En mystisk motorväg i Polen

Startat av Niklas Bygdestam, 03 september 2016, 06:44:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freke

Jag orkade! 😊 Om och när Polen är klar med sitt ambitiösa motorvägsprogram så kommer de att ha ett rätt så finmaskigt nät! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Poland

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Citat från: Freke skrivet 10 september 2016, 21:54:44 PM
Jag orkade! 😊 Om och när Polen är klar med sitt ambitiösa motorvägsprogram så kommer de att ha ett rätt så finmaskigt nät! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Poland

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Det stämmer att de idag har ett riktigt ambitiöst motorvägsprogram idag. Och det kommer bli riktigt finmaskigt när detta blir färdigt. Helt klart ett motorvägsnät som blir jämförbart med t ex Tyskland i finmaskighet och hur det då kommer nå ut till de olika delarna av landet. Men med en fördel mot Tyskland faktiskt. De polska motorvägarna kommer troligen vara finare än de tyska. Redan idag märker man den tendensen tydligt. Om en polsk motorväg är antingen nybyggd eller renoverad från 1990-talet och fram till idag så håller de högre standard än de tyska.

Men det är sent som man i Polen har byggt motorvägar i större omfattning Det som dessutom är speciellt med de polska motorvägsnätet är att de utgår från de gamla tyska motorvägarna som de har främst i de västra delarna av landet. Men dessa motorvägar är ju byggda efter ett tyskt perspektiv. De utgår först och främst från Berlin, vilket jag bland annat visar i mitt bildreportage. Den motorväg jag visade blev ju aldrig färdigställd, men andra blev det. Motorvägen som går från Berlin till Ukraina via Cottbus, Legnica, Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów och Rzeszów är ju färdigställd idag. Men den utgår alltså på många sätt än idag från ett tyskt perspektiv. Idag har alltså de nämnda platserna en motorvägsförbindelse till just Berlin, om nu detta hade varit huvudstaden för alla dessa städer, men Berlin är ju inte det idag. När motorvägen byggdes i Wrocław var detta den tyska staden Breslau. På den tiden var det naturligt att de som bodde där om de skulle använda en motorväg, att den skulle gå till deras huvudstad som var Berlin. Men då var det ju tyskar som bodde där, idag är det polacker. Idag är det självklart att folk i Wrocław istället har önskemål att smidigt kunna ta sig till Warszawa istället. Men detta gick inte på den tiden. Därför har det under mycket lång tid, ja ända till i år faktiskt, varit den något speciella situationen att de i Wrocław haft motorväg till Berlin, men inte till deras huvudstad Warszawa, trots att man kan anta att dagens befolkning har större intresse att nå Warszawa än Berlin. Det är först nu den allra tiden som det har blivit ändring på detta. Det var först ca 2005 som man ens påbörjade bygge av en motorväg mellan Wrocław och Warszawa. Och under en tid återstod det att ta sig förbi Łódź som var en flaskhals i detta. Man var tvungen att ta sig förbi Łódź genom stadsgator med massor av rödljus och i trängsel. Sedan när man väl kommit ut ur Łódź så var det smalare vägar innan man nådde motorvägen som går mellan Berlin och Warszawa och på denna tog man sig vidare till Warszawa. Det är först i år man äntligen lyckats bygga förbi Łódź och nu är det äntligen en motorväg mellan Wrocław och Warszawa. Den är splitter ny och i toppskick. Det är alltså först nu som man kan se att Polens motorvägar verkligen börjar gå efter polska intressen och inte gamla tyska.

Det som är så speciellt med de polska motorvägarna är att de alltså utgår från gamla tyska motorvägar och sedan har de själva byggt vidare. Andra länder har byggt sina motorvägsnät i egen regi rakt av i huvudsak och inte av tyskar. Men det är Polens speciella historia efter andra världskriget som gjort detta.

Det kan också påpekas att fram till början av 1970-talet så fanns det bara de gamla tyska motorvägarna som var just motorvägar i Polen. Det fanns några polskbyggda bredare fyrfältsvägar som liknade motorvägar, men de uppfyllde inte motorvägsstandard. De enda på den tiden som var motorvägar var de gamla tyska motorvägarna. Det var först under 1970-talet som det byggdes ett fåtal mil enstaka polskbyggda motorvägar, tänkta att bli längre än de verkligen blev under den tiden, men dessa har jag redan skrivit om i tidigare inlägg :)

Från slutet av andra världskriget och fram till början av 1970-talet byggdes alltså inte en enda motorväg i Polen. Man byggde enstaka fyrfältsvägar men i huvudsak satsade man på att förbättra och bygga bredare landsvägar. 13-metersvägar med vägren som ser ut som svenska landsvägar är inte alls ovanliga i Polen. På sätt och vis har faktiskt Sverige och Polen ett väldigt snarlikt sätt att resonera när det gäller vägar under vissa perioder. Även här satsade man under vissa tider hellre på 13-metersvägar än motorvägar innan man tänkte om och byggde motorvägar istället i Sverige. Men i Polen var snarare motorvägarna som fanns mer eller mindre något som sågs som omodernt och det som snarare var modernt var alltså då de 13-metersvägar som trädde fram. Många gånger kunde de gå genom samhällen, dessemellan breddade genom samhällena. Men senare blev det ändring på detta och idag har de alltså fått ett riktigt bra motorvägssystem.

