Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Klicka på den här länken:

https://1.bp.blogspot.com/-QSSUDys8krg/VrRxRzR1VlI/AAAAAAAAIqw/hNiOoyOm4Uo/s1600/Esso-taverna_e4_jarna.jpg

En härlig nostalgibild från E4 förr i tiden :D

Det är en bild från E4 vid Järna. Bilden är från 1970-talet. Macken finns kvar än idag. När bilden togs var det Esso, idag är det Circle K. Byggnaden till matstället finns, men har varit stängd ett tag. Möjligt att den återöppnas snart igen. Det är många som tankar vid den här macken så ett matställe där kan säkert gå ihop även idag.

Motorvägen tycks ha sin ände just där när bilden togs. Man kan se motorvägsskyltar och det verkar vara motorvägens ände och sedan gick den norrut mot Stockholm. Idag är den givetvis utbyggd söderut sedan länge.

Men titta till höger om macken. Man kan se en buss stående där. Bussen känns gammal. Troligen byggd före 1967 och har säkert rullat i vänstertrafik. Går det att identifiera den här bussen?
2
Busstrafik / SV: Ny term - trafikbuss?!
« Senaste inlägg av Skånebussen skrivet 23 september 2018, 22:58:37 PM »
Om den är skyltad "Ej i trafik", vad är den då? ;D

En "Icketrafikbuss" eller en "Ejitrafikbuss". Sedan får vi lägga till "Abonnemangsbuss" (en chartrad buss i beställningstrafik).
3
Bussnack / SV: Nacka-/Värmdölinjer till Medborgarplatsen (bilder)
« Senaste inlägg av Harald Nordius skrivet 23 september 2018, 21:44:56 PM »
En annan Nackalinje, Kvarnholmslinjen, vände vid Medborgarplatsen mellan 1959 och 1968, då den lades ned och ersattes av vissa turer på linje 53.
4
Vägfordonsmodeller / modellbussar på IIA-mässan i Tyskland
« Senaste inlägg av LYR skrivet 23 september 2018, 19:35:50 PM »


På denna länk nedan visas några modelbussar från Mässan i Tyskland:
https://omnibus.news/iaa-modellbusse
/LYR
5
Bussnack / SV: Nacka-/Värmdölinjer till Medborgarplatsen (bilder)
« Senaste inlägg av Ulf Berlin skrivet 23 september 2018, 18:07:41 PM »
Jag håller helt med. Det verkar inte som att tidtabellerna ändrats i och med ändhållplatsbytet. Jag hittar inte heller någon info på SL:s hemsida. Men jag kanske är blind. 😉

Mycket trevliga bilder för övrigt!
Jodå,det står skrivet på 1a sidan i vänsterspalten ;)
https://sl.se/sv/info/nyheter/slussen/busslinje-423-442x-446-och-449-flyttar-fran-slussen-till-medborgarplatsen/?date=true

/Ulf
6
Bussnack / SV: Nacka-/Värmdölinjer till Medborgarplatsen (bilder)
« Senaste inlägg av Hobgoblin skrivet 23 september 2018, 16:04:01 PM »
Ett särskilt tidtabellshäfte för 423, 442X, 446 och 449 gällande fr o m 20 augusti har framställts och ser ut att finnas på de få SL-Center som ännu återstår. Dock inte i det ombyggda under Sergels Torg.
7
Bussar/bussbilder/ämnen 15 till 30 år / Linjebuss Ludvika
« Senaste inlägg av Kung Vasa skrivet 23 september 2018, 15:25:45 PM »
Jag minns att när Linjebuss precis fått trafiken i Ludvika 1999, så inträffade en arbetsplatsolycka vid depån i Ludvika, det var, som jag minns det, en verkstadsarbetare som blev ihjälklämd under en buss. När jag söker på nätet så får jag ingen träff ang detta, jag undrar om någon vet exakt när det hände ?
8
Bussnack / SV: Franska lustigheter
« Senaste inlägg av Kung Vasa skrivet 23 september 2018, 15:21:09 PM »
Den bussen såg riktigt "cool" ut.  :)
9
Vägforum / SV: Hypotetisk vägsatsning
« Senaste inlägg av David M skrivet 23 september 2018, 13:59:05 PM »
Detta skulle jag satsa på:

E4: Mellan Hudiksvall och Sundsvall är ombyggnadsbehovet mycket stort. Speciellt förbi Gnarp. Norr om Sundsvall behövs förbifarter förbi Härnösand, Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. E4 borde vara mötesfri hela vägen, och minst motortrafikled till åtminstone Umeå.

Ombyggnaden vid Gnarp har stoppats upp olika gånger men tycks vara på gång nu med en ny linjeföring.

Varför man inte byggt en förbifart väster om Härnösand (13-metersväg som 2+1 borde räcka) har jag aldrig riktigt förstått. De andra städerna du nämner har kanske kunnat motivera det som utslag av dyr anläggningskostnad (Örnsköldsvik kräver en tunnel någonstans) eller "onödigt för genomfartstrafiken" för de flesta ska in till Skellefteå/Umeå i varje fall. 


