Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris
« Senaste inlägg av igel skrivet Idag kl. 21:10:42 »
Och samtidigt läser jag en upprörd insändare från en pensionär som (med all rätt) är förbannad på bussförarna som vägrar öppna båda framdörrarna för att underlätta påstigning. Nej, det börjar bli dags att på allvar överväga att flytta ifrån Stockholm med dess fientliga inställning till tillgänglig kollektivtrafik anpassad för alla!
Om det är MAN bussarna i innerstan du syftar på, så beror det nog på den dumma specningen att man inte kan öppna det andra bladt om det första väl är öppet. Det är inte som förr då man hade ett smart vred där man kunde anpassa öppningen till tillfället.
2
Busstrafik / SV: Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris
« Senaste inlägg av Daniel Lindblom skrivet Idag kl. 20:04:47 »
De som enligt mig ska premieras i SL-trafiken är följande grupper (i ingen skärskild ordning):

1. Barn och ungdomar
2. Arbetslösa och pensionärer
3. De som saknar bil eller körkort
4. De som har kollektivtrafik som huvudtransportsätt

Som det är nu känns mer som att man försöker köpa in så många bussar med regionalstandard som möjligt  för att locka till sig den grupp som absolut inte ska premieras i SL-trafiken, nämligen bilister. Det är nämligen att kasta pengarna i sjön.

Jag har besökt över 80 städer i Europa och kan inte komma på någon som har så hög andel regionalbussar i ytterstadstrafik som Stockholm.

I stället är det enkla bussar optimerade för ytterstadstrafik liknande (ex Skärholmen, Årsta, Hägersten, Kista) som köps används.
3
Busstrafik / SV: Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris
« Senaste inlägg av Nico skrivet Idag kl. 18:45:47 »
Tillgänglig för vem? De senaste åren har bussbolagen börjat att beställa ledvagnar med en barnvagnsplats trots att bussarna går i de mest barnvagnstäta områdena.

Nu vet jag inte riktigt vad du talar om, men normalt sett så har detta med en bv-plats varit huvudregeln även om det på senare år i flera fall även funnits ledvagnar med plats även vid bakre dörren. I grund har det dock räckt med en bv-plats, men på senare år så förefaller barnvagnarna ha ökat i SL-trafiken (samtidigt som de blivit allt större och konstigt utformade vilket oxå stjäl plats och påverkar trafiksäkerheten). Tycker t.ex. det är mycket vanligare numera att stöta på barnvagnar även på T-bana och Pendeln i rusningstrafiken. Sannolikt för att det i vissa lägen är svårt med dagisplats i allas närområden, men i flera fall troligen även för att vissa söker sig till privata och citynära alternativ. Samma sak har ju det fria skolvalet inneburit, dvs. många fler elever snurrar i lokaltrafiken varje dag.

Frågan är dock vilka grupper resenärer som ska premieras i SL-trafiken och när? Linjerna går i många fall genom både områden som är barnrika och de som inte är det. Därmed blir det viktigt att få till en bra helhet som fungerar för så många resenärer som möjligt. I grund kan det dock aldrig vara lokaltrafikens ansvar att se till att det går att frakta så många barnvagnar som möjligt ombord. Är det brist på t.ex. dagisplatser, skolor etc. nära folks bostadsområden så måste det vara mera samhällsekonomiskt vettigt att ordna så flera sådana faciliteter finns där de behövs istället för att lägga över frågan på lokaltrafiken. Det är inte heller ovanligt att bv-förare verkar tro att de har förtur framför rullstolar och rullatorer. Här handlar det ju om först till kvarn... själv premierar jag dock definitivt rullstol och rullator framför barnvagn i de fall det blivit dispyt och jag som förare måst medla.

Och nu vägrar förarna att öppna båda framdörrarna. Man kan ju undra varför höga stolar och läslampor är viktigare på rena tätortslinjer än barnvagnsplatser och att förarna nyttjar alla dörrpar för smidig pålastning.

Läslampor är underordnat, men stolstyper som kan utrustas med bälten kräver en viss konstruktion och kan inte vara vilka klappbrädor som helst. Då majoriteten av resenärerna är människor som på egen hand reser till från arbete, skola och fritidsaktiviteter så är det deras behov som ändå blir normgivande. Blir liksom lite svårt att komma ifrån det.

