Huvudmeny

Att bli omkörd....

Startat av a32, 13 juli 2007, 22:37:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 14 juli 2007, 05:17:31 AM
Hur är det med den saken?
Finns det någon viss typ av bussar som får köra 100 någonstans och i så fall var?

mvh
Buss-Anders

I Tyskland finns det 100 för bussar på motorväg. Bussen behöver vara besiktigad för den hastigheten.

Ersa

Utan detta märke får du inte köra 100 på tyska motorvägar, men vad är det för toppfart på en "märkeslös" buss?

Jag hade som förslag att för skojs skull sätta dit runda kopior av märket med siffrorna "120" bak på två ospärrade rödvita VanHooler av 87 års modell i Rimbo för några år sedan. Dessa toppade på strax över 127 km/h, dvs hela mätaren ut, och ändå fanns det lite till att ta. Detta testades en kort stund på E4:an över Dalälven norrgående under "exportkörningen" Rimbo-Rovaniemi via Luleå... har jag hört  ;)
Dessa var en fröjd att köra ifrån stressade Vaxholmsförare med när de låg och pressade sig nära bakom en på E18. Det var heller inga bekymmer att ge full gas direkt vid Danderyds sjh norrgående och lägga sig i 70 km/h i mittenfilen direkt, istället för att kämpa sig uppför backen i 40-50 km/h i högerfilen som med ersättarna (och Vaxholmsbussarna) idag.
Ut på E18 från Roslags Näsby södergående var också kul. Full karriär uppför backen samtidigt som man ser bilisterna bakifrån gå ut i vänster fil... lägga sig jämsides... för att sedan släppa och gå in bakom en igen.  ;D

Clabbe

Tja vad ja har för mej så är max hastighet för buss 99,8 km/h och för lastbil 89,8.
Detta kan dock ändras om fordonet kopplas in på en extern dator, t ex när det är sevicedax  :-X

Björn Forslund

SL:s första ledvagnar på Arlanda, typ H43 hade dispens att få köra i 100 på motorvägen, redan 1971.
Hälsn
Björn

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juli 2007, 17:42:16 PM
Sedan hastighetsspärren infördes (och hastigheterna på vägarna minskade) är det idag ointressant vilken hastighet som kan presteras, det intressanta är att kunna bibehålla tillåten hastighet även i motlut, därför har motorerna utvecklats till att bli starkare och starkare men den teoretiska toppfarten har minskat.

Visst är det så. Men det jag menade var att dessa gamlingar till Volvo VanHooler hade denna bra förmåga att behålla/öka farten i motlut. Det är något som inte de båda 10 år nyare ersättarna av typen Scania Carrus Fifty inte alls klarar lika bra.

Robban

Jasså herr A32 har varit mellan Karlskoga-Örebro, du såg ingen röd SL-vagn på vägen??  ;)
/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Nicklas K

Citat från: a32 skrivet 14 juli 2007, 00:21:05 AM
Bilen jag åkte i körde sina lugna 90 km/h och vi blev omkörda i uppförsbacken i de sk stigningsfälten, vi kände oss lite stressade när vi fick upp de två i baken efter Karlskoga...visst kände man sig som en bromskloss.  ???

/a32   ;)

Och dina 90 km/h var i praktiken 83-85 km/h på bussarnas mätare  ;). Därav omkörningarna. Bilarnas mätare är glädjemätare, dvs visar lite för mycket. Jag brukar lägga på 10 % när jag kör bil, åtminstone på 90-och 110-vägar. Bussarnas mätare torde visa rätt fart då de ju har färdskrivare ::). Upplever detta fenomen dagligen när man ligger i sina 90 med buss och all som oftast kommer ikapp en bil i 82-85.... Och roligt blir det inte när man ska köra förbi och bilisten ska leka polis.... >:(  Du gjorde dock rätt som lät bussarna passera !  :D

Mvh Nicklas K

Peter Elmheden

Har du legat i 90 med bussen någongång och kommit ikapp en finsk långtradare?
Nej, tänkte nog det. Även Holländarna kör väldigt hårt.
Ibland önskar man att polisen stod bakom en krök men de lägger nog sina resurser på
alkoholkontroller vid färjeterminaler vad jag erfar.
De själva säger att det inte är någon idé att jaga på motorvägen då det inte handlar om
så stora överträdelser, det är bättre att ta de onyktra vilket jag kanske håller med om.