Undrar om någon verkligen läste detta ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Freke skrivet 10 september 2016, 21:54:44 PM
Jag orkade! 😊 Om och när Polen är klar med sitt ambitiösa motorvägsprogram så kommer de att ha ett rätt så finmaskigt nät! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Poland

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Fast om Wikipedia-artikeln har rätt så är det bara sträckorna Frankfurt a. d. Oder - Warszawa - Brest, Gdansk - Lodz - Katowice - Ostrava samt den omtalade motorvägen mellan Berlin och Ukraina som avses bli motorvägar ("motorway"), övriga får lägre standard ("expressway"). En snabb koll i Google Streetview visar att de enklare vägarna verkar vara fyrfiliga, men smalare än motorväg (tänk svensk blåskyltad fyrfältsväge) och skyltade som motortrafikled.

Vilket i och för sig är en petitess i sammanhanget.

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 12 september 2016, 09:09:27 AM
Fast om Wikipedia-artikeln har rätt så är det bara sträckorna Frankfurt a. d. Oder - Warszawa - Brest, Gdansk - Lodz - Katowice - Ostrava samt den omtalade motorvägen mellan Berlin och Ukraina som avses bli motorvägar ("motorway"), övriga får lägre standard ("expressway"). En snabb koll i Google Streetview visar att de enklare vägarna verkar vara fyrfiliga, men smalare än motorväg (tänk svensk blåskyltad fyrfältsväge) och skyltade som motortrafikled.

Vilket i och för sig är en petitess i sammanhanget.


Nu brukar jag ta just Wikipedia med en nypa salt. Uppgifter där är dessemellan rent allmänt tagna från vad folk tror och kan innehålla en rad fel.

Jag har medvetet utelämnat den detaljen just för att det är som du själv säger en petitess. Många vägar är som du säger skyltade som motortrafikled, men är fyrfiliga och byggda egentligen som motorvägar. Det är inte alltid de ens är smalare faktiskt. Det är uppenbart mer av "formella" skäl än av praktiska som vissa motorvägar där skyltas som motortrafikled istället. Men sedan finns det "riktiga" motortrafikleder som faktiskt har mötande trafik. Jag nämnde tidigare om den nybyggda motorvägen mellan Wrocław och Łódź som i sin tur är en del i motorvägsförbindelsen mellan Wrocław och Warszawa. Där är det skyltat som motorväg en liten bit precis förbi Wrocław, dvs från det att den ansluter till den långa motorvägen mellan Berlin och Ukraina och sedan en bit förbi Wrocław och lite norrut. Sedan när man tagit sig förbi Wrocław skyltas den sedan om till motortrafikled men behåller sitt format och är en förträffligt fin motorvägssträcka ända till Łódź, eller strax söder om Łódź egentligen där den ansluter till andra motorvägar som dessutom är skyltade som motorvägar. Men det viktiga är där att det idag är en fin motorväg hela vägen där nu, hur den än är skyltad :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2016, 23:17:54 PM

Nu brukar jag ta just Wikipedia med en nypa salt. Uppgifter där är dessemellan rent allmänt tagna från vad folk tror och kan innehålla en rad fel.

Jag har medvetet utelämnat den detaljen just för att det är som du själv säger en petitess. Många vägar är som du säger skyltade som motortrafikled, men är fyrfiliga och byggda egentligen som motorvägar. Det är inte alltid de ens är smalare faktiskt. Det är uppenbart mer av "formella" skäl än av praktiska som vissa motorvägar där skyltas som motortrafikled istället. Men sedan finns det "riktiga" motortrafikleder som faktiskt har mötande trafik. Jag nämnde tidigare om den nybyggda motorvägen mellan Wrocław och Łódź som i sin tur är en del i motorvägsförbindelsen mellan Wrocław och Warszawa. Där är det skyltat som motorväg en liten bit precis förbi Wrocław, dvs från det att den ansluter till den långa motorvägen mellan Berlin och Ukraina och sedan en bit förbi Wrocław och lite norrut. Sedan när man tagit sig förbi Wrocław skyltas den sedan om till motortrafikled men behåller sitt format och är en förträffligt fin motorvägssträcka ända till Łódź, eller strax söder om Łódź egentligen där den ansluter till andra motorvägar som dessutom är skyltade som motorvägar. Men det viktiga är där att det idag är en fin motorväg hela vägen där nu, hur den än är skyltad :)

Även i Sverige finns ju nybyggda blåskyltade fyrfältsvägar med högre standard än befintliga äldre motorvägar. Varför har jag aldrig kunnat reda ut.

