinder etc.), Charlottendals inköpscentrum att uppstått längs vägen med 3 nya rondeller och max 50 km/h fram till korsningen med motorvägen och en ny skola vid Lämshaga!  :D

Karsten

Ja, de flesta bussar som jag, Börje eller Marc kör är i alla fall i tid.. Gurra-Brunn har sedan sträckan "linjeinrättades" varit sjukt tajt att hinna med. Det som gör den så jobbig är att man ofta har passning i båda ändar, vilket gör att en sen 428-430 sinkar bussar åt alla andra håll.
Är det förresten någon som kollat om det även i vinter är möten på "enkelspåret" ner till Mörtviken? Sex av nio arbetsdagar i sommar har jag tilldelats en sväng på 428an, mycket trevlig linje med i dessa fall 25 minuters badpaus i Björkvik. Alla sex gånger har det varit tidtabellslagt möte i Mörtviken (två av gångerna åt båda håll), vilket får till resultat att man måste backa ledbuss till lämplig plats där det går att mötas. I och för sig skoj att backa ledvagn på smal landsväg tycker jag, men de flesta av kollegerna håller nog inte med. Efter detta möte blir man några minuter sen, beroende på hur långt man tvingas backa, och då får 422or och annat snällt vänta i Gurra.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 augusti 2007, 16:49:03 PM
"Gurra"-Brunn 11-13 minuter enligt vintertdt, minns tyvärr inte var tiden var när jag körde 2002-2003.

474 noterar jag har 5 min längre körtid än samtida 429 med den skillnaden att den förra går via Farstaviken och den senare via Lagnövägen.

//Lars


Berätta inte det för SLs marknadsavdelning! Det skulle inte se bra ut om de fick reda på att den röda bussen är snabbare än den blå.  ???

a32

Citat från: Karsten skrivet 13 augusti 2007, 01:40:31 AM
Åh, 4682 ställde jag in i Björknäs för 45 minuter sedan. En buss som underhållsavdelningen uppenbarligen inte vill kännas vid:

-Krockskadad hö fram vilket gör att framdörren glappar
-"Mjölkiga" rutor på förarens vänstra sida, måste ha fönstret öppet för att se bra i backspegeln
-Kommunikationsradion ur funktion, går ej att varken sända eller ta emot anrop.
-Felindikerar brand i motorrummet, ingen brasa upptäckt.
-Tröga bromsar, funkar bra i vanlig snäll körning men vid hårdare bromsningar måste man ställa sig på pedalen för att få önskad bromskraft.

Lite synd på en annars så bra vagntyp, men men, pigg och rask var den i alla fall.



Och jag som inte tänkte ta med denna motljus bild på 4682...kul att det blev lite prat iaf.

/a32   ;)

Fredde

Då har jag nog lyckats möta dig där. Tycker när jag har kört 428X, har det blivit möten åt båda hållen på Mörtviksvägen. Har man tur är bussen på utväg sen så man hinner ifatt den vid Johannesdal, då kan man ta vändslingan efter varandra vid Mörtvikens brygga. Lyckats med det någon gång... ;)

Sen är det fortfarande avgång 00.18 från Brunn mot Gustavsberg på linje 430 med ankomst 00.28. Det är det tajtaste att köra jag vet... :-\

/Fredde