Swebus kör Lokaltrafik Umeå från 16 Juni

Startat av P-J.E, 26 februari 2008, 19:39:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn

Det är stor skillnad på Norr- och Västerbotten. Lika stor skillnad som på Skåne och Småland. Umeå är residentstad i Västerbotten

Ersa

#46
Citat från: Svemicke skrivet 29 februari 2008, 00:38:07 AM
A-ha! Som ett produktnamn, inget mer?

Precis. Läs gärna här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ume%C3%A5_Lokaltrafik


Här följer lite organisation ur minnet, som vanligt med reservation för felaktigheter:

1965-1987:
Linjetrafiksbeställare och trafikutövare: Umeå Lokaltrafik AB

1987-1992:
Linjetrafiksbeställare och trafikutövare: Umeå Lokaltrafik AB
Beställnings- och flygbusstrafik: Det uppköpta f.d. privata företaget Polarbuss Trafik AB

1992-2006:
Beställare: Umeå Lokaltrafik AB
Trafikutövare: Polarbuss Trafik AB
Båda dessa företag ägs av Umeå Kommunföretag AB (som även äger Umeå Parkering AB osv)

2006-idag
Beställare: Umeå Kommunföretag AB
Upphandlare: Länstrafiken i Västerbotten AB
Trafikutövare: Veolia -> Swebus

Umeå Lokaltrafik AB samt Polarbuss Trafik AB finns fortfarande kvar, men i form av "vilande bolag", så i teorin kan de väckas upp om kommunen skulle få radikalt vänsterstyre efter något val.
Trafikplanerarna på Umeå Lokaltrafik AB har dock flyttats till moderföretaget Umeå Kommunföretag AB, då ett enskilt underföretag i form av ett rent aktiebolag kanske är lite i överkant för 3-4 kommungubbar?

blubb

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 29 februari 2008, 07:24:41 AM
Det är stor skillnad på Norr- och Västerbotten. Lika stor skillnad som på Skåne och Småland. Umeå är residentstad i Västerbotten

JA det är stor skillnad på Skåne och Småland, då Småland och allt norr därom ligger i Norrland  ::)

Fredde

Karlstad har ju sitt namn kvar sedan kommun tiden dvs "Karlstadsbuss" det är kommunen själva som upphandlar trafiken så körs trafiken under namnet Karlstadsbuss..
Det var Swebus som köpte bussarna under 90-talet sedan vann dom den kommande upphandlingen ef en överklagan, första upphandlingen har jag för mig det var Orustrafiken som fick det dvs före överklagan...

I Gävle görs upphandlingen av X-trafik som är länstrafiksbolaget i Gävleborgslän, dock så upphandlas Gävle som enskilt paket & Gävle Kommun har en hel del att bestämma vad som är kraven fortfarande trafiken går under namnet Stadsbussarna Gävle.. Hoppas att texten "Stadsbussarna" kommer med på sidorna from nästa upphandling!!

//Fredde



Optimal

Busslink lyckades inte vinna upphandlingen av Umeås stadsbussar. Det blev i stället Swebus som vann uppdraget. Övriga anbudslämnare var nuvarande  Veolia Transport och Stadsbussarna Östersund AB. I utvärderingen av kvalitets- och miljöarbetet fick samtliga anbudsgivare samma poäng.

Walter

Citat från: Optimal skrivet 01 mars 2008, 15:39:56 PM
Busslink lyckades inte vinna upphandlingen av Umeås stadsbussar. Det blev i stället Swebus som vann uppdraget. Övriga anbudslämnare var nuvarande  Veolia Transport och Stadsbussarna Östersund AB. I utvärderingen av kvalitets- och miljöarbetet fick samtliga anbudsgivare samma poäng.

Vilket är precis vad denna tråd handlar om. Är det synd att inte busslink vann?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Rangordning i buden:
1: Swebus
2: Stadsbussarna i Östersund
3: Veolia Transport
4: Busslink

Så tyvärr för sködpaddediggare, kom Busslink sist.
Swebus och Veolia är de enda som kan dra nytta av att samordna "Ultragaraget" inkl bussverkstaden med övrig landsbygstrafik kring Umeå.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 01 mars 2008, 19:03:11 PM
Rangordning i buden:
1: Swebus
2: Stadsbussarna i Östersund
3: Veolia Transport
4: Busslink

Så tyvärr för sködpaddediggare, kom Busslink sist.
Swebus och Veolia är de enda som kan dra nytta av att samordna "Ultragaraget" inkl bussverkstaden med övrig landsbygstrafik kring Umeå.

Veolia tappar mer och mer... Den ända ökning på bussar i landet för deras del är köp av befintliga företag typ Öviksbuss.
I branschen 37 år

Optimal

Citat från: Walter skrivet 01 mars 2008, 18:16:46 PM
Vilket är precis vad denna tråd handlar om. Är det synd att inte busslink vann?

Jag tycker det

Ersa

#55
Visst hade det varit spännande om Busslink avancerat till norra Sverige igen, men som sagt handlar mycket om att samköra de bussar, lokaler och personal man kan. Swebus räknade nog en hel del på att tjäna pengar genom att kunna säga upp alla nuvarande lokaler och flytta "landsbygdsdiligenserna" till Ultragaraget, vars verkstad och skötselhall ju redan är anpassade för dubbeldäckare. Vips försvinner all form av lokalkostnader för landsbygdstrafiken som då drar in mer pengar totalt. Dessutom kan man kanske låta personalen köra blandade tjänster, dvs att de förare som är stationerade i t.ex Lycksele får köra Ultrabussar dagtid istället för att ha betalt uppehåll i Umeå. Detta ses iofs inte som en jättebra lösning av Ultraförararna som misstänker att detta innebär fler delade pass för dem. Men det hela handlar ju inte om två skilda trafikområden, utan totalekonomin för Swebus Västerbotten, och de har nog räknat in alla samordningsmöjligheter man kan tänka sig i anbudet. Busstypsmässigt fungerar de båda flygbussarna nog mycket bättre att förstärka Swebus Hörneforslinjer än Veolias Kustbusstrafik. Men å andra sidan kan de ju behövas som förstärkningar inne i stan så ofta att det inte finns tid att köra dem på 11:an.

Busslink och Stadsbussarna i Östersund skulle bli helt nya i