Buss identifiering!

Startat av 731132, 11 juni 2009, 22:11:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

731132

Hej!

Skulle vilja ha lite hjälp med identifiering av några bussvrak jag hittat, såsom märke, modell, och årsmodell om möjligt.


En Scania är all jag vet.


Okänd buss, troligen tysk?


Okänd buss.

Tacksam för hjälp:)
Mvh/Magnus

Peter Rost

Citat från: 731132 skrivet 11 juni 2009, 22:11:51 PM
Hej!

Skulle vilja ha lite hjälp med identifiering av några bussvrak jag hittat, såsom märke, modell, och årsmodell om möjligt.


En Scania är all jag vet.


Scanian: Fd Kiruna Trafik AB. CR 110 L 1971.

/Peter

Mattias

Hej.

CR 110:an är nog rätt unik sett till dags dato, trots att den endast är ett vrak av sitt forna jag, så är jag rätt säker på att detta är den enda "kvarvarande" CR 110 L i detta utförande, med (i sitt ursprung) odelad hel panoramaruta. Sätter en slant på att samtliga övriga i detta utförande idag är nermalda till metallskrot, så när på en husbuss BussMicke visat oss för nått år sedan.

Var är fyndplatsen? Finns fler bilder? Skicka gärna ett pm om du ej vill nämna platsen offentligt.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

UglyJazz

Bussen i mitten är en Kässbohrer S8, senare Setra.
Årsmodellen är om kring 1952-1956. 1958 hade de en annan grill.
Motoreffekt troligen 125 hk och ca 25 sittplatser.
9,3m lång 3,2m hög. bredden var på den tiden 2,4m...
Är den längre eller kortare så är det inte en S8.

Det är faktiskt en av de finaste bussar som någonsin byggts, och en av de bussar som gjorde att långfärdsturismen blev stor...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

731132

Tack för eran hjälp med identifieringen av bussarna:)

Kan ordna med fler bilder på dem om någon är intresserad!

Mvh/Magnus

Björn Forslund

Den blå Hägglundaren är troligen en Scania-Vabis BF73 från kanske 57-58.

UglyJazz

Hägglundaren har hållit sig bra i plåten. Det är väl bara nitarna som rostat lite...
Visst tusan var det bättre förr?

Jag gillar dom välvda taklinjerutorna på S8:an skarpt, men det kommer ju in en hel del sol där också.
AC är väl tveksamt om det ens fanns på den tiden...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

731132

Både Scania CR110:an och Kässbohrer:n skall mest troligt skrotas, då de står hos en skrotsamlare som bara väntar på ett högre järnskrotpris...någon borde rädda dem, eller delar från dem.
Scania-Vabis BF73:an står hos en bonde, och lär nog stå kvar till dess någon förbarmar sig över den.
Den är i ganska bra skick, förrutom att alla rutor är krossade, och inredningen är rensad då den använts som förråd. Har motor och drivlina kvar, tyvärr så är taket väldigt dåligt/ruttet då pegamoiden på taken är nästan helt borta.
Mvh/
Magnus

Peter Öden

Hej !

En liten fundering bara, den blå Hägglundaren
är det verkligen en BF 73:a, kanske en BF 71:a ???

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Hej!

Setran bör vara en S9 från 1966, urspr Ramkvillabuss F507. Sedermera FKJ957 och div ägare bl a i Sundsvallstrakten på slutet.

Hägglundaren är en fd Härnösandsbuss, sannolikt inv nr 2/Y423/CDG143. Detta var en BF7353 från 1957.

/GL

Niklas Bygdestam

Citat från: 731132 skrivet 11 juni 2009, 22:11:51 PM




Det hade varit roligt om det gick att spara en CR 110 L med den här fronten med stor hel frontruta. Men den här ser tyvärr för dålig ut för att kunna renovera
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

UglyJazz

Man skulle behöva mäta Kässbohrern alternativt se hur många fönster i resp storlek det är på sidan...
Inredningen skiljer sig något åt mellan de olika modellerna, främst antal säten.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Lulebjörnen

Citat från: 731132 skrivet 13 juni 2009, 14:16:22 PM
Både Scania CR110:an och Kässbohrer:n skall mest troligt skrotas, då de står hos en skrotsamlare som bara väntar på ett högre järnskrotpris...någon borde rädda dem, eller delar från dem.
Skulle inte ha något emot att lägga vantarna på originalstrålkastarna från CR110:an och den ursnygga grillen från Kässbohrern  8)...

Greger Larsson

Citat från: 731132 skrivet 11 juni 2009, 22:11:51 PM



Titta man lite ordentligare på denna bild ser man att det faktiskt är en Setra S11. Emblemet sitter strax bakom dörrhandtaget..  Jämför även denna bild: http://www.oldtimerbusreisen.eu/pic.php?show=bilder/Vermittlung_04.02.2006/SETRA S11 seitlich_4409_02.04.2008.jpeg
Således får jag korrigera mitt tidigare antagande om vilken buss det handlar om! Har för mig att den här bussen varit uppe tidigare och att det då var svårt att få den identifierad men om man antar att det är en svensksåld buss så finns inte så många att välja på. Troligtvis bara tre st. Eftersom jag tycker att lacken har lite antydningar åt Ramkvillahållet får väl ett nytt grundtips bli deras S11 från -64 med urspr reg nr G114.

731132

Tack allihopa för er hjälp med information om bussarna:)
Finns otroligt med kunskap här på forumet!

Mvh/Magnus