Att utnyttja alla dörrpar för på-/avstigning i SL-trafiken är ju inte något som förarna själva bestämmer över utan är avhängigt viseringssystemet. Det är upp till politikerna att bestämma om det ska ändras. Om det istället är så att det är dubbla framdörrar som avses så är du nog lite fel ute. Dels finns denna dörrtyp mestadels bara på rena stadsbussar (medan de i förortstrafik normalt har enkla dörrblad) och dels blir det sällan så mycket smidigare med att öppna upp fullt.

Med bägge dörrbladen öppna blir det bl.a. svårare för folk som behöver hitta/nå ledstänger etc. då de kommer för långt ifrån. Sedan blir det även så att man som förare tappar viss kontroll över påstigningen. I vissa fall har det faktiskt lett till att rörelsehindrade och barn har knuffats omkull av folk som varit lite mera hänsynslösa när försökt att ta sig förbi. Tanken med dubbla dörrblad fram var väl annars förr för att kunna ha två led. Ett för de med någon form av förköpt biljett och det andra för de som skulle viseras/köpa kontantbiljett.
4
Busstrafik / SV: Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris
« Senaste inlägg av Daniel Lindblom skrivet Idag kl. 16:49:37 »
haha, finns väl ingen annanstans i hela Sverige där vi har så mycket "tillgänglig" kollektivtrafik som i Stockholm...

för övrigt tror jag samhället förr eller senare kommer komma till en punkt där man måste välja om man ska subventionera sjukvård eller kollektivtrafik... då kanske bussföretagen äntligen får visa hur man får mest trafik för minst pengar

Tillgänglig för vem? De senaste åren har bussbolagen börjat att beställa ledvagnar med en barnvagnsplats trots att bussarna går i de mest barnvagnstäta områdena. Och nu vägrar förarna att öppna båda framdörrarna. Man kan ju undra varför höga stolar och läslampor är viktigare på rena tätortslinjer än barnvagnsplatser och att förarna nyttjar alla dörrpar för smidig pålastning.
5
Busstrafik / SV: Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris
« Senaste inlägg av homer skrivet Idag kl. 16:28:51 »
Och samtidigt läser jag en upprörd insändare från en pensionär som (med all rätt) är förbannad på bussförarna som vägrar öppna båda framdörrarna för att underlätta påstigning. Nej, det börjar bli dags att på allvar överväga att flytta ifrån Stockholm med dess fientliga inställning till tillgänglig kollektivtrafik anpassad för alla!

haha, finns väl ingen annanstans i hela Sverige där vi har så mycket "tillgänglig" kollektivtrafik som i Stockholm...

för övrigt tror jag samhället förr eller senare kommer komma till en punkt där man måste välja om man ska subventionera sjukvård eller kollektivtrafik... då kanske bussföretagen äntligen får visa hur man får mest trafik för minst pengar
6
Bussnack / SV: L405 (SL)
« Senaste inlägg av Daniel Lindblom skrivet Idag kl. 15:55:08 »
Mycket trevligt.  :)
7
Busstrafik / SV: Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris
« Senaste inlägg av Daniel Lindblom skrivet Idag kl. 15:33:48 »
Och samtidigt läser jag en upprörd insändare från en pensionär som (med all rätt) är förbannad på bussförarna som vägrar öppna båda framdörrarna för att underlätta påstigning. Nej, det börjar bli dags att på allvar överväga att flytta ifrån Stockholm med dess fientliga inställning till tillgänglig kollektivtrafik anpassad för alla!
8
Bussnack / SV: L405 (SL)
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet Idag kl. 11:37:59 »
Trevligt och kul att se bilder från dig igen. :)
9
Busstrafik / Gamla linjenätet Regionsbussarna Uppsala
« Senaste inlägg av Buzzlover skrivet Idag kl. 10:20:13 »
Hej! Kollar igenom lite gamla bilder i Uppsala-trakten och upptäcker att en hel del linjer ändrat nummer eller kanske försvunnit, är det någon här som har en lista över linjerna inom regionstrafiken i Uppsala samt vart de gick?
Tack på förhand!
10
Bussnack / SV: L405 (SL)
« Senaste inlägg av bjorn.lovdahl skrivet Idag kl. 06:47:31 »
Hornsberg har mycket riktigt bara hybrider som normalbussar.
Jag bidrar med en bild från Västerbroplan igår eftermiddag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Samma individ tom :)
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10