bjalle

Citat från: Peter Elmheden skrivet 15 juli 2007, 21:50:50 PM
Har du legat i 90 med bussen någongång och kommit ikapp en finsk långtradare?
Nej, tänkte nog det. Även Holländarna kör väldigt hårt.
Ibland önskar man att polisen stod bakom en krök men de lägger nog sina resurser på
alkoholkontroller vid färjeterminaler vad jag erfar.
De själva säger att det inte är någon idé att jaga på motorvägen då det inte handlar om
så stora överträdelser, det är bättre att ta de onyktra vilket jag kanske håller med om.

Tycker tyvärr ofta att det är tvärtom, att de står på motorvägen med fartkontroll...
Sist jag körde Sthlm-Hässleholm stod de 4 gånger längs vägen innan jag passerat Jönköping

a32

Citat från: Robban skrivet 15 juli 2007, 20:45:23 PM
Jasså herr A32 har varit mellan Karlskoga-Örebro, du såg ingen röd SL-vagn på vägen??  ;)
/Robban

Japp, var ute över dagen till dom trakterna...kanske blir en ny bil snart  :)

/a32   ;)

a32

Citat från: Nicklas K skrivet 15 juli 2007, 21:39:38 PM
Och dina 90 km/h var i praktiken 83-85 km/h på bussarnas mätare  ;). Därav omkörningarna. Bilarnas mätare är glädjemätare, dvs visar lite för mycket. Jag brukar lägga på 10 % när jag kör bil, åtminstone på 90-och 110-vägar. Bussarnas mätare torde visa rätt fart då de ju har färdskrivare ::). Upplever detta fenomen dagligen när man ligger i sina 90 med buss och all som oftast kommer ikapp en bil i 82-85.... Och roligt blir det inte när man ska köra förbi och bilisten ska leka polis.... >:(  Du gjorde dock rätt som lät bussarna passera !  :D

Mvh Nicklas K

Jag lät bussarna passera..helt rätt ;D
Körde sedan förbi dem när dom vek av in mot städerna och fotade ju Swebus 6224 vid Hummelsta senare under kvällen.

/a32   ;)

Nicklas K

Citat från: Peter Elmheden skrivet 15 juli 2007, 21:50:50 PM
Har du legat i 90 med bussen någongång och kommit ikapp en finsk långtradare?
Nej, tänkte nog det. Även Holländarna kör väldigt hårt.
Precis  :D
CitatIbland önskar man att polisen stod bakom en krök men de lägger nog sina resurser på
alkoholkontroller vid färjeterminaler vad jag erfar.
De själva säger att det inte är någon idé att jaga på motorvägen då det inte handlar om
så stora överträdelser, det är bättre att ta de onyktra vilket jag kanske håller med om.
Jo. alkoholkontrollerna är nog bra. Men de skulle även behöva vara ute på vägarna mer för beteende-övervakning.

/NK

Nicklas K

Citat från: a32 skrivet 15 juli 2007, 22:02:30 PM
Jag lät bussarna passera..helt rätt ;D
Körde sedan förbi dem när dom vek av in mot städerna och fotade ju Swebus 6224 vid Hummelsta senare under kvällen.

/a32   ;)

Såg det !! Snyggt gjort !!  ;)
/NK

Wolfie

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 15 juli 2007, 21:52:02 PM
Tycker tyvärr ofta att det är tvärtom, att de står på motorvägen med fartkontroll...
Sist jag körde Sthlm-Hässleholm stod de 4 gånger längs vägen innan jag passerat Jönköping

Det är svårt det där, många gånger vore bägge delar bra, men det finns inte resurser till det. Fast 4 gånger, då har väl Östgötarna överträffats sig själva igen.

Nico


Tja, att plocka för hastighet (och även rödljuskörningar) är enkelt sätt att få en snygg statistik. Till skillnad från andra trafikfarliga beteenden så är det ju lätt att bevisa och kräver inte så stora resurser.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman