Hej
För mig som är född 59. Det finns Europavägar numera. Förut fanns något som hette Riksvägar.
Kunde de haft namnen R1 osv. Gick R1 mellan Stockholm - Göteborg? Finns det några åkbara bitar?
mvh Stefan P
Dåvarande riksväg 1 motsvaras idag av en del av E4:an, mellan Stockholm - Helsingborg, dock med nyare sträckning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksv%C3%A4g_1,_Sverige
Här finns en länksamling till flera faktasidor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Historiska_riksv%C3%A4gar_i_Sverige
Citat från: Stefan P skrivet 29 april 2015, 18:16:49 PM
Hej
För mig som är född 59. Det finns Europavägar numera. Förut fanns något som hette Riksvägar.
Kunde de haft namnen R1 osv. Gick R1 mellan Stockholm - Göteborg? Finns det några åkbara bitar?
mvh Stefan P
Riksväg 1 gick mellan Helsingborg och Stockholm. Det finns många bitar kvar av den gamla vägen. Framför allt mellan Vaggeryd och Markaryd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksettan_%28turistv%C3%A4g%29
Men gamla sträckningen från Ödeshög till Gränna finns också kvar. Skyltad som turistväg. Och mellan Linköping och Mjölby kan man också åka riksettans gamla sträckning och då bland annat stanna vid det gamla motellet vid Sjögestad.
Det finns fler sträckningar av gamla riksettan kvar och det bästa är väl att leta fram en gammal karta från 1950-talet. T ex denna
http://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=760
Med porto blir det 60 kronor.
För den som är intresserad av gamla riksvägar kan den här tidskriften varmt rekommenderas.
http://www.riksettan.net/
Gamla nummer från tidningens nu 10-åriga tillvaro finns att köpa från förlaget. Det blir ett par tusenlappar men det är det värt. Även andra vägar än riksvägar berättas det om och på köpet får man en mängd nostalgi.
I unga år,troligen 1958. åkte jag på riksväg 3. En mycket kort bit emellan Rv2 och Rv4. Denna kanske inte är kvar.
Strax norr om Ljungskile finns en bit av den gamla dåvarande rikstvåan kvar och är
körbar. Den är bevarad i det fysiska skick den hade när vägen fortfarande var en aktiv
huvudled. Vägsnutten är idag bevarad som kulturminne.
http://grinnerod.se/om-grinnerod/platser-handelser-och-personligheter/vagminne-rikstvaan/
Citat från: S Svensson skrivet 29 april 2015, 19:22:12 PM
I unga år,troligen 1958. åkte jag på riksväg 3. En mycket kort bit emellan Rv2 och Rv4. Denna kanske inte är kvar.
Jodå, vägen finns kvar. Den börjar ungefär vid Väla utanför Helsingborg och går till Strövelstorp. Den är en mil lång. På vägen finns ett annat gammalt fint motell, som varmt kan rekommenderas: Fleninge Motell. Åkte den senast i somras. Och bodde då också på motellet.
Citat från: pegee skrivet 29 april 2015, 19:32:16 PM
Strax norr om Ljungskile finns en bit av den gamla dåvarande rikstvåan kvar och är
körbar. Den är bevarad i det fysiska skick den hade när vägen fortfarande var en aktiv
huvudled. Vägsnutten är idag bevarad som kulturminne.
http://grinnerod.se/om-grinnerod/platser-handelser-och-personligheter/vagminne-rikstvaan/
Närmare bestämt vid Grinneröd. Vägen är kvar med sin gatsten och sin rejält feldoserade kurva. Väl värd ett besök. Ändå i närheten så missa inte Backamo, den gamla platsen för Bohusläns Regemente. Mest känt i dag kanske för den här sången
https://www.youtube.com/watch?v=eyaM58sj-Dk
Hej
Tack för alla trevliga svar och lästips.
Två frågor till, det som i dag kallas E18 hade den något Riksvägsnummer förut och vägen mellan Uppsala - Stockholm något Rikesvägnummer?
Citat från: Stefan P skrivet 30 april 2015, 12:44:33 PM
Hej
Tack för alla trevliga svar och lästips.
Två frågor till, det som i dag kallas E18 hade den något Riksvägsnummer förut och vägen mellan Uppsala - Stockholm något Rikesvägnummer?
****
Stockholm-Uppsala, var väl en del av Rikstretton, som fortsatte långt norrut.
Citat från: HJP skrivet 30 april 2015, 13:20:38 PM
****
Stockholm-Uppsala, var väl en del av Rikstretton, som fortsatte långt norrut.
Till Haparanda närmare bestämt.
Citat från: Stefan P skrivet 30 april 2015, 12:44:33 PM
Hej
Tack för alla trevliga svar och lästips.
Två frågor till, det som i dag kallas E18 hade den något Riksvägsnummer förut och vägen mellan Uppsala - Stockholm något Rikesvägnummer?
E18 motsvaras av följande äldre vägar:
Riksväg 12 Stockholm-Enköping
Riksväg 11 Enköping-Arboga
Riksväg 9 Örebro-Årjäng.
Saknade sträckor utgjordes av olika länsvägar.
En mycket användbar lista finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_historiska_v%C3%A4gnummer_i_Sverige
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2015, 16:40:01 PM
E18 motsvaras av följande äldre vägar:
Riksväg 12 Stockholm-Enköping
Riksväg 11 Enköping-Arboga
Riksväg 9 Örebro-Årjäng.
Saknade sträckor utgjordes av olika länsvägar.
En mycket användbar lista finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_historiska_v%C3%A4gnummer_i_Sverige
Samt, väl riksväg 6 Arboga-Örebro?
Citat från: Marcus L skrivet 08 maj 2015, 07:57:09 AM
Samt, väl riksväg 6 Arboga-Örebro?
Jo, det stämmer. Gamla riksväg 6 är i stort sett dagens E20. Den har också hetat E3.
På den här tiden dubbelnumrerades inte vägarna. Vägen Arboga-Örebro är ju i dag skyltad E18/E20.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2015, 08:06:50 AM
På den här tiden dubbelnumrerades inte vägarna. Vägen Arboga-Örebro är ju i dag skyltad E18/E20.
Det måste väl betyda att Riksväg 7 från början gick mellan Lilla Edet och Grums. Riksväg 2 gick ju fram till någon i början på 50-talet på östra sidan av älven upp till Lilla Edet och sedan via Backamo.
Citat från: Harald Nordius skrivet 08 maj 2015, 17:43:15 PM
Det måste väl betyda att Riksväg 7 från början gick mellan Lilla Edet och Grums. Riksväg 2 gick ju fram till någon i början på 50-talet på östra sidan av älven upp till Lilla Edet och sedan via Backamo.
Så borde det ju ha varit men det verkar ändå som om riksväg 7 gick Göteborg-Lilla Edet. Det lär ju knappast ha funnits anledning att ha två parallella vägar i den trånga älvdalen så någon form av dubbelskyltning bör ha funnits. Ingen regel utan undantag heter det ju.
När jag sökte på nätet om detta hittade jag denna trevliga länk:
http://www.vibilagare.se/resereportage/riksvagarna-114-ett-bra-alternativ-for-sommaren-2808
Här står ju också att Surte låg vid riksväg 7.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2015, 16:40:01 PM
E18 motsvaras av följande äldre vägar:
Riksväg 12 Stockholm-Enköping
Riksväg 11 Enköping-Arboga
Riksväg 9 Örebro-Årjäng.
Saknade sträckor utgjordes av olika länsvägar.
En mycket användbar lista finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_historiska_v%C3%A4gnummer_i_Sverige
Dagen E18 Stockholm-Kapellskär lägger jag till. Hela dagens sträcka var givetvis inte byggd 1959, utan motsvarades av:
- Länsväg 275, Stockholm-Norrtälje, där det redan då gick motorväg till Ullna (dagens Arninge norra), därefter sträckan via Angarn, Stångberga, Rö, Frihamra och Rösa.
- I min atlas ej nummergiven ej belagd väg (grusväg) via Angskär och Gräddö by till Kapellskär, vars hamn ska ha invigts 1960.
I atlasen från 1978 är motortrafikled byggd på sträckan Rosenkälla-Brottby, samt motorväg Rösa-Norrtälje, men i övrigt går
E3 på samma sträcka som 1959.
