En rad linjer riskerar att läggas ned i Uppland sedan landstinget valt att inte längre finansiera dessa. Linjerna som berörs är 832, 835 och 838. Landstinget menar att kommunerna själva ska betala dessa. Men med tanke på hur kommunernas ekonomier ser ut så lär ju inte det vara det allra enklaste för dem.
Artikel i Arbetarbladet
http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.1550436 (http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.1550436)
Citat från: AO skrivet 24 november 2009, 09:54:17 AM
En rad linjer riskerar att läggas ned i Uppland sedan landstinget valt att inte längre finansiera dessa. Linjerna som berörs är 832, 835 och 838. Landstinget menar att kommunerna själva ska betala dessa. Men med tanke på hur kommunernas ekonomier ser ut så lär ju inte det vara det allra enklaste för dem.
Artikel i Arbetarbladet
http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.1550436 (http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.1550436)
Linjerna fyller inte längre någon regional funktion vilket är resultatet av en medveten strategi från UL:s sida. 838:an har ersatts av Upptåget och 832:an av en särskild expresslinje mellan Gävle och Forsmark. Frågan är bara om alla inblandade var medvetna om vilka konsekvenser det skulle få eller om det kom som en verklig överraskning att lokallinjen 838 inte kan vänta sig samma stöd från landstinget som den regionala stomlinjen 838 hade.
Anders
Citat från: AO skrivet 24 november 2009, 09:54:17 AM
En rad linjer riskerar att läggas ned i Uppland sedan landstinget valt att inte längre finansiera dessa. Linjerna som berörs är 832, 835 och 838. Landstinget menar att kommunerna själva ska betala dessa. Men med tanke på hur kommunernas ekonomier ser ut så lär ju inte det vara det allra enklaste för dem.
Och när det gäller 838 så saknas den ju i tidtabellen som börjar gälla i december, så i det fallet verkar nedläggningen vara ett faktum (832 & 835 finns kvar, så de lär väl klara sig ytterligare ett år iaf).
Citat från: Omnilasse skrivet 24 november 2009, 10:38:43 AM
Och när det gäller 838 så saknas den ju i tidtabellen som börjar gälla i december, så i det fallet verkar nedläggningen vara ett faktum (832 & 835 finns kvar, så de lär väl klara sig ytterligare ett år iaf).
Den är visst med:
http://ul.se/upload/PDF/Vintertidtabell_Region_2009_2010/V%20518.pdf
Tierp och Älvkarlebys kommuner uppger idag att de troligtvis inte kommer att ha råd att betala busslinjerna själva, åtminstone inte med den turtätheten de har idag:
http://arbetarbladet.se/nyheter/alvkarleby/1.1553413 (http://arbetarbladet.se/nyheter/alvkarleby/1.1553413)