Citera
E16: Bör byggas om till minst motortrafikled till Falun,
Från riksgränssidan eller gästrikehållet? En motorväg till den norska gränsen hade kanske plockat upp norska shoppingturister till Borlänge/Falun  ;)

Citera
E18: Stort behov av ombyggnad på avsnittet främst mellan Karlstad och norska gränsen. Hela E18 i Sverige bör vara minst motortrafikled.

En motorvägshögbro vid Grums, antingen väster eller öster om samhället för E18/E45 vore inte bara bra och nödvändigt för att skilja ut transporterna till och från bruket i Grums utan skulle vara spektakulärt i sin egen rätt. Är själv lite förvånad att inte fler värmlandsföreträdare försökt trycka på en sådan lösning, motorvägen vid Segmon har annars varit motorväg i över tjugo års tid nu.

Citera
E20: Stora brister på vägen västerut mellan Vretstorp och Alingsås, bör bli motorväg.

Verkar bli en kombination av 2+1-2+2-motorväg som kommer att gälla. Men visst, med tanke på hur "lätt" landskapet är mellan Alingsås och Hova att bebygga (i princip plattåkrar och skogspartier med relativt smala grunda bäckar och åar) är det lite förvånande att så lite gjorts där under åren. Inte som E22:an där man slagits om olika linjeföringar genom tiderna.

Citera
E22: Bygga klart till Karlskrona. Helst fortsätta uppåt en bit mot Kalmar.

Måste man prioritera ser jag att E22:an blir färdig motorväg först och främst västerifrån till rv27/Karlshamn väst (trafik till och från Växjö och södra Småland även mot Skåne, Karlshamns hamn, staden Karlshamns västra utfart m.m.) och från öster till Ronneby Väst och rv29 (avfartsvägen till Ronneby flygplats och bulken trafiken till Karlskrona från västra/centrala Småland) prioriteras. Mellan Ronneby-Karlshamn är det inte lika intensiv trafik.


Öster om Karlskrona kunde man satsa på en rak väg från Lösens kyrka till Torsås och Söderåkra med en "tvärled" från den nya E22:an till Jämjö och sydöstra blekingeskärgården. Det hade dels löst de markkonflikter som finns nu vid Jämjö (där TrV valt ett alternativ som går precis intill nuv. väg och kommer att ta mest jordbruksmark i anspråk) och dels kortat ned avståndet till Kalmar med ett antal kilometrar. Karlskronavägen från Torsås kunde dessutom pensioneras som smitväg (vilket många navigationsinstrument rekommenderar idag för att slippa kamerorna inte minst).


Flyttas planmonopolet bort från kommunerna borde man även återuppleva idén om en "rak" väg väster om Västervik från Gladhammar-Almvik som hade sparat bort 7-8 km av vägen till Norrköping. Än mer djärvt att gå vidare med en "österled" i Norrköping som kopplat ihop hamnen och E22:an med E4:an norr om stan.


Citera
Rv21+Rv24: Minst motortrafikled mellan Örkelljunga och Kristianstad.

Möjligen Kristianstad-Hässleholm. 24:an till Örkelljunga är inte särdeles vältrafikerad. Idag har du dessutom valet att köra rv 19-rv15 till och från Kristianstad om du ska till E4:an eller västkusten så där finns en viss spridning av trafiken.



Citera
Rv40: Avsnittet mellan Ulricehamn och Jönköping bör byggas om till fullständig motorväg.

I ett första skede definitivt från korsningen med rv26/Nissanstigen till Jönköping.


Citera
Rv 55: Vägen behöver byggas om ordentligt. Avsnittet mellan Uppsala och Enköping borde bli motorväg, eller minst motortrafikled hela vägen mellan E4 och E18 i alla fall. Även delen mellan Enköping och Strängnäs har ett större behov av ombyggnad.


55:an är ett märkligt undanskymt och sorgligt kapitel. Utfallet av uppdelningen på två län (Sörmland/Uppsala) som annars är stockholmsorienterade i infrastrukturen kanske och där vägen går i respektive läns "periferi" (varken Enköping eller Strängnäs är i sig särskilt stora arbetsmarknader så pendling och arbetskontakterna blir därefter)? Rv55:an Öresundsbro-Enköping måste vara bland de längre kvarvarande 13-metersvägarna tillsammans med ett par avsnitt av E22:an, väg 70 och 56:an.
10
Bussnack / SV: UL-bussar i Sigtuna - 13 september 2018
« Senaste inlägg av Lars-Håkan_E skrivet 23 september 2018, 13:38:01 PM »
Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad som blev svårt. Fick du fram andra ägaruppgifter i Bilregistret?

Antagligen Svensk Busshistoria
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10