Stefan K

Tack för ett riktigt bra reportage från "motorvägen" i Polen. Intressant att följa i alla delar.

Olof Lagerkvist

#21
Missade det här väldigt intressanta fotoreportaget! Jag ritade ut sträckningen så gott jag kunde med hjälp av satellitbilder och diverse gamla artiklar och dokument för några år sedan. Det finns nog en del felaktigheter men jag försökte få det att bli så korrekt som möjligt.
http://ltr-data.se/olof/Berlinka.kmz (går att visa i t ex Google Earth)
Det går också att visa filen direkt i Google Maps i webbläsare: http://infoboard.link/Gmap.aspx?url=http://www.ltr-data.se/olof/Berlinka.kmz

Lite parentes till Niklas och Anders angående skyltning som motortrafikled respektive motorväg i vissa länder. Jag ställde frågan till min sambos släktingar i Tjeckien för några år sedan efter att ha åkt på både motortrafikleder och motorvägar med snarlik standard. Svaret var att motorvägar är avgiftsbelagda (kräver att man köper vinjett), men det är inte andra vägar som t ex motortrafikleder. Det gällde alltså Tjeckien, om det kan ligga något liknande bakom i Polen vet jag egentligen inte.

Men det förklarar ju givetvis inte varför vägar skyltas med blå skyltar trots i praktiken byggda som motortrafikleder i Sverige.

(På gränsen kanske att väcka den här gamla tråden igen men jag ville bara komplettera med lite info jag hade.)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Hasse

Jag tycker ditt inlägg och alla fotona var intressanta. Jag kör inte varken buss eller lastbil, men jag har kört min privatbil många gånger under åren 1978 och fram tills dags dato genom DDR och Polen. Jag och min kusin körde ofta transitvägen från Sassnitz till Szczecin under kommunisttiden. Vi hade transitvisum för 24 timmar om jag minns rätt. Då var inte A20 byggd utan vi körde genom Stralsund - Greifswald - Neubrandenburg - Woldegk - Prenzlau tills väg 198 anslöt till A11. Jag minns hur det dunkade när vi körde på betongplattorna som Hitlers motorväg var byggd av. Där körde vi till gränsstationen Pomellen - Kołbaskowo och vidare till Szczecin. På den tiden var det ofta lång väntan vid gränsen mellan Tyskland och Polen. Speciellt om sommaren kunde man få stå och vänta i 2-3 timmar innan man kunde köra in i Polen, som vi kände som det varma och vänliga hemlandet i jämförelse med det mer kalla och ovänliga DDR. Jag kan säga att jag blev förälskad i det sociala livet och det gästvänliga folket i Polen redan från mitt första besök. Både under kommunisttiden har jag kört rätt mycket genom Polen och även flugit inrikes många gånger och besett olika städer i Polen. Sedan 1986 då jag träffade min fru i Kołobrzeg, så går mina Polenresor mest till denna vackra spa-stad, där vi har egen lägenhet sedan 2003.   

Niklas Bygdestam

Citat från: Hasse skrivet 09 januari 2017, 03:37:09 AM
Jag tycker ditt inlägg och alla fotona var intressanta. Jag kör inte varken buss eller lastbil, men jag har kört min privatbil många gånger under åren 1978 och fram tills dags dato genom DDR och Polen. Jag och min kusin körde ofta transitvägen från Sassnitz till Szczecin under kommunisttiden. Vi hade transitvisum för 24 timmar om jag minns rätt. Då var inte A20 byggd utan vi körde genom Stralsund - Greifswald - Neubrandenburg - Woldegk - Prenzlau tills väg 198 anslöt till A11. Jag minns hur det dunkade när vi körde på betongplattorna som Hitlers motorväg var byggd av. Där körde vi till gränsstationen Pomellen - Kołbaskowo och vidare till Szczecin. På den tiden var det ofta lång väntan vid gränsen mellan Tyskland och Polen. Speciellt om sommaren kunde man få stå och vänta i 2-3 timmar innan man kunde köra in i Polen, som vi kände som det varma och vänliga hemlandet i jämförelse med det mer kalla och ovänliga DDR. Jag kan säga att jag blev förälskad i det sociala livet och det gästvänliga folket i Polen redan från mitt första besök. Både under kommunisttiden har jag kört rätt mycket genom Polen och även flugit inrikes många gånger och besett olika städer i Polen. Sedan 1986 då jag träffade min fru i Kołobrzeg, så går mina Polenresor mest till denna vackra spa-stad, där vi har egen lägenhet sedan 2003.   


Jag tackar! Detta är min favorit bland alla motorvägar. Just känslan av mystik när jag kör på denna gör att jag tycker den känns spå speciell :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.