Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 13 april 2012, 20:35:14 PM

Titel: Trångt på Jarlaplan
Skrivet av: Mr G skrivet 13 april 2012, 20:35:14 PM
(http://mrg1.de/images/2764.JPG)

Ingen trängsel på bilden direkt, men jag antar att anledningen till att 603:an och 604:an de här åren terminerade på Humlegårdsgatan, och inte på bussterminalen vid Jarlaplan berodde på att det inte fanns plats där för alla linjer som kom in via Roslagstull. Och att man då valde att låta de två kortaste linjerna ta över Lidingöbanornas terminal  när den blev ledig.
Titel: SV: Trångt på Jarlaplan
Skrivet av: HJP skrivet 13 april 2012, 21:53:04 PM
****
Bra bild på en H32:a i farten. Här kan man se vem som kör också - ett extra plus.
Lägg märke till flyttbussen från Lemnells, och neonskylten för Dahlbergs bilskola.

HJP
Titel: SV: Trångt på Jarlaplan
Skrivet av: Mr G skrivet 14 april 2012, 18:48:08 PM
Vem är det som kör då  ???
Titel: SV: Trångt på Jarlaplan
Skrivet av: HJP skrivet 14 april 2012, 22:55:33 PM
Citat från: Mr G skrivet 14 april 2012, 18:48:08 PM
Vem är det som kör då  ???
****
Bra fråga, he he.
Bilden är tagen för ganska länge sedan, men jag tycker mig känna igen ansiktet. Lite svårt att zooma in, dock. Skulle ha behövt lite bättre upplösning. Troligen kan jag ändå inte svara på frågan, eftersom jag alltid varit dålig på att komma ihåg namn  ::)

Frågan får skickas vidare, till någon bättre namnkunnig  ;)

HJP
Titel: SV: Trångt på Jarlaplan
Skrivet av: Stefan Back skrivet 22 april 2012, 21:09:50 PM
Nej, detta med bussar till Humlegården är mycket äldre och snarare en följd av att Djursholmsbanan ju slutade där sedan 1895! SRJ övertog Stockholms Läns Omnibus AB 1925 och lokaltrafiken med buss närmast Stockholm ville ha samma goda stadsförbindelse som förortstågen hade.

SLO linje 3 till Ulriksdal (som hade anor sedan 1919 och fram till dess utgått från Odenplan) öppnades från Engelbrektsplan redan i september 1929. Se t.ex. "Buss På Buss" sidan 24 där det tydliggörs att ändhållplatsen var just vid Humlegårdsgatans ände vid Engelbrektsplan. I juli 1936 öppnades 3E Engelbrektsplan-Ekhagen samtidigt som Ulriksdalslinjen blev 3U. I juli 1950 blev 3E = 3 och 3U = 4. Fortfarande med ändpunkt vid Engelbrektsplan. I augusti 1964 blev de 603 och 604. Vid högertrafikomläggningen tillkom den större slingan Jarlaplan-Karlavägen-Sturegatan-Humlegårdsgatan-Engelbrektsgatan-Birger Jarlsgatan (samtidigt(?) som 603:an förlängdes till Stora Lappkärrsberget). Ändpunkten blev nu fd Lidingöbanans vid Humlegården. 603:an avkortades till Jarlaplan (Kungstensgatan) i mars 1971 och i maj samma år slogs 604 samman med 540 som dock fortsatte utgå från Humlegården, vilket den fortsatte med till T-banan öppnades till Universitetet i januari 1975.

Stefan