Först efter midsommar 1995 invigdes den sista motorvägssträckan Söderhall-Rösa.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2015, 17:56:53 PM
Så borde det ju ha varit men det verkar ändå som om riksväg 7 gick Göteborg-Lilla Edet. Det lär ju knappast ha funnits anledning att ha två parallella vägar i den trånga älvdalen så någon form av dubbelskyltning bör ha funnits. Ingen regel utan undantag heter det ju.
När jag sökte på nätet om detta hittade jag denna trevliga länk:
http://www.vibilagare.se/resereportage/riksvagarna-114-ett-bra-alternativ-for-sommaren-2808
Här står ju också att Surte låg vid riksväg 7.
Rikstvåan flyttades till att gå via Kungälv och Ljungskile på 1950-talet, så från den tidpunkten var det förstås riksväg 7 mellan Göteborg och Lilla Edet.
Citat från: Harald Nordius skrivet 08 maj 2015, 21:44:53 PM
Rikstvåan flyttades till att gå via Kungälv och Ljungskile på 1950-talet, så från den tidpunkten var det förstås riksväg 7 mellan Göteborg och Lilla Edet.
Raset i Surte var 1950 och det var 1953 som riksväg 2 började gå på västra sidan av älven söder om Ljungskile.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2015, 22:05:35 PM
Raset i Surte var 1950 och det var 1953 som riksväg 2 började gå på västra sidan av älven söder om Ljungskile.
Jag åkte någon gång emellan Göteborg och Trollhättan via Göta Älvdalen.
Ungefär 1958 byggdes denna väg om till att bli berd och rak. Jag har inget minne av att vi åkte via Sjunturp så denna del kanske var bortbyggd.
Motorväg med dubbla vägbanor byggdes Malmö-Lund och Göteborg-Backa-Kungälv. Invigdes cirka 1953-55. Är det då man ändrade på delen Kungälv-vidare Rv 2? Om inte så borde man kört "över" älven. Gick detta ?
Vägen Göteborg-Kungälv hade låga vägportar och sommaren 1973 var det ett antal personbilar lastade på en biltransportbil som fick lasten att se ut som cabrole
Citat från: S Svensson skrivet 10 maj 2015, 22:52:05 PM
Jag åkte någon gång emellan Göteborg och Trollhättan via Göta Älvdalen.
Ungefär 1958 byggdes denna väg om till att bli berd och rak. Jag har inget minne av att vi åkte via Sjunturp så denna del kanske var bortbyggd.
Motorväg med dubbla vägbanor byggdes Malmö-Lund och Göteborg-Backa-Kungälv. Invigdes cirka 1953-55. Är det då man ändrade på delen Kungälv-vidare Rv 2? Om inte så borde man kört "över" älven. Gick detta ?
Vägen Göteborg-Kungälv hade låga vägportar och sommaren 1973 var det ett antal personbilar lastade på en biltransportbil som fick lasten att se ut som cabrole
Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2015, 07:17:32 AM
Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.
Jag har en bilatlas från tidigt 50-tal hemma, undrar om den inte är just från 1953. Är ej hemma just nu så jag kan kolla, men i alla fall så är jag säker på från detaljkartan över Göteborg med omnejd att
1) Rikstvåan flyttats till att gå över Kungälv och att
2) Motorvägen förbi Backa ej har byggts, ej heller Litteraturgatan, utan Rikstvåan går genom nuvarande höghusbebyggelsen i Brunnsbo och alldeles förbi Backa kyrka, på vägar som är cykelbana eller lokalgator idag. (Gjorde faktiskt ett litet bildreportage på Vägforum om gamla rikstvåans sträckning genom Backa för några år sedan.)
//Jonas
Kollade min KAK Atlas, daterad "1948-1952". I den går Rv 2 öster om älven. Vägen väster om älven heter 160.
I min andra KAK Atlas, daterad 1955, går Rv 2 väster om älven, dock ej utbyggd till motorväg.
Motorvägen Gbg-Kungälv öppnades 1958, enligt Trafikverkets hemsida.
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-Gotaland/E6-genom-Bohuslan/En-20-mil-och-drygt-50-ar-lang-historia-/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2015, 07:17:32 AM
Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.
Det är motorvägsbron som är från 1968. Bron från Eriksdal till Fästningsholmen, som numera heter Bohusbron, byggdes 1941.
Körde nyligen riksettan Hamneda - Byarum, Gränna - Mjölby samt Getå - Södertälje. Det var mycket givande jämfört med de sövande motorvägarna. Hade lite svårigheter att hitta rätt väg ut ur några städer / tätorter. Men några felkörningar hinner man ju med när dagarna är långa.
Finns det detaljerade kartor över den delvis uppskyltade sträckan Markaryd-Klevshult?
Hasse L
PS Det finns en utmärkt karta - Turistväg Riksettan - över sträckan Eket (söder om Örkelljunga) - Jönköping inklusive detaljerade kartor över tätorterna. Jag hittade den i Ritsys Nostalgi Café & Butik i Skånes Fagerhult, väl värt ett besök.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2015, 07:17:32 AM
Motorväg Göteborg-Kungälv invigdes i olika etapper under 1958. Enligt annan uppgift flyttades riksväg 2 till västra sidan om älven söder om Lilla Edet redan 1953. På den tiden fanns väl bara Göta Älvbron i centrala Göteborg för biltrafik över älven. Men fanns det en bro över Nordre älv i Kungälv då? Den nuvarande är från 1968.
Det var väl färja vid Jordfall innan bron. Ska även ha gått färja över älven i höjd med nuvarande Angeredsbron.
Ja, det var färja vid Jordfallet. Den andra färjan du nämner, Nyebro färja, gick mellan Agnesberg och Orrekulla skans på Hisingen. Där kan man fortfarande se spår av färjelägena och vägen ner till läget på Hisingen finns kvar. Den drogs in när Angeredsbron öppnades 1978.
http://kartor.eniro.se/m/piLVw
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2015, 16:40:01 PM
E18 motsvaras av följande äldre vägar:
Riksväg 12 Stockholm-Enköping
Riksväg 11 Enköping-Arboga
Riksväg 9 Örebro-Årjäng.
Saknade sträckor utgjordes av olika länsvägar.
En mycket användbar lista finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_historiska_v%C3%A4gnummer_i_Sverige
Angående riksväg 9. Slutade den i Årjäng, eller fortsatte den till Norska gränsen?
Citat från: BMJ skrivet 20 september 2015, 21:34:30 PM
Angående riksväg 9. Slutade den i Årjäng, eller fortsatte den till Norska gränsen?
I Motormännens vägvisare från 1959 går riksväg 9 förbi Årjäng och Töcksfors hela vägen till gränsen. På den norska sidan fortsätter den som väg nummer 6.
Här är några bilder från vägen till Nyebro färja tagna från Hisingssidan
(http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/IMG_2272fixxed.jpg)
(http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/IMG_2283fixxed.jpg)
(http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/IMG_2275fixxed-1.jpg)
Som jag har förstått det var "Riksfjorton" mellan Sundsvall och Storlien den riksväg i det gamla systemet med högst nummer, fanns det någon gång planer på att komplettera detta system med fler riksvägar, "Riksfemton" etc.?
Nuvarande E22 hette ju Riksväg 15 under åren 1962-1980.
https://sv.wikipedia.org/wiki/E22_%28Sverige%29
Citat från: Pickos skrivet 17 oktober 2015, 16:42:54 PM
Nuvarande E22 hette ju Riksväg 15 under åren 1962-1980.
https://sv.wikipedia.org/wiki/E22_%28Sverige%29
Ja, men det var i det nya nummersystemet med många fler riksvägar. I det gamla systemet (före 1962) hade den nummer 4. I det systemet fanns ingen riksväg 15 utan 14 var det högsta numret.
Citat från: BMJ skrivet 16 oktober 2015, 12:04:07 PM
Som jag har förstått det var "Riksfjorton" mellan Sundsvall och Storlien den riksväg i det gamla systemet med högst nummer, fanns det någon gång planer på att komplettera detta system med fler riksvägar, "Riksfemton" etc.?
Länshuvudvägarna hade nr 20 och uppåt, alltså var nr 15-19 reserverade till eventuella framtida rikshuvudvägar. Men jag har aldrig sett eller hört talas om att de skulle ha funnits reella planer för någon riksfemton etc.