En man fastande i dörren när han skulle kliva av bussen vid Ösmo station i morse.
En artikel om det i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5949854.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5949854.ab)
Otrevlig olycka, tur att den verkar ha slutat väl.
Fattar inte varför de har straffat föraren om detta nu var teknikfel?
Citat från: Cyklisten skrivet 14 oktober 2009, 01:51:54 AM
Fattar inte varför de har straffat föraren om detta nu var teknikfel?
Var någonstans står det att de har straffat föraren?
"Föraren är omhändertagen och utplockad ur tjänst och företaget som inte tror att olyckan beror på ett tekniskt fel ska göra en intern utredning" står det i AB:s artikel. Inget om att föraren är eller kommer att bli straffad, och inget om att det var teknikfel.
(Obs: Med "utplockad ur tjänst" menar man givetvis
tillfälligt, i avvaktan på undersökningen.)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 02:12:15 AM
Konstruktionen fungerar så
Är det vanligt med sådan konstruktion på landsbyggdsbussar eller har det att göra med att det rör sig om en rätt så gammal vagn?
Ingen är ju straffad.
Men hur svårt är det att titta i spegeln innan man kör? ???
Det är väl ganska vanligt att det inte är dörrbroms på regionsbussar i alla fall - sen är det väl olika hur varningssignalerna ser ut och fungerar. Min uppfattning är att vissa konstruktioner är lite tveksamma så att dom måste kunna gå ihop ytterligare några centimeter efter att dom träffat ett hinder innan dom kan byta riktning även om det är automatisk öppning igen.
Just den berörda bussen har ingen dörrautomatik, utan enbart en givare som känner om det blir mottryck när dörren stängs. Dörrbroms finns däremot!
Jävligt tråkigt när en sån här sak händer, men i mina ögon så ligger källan till det till stor del i att det är för stressiga körtider på en del linjer...
Citat från: BadTab skrivet 14 oktober 2009, 12:05:47 PM
Jävligt tråkigt när en sån här sak händer, men i mina ögon så ligger källan till det till stor del i att det är för stressiga körtider på en del linjer...
Det finns inga ursäkter till att köra iväg med folk som har ena foten i bussen och resten av kroppen på utsidan. Då har man inte kollat i höger spegel innan man kör. Står det folk i vägen för den har man felat genom att släppa på för många.
Enda gången jag kan tycka man är något sånär ursäktad är om någon har försökt att ta sig in i bussen EFTER att man börjat köra. Men då brukar inte foten vara det man får in först, dörrarna har ju mottryck.
Jag klämmer inte folk i dörrarna bara för att jag ligger -26 på stationen, går ju inte fortare för det...
Det är väldigt rörigt på platsen just nu, då man bygger en ny busstation. Busshållplatsen har flyttats till ett provisoriskt mycket trångt läge. Kan ha varit en bidragande orsak till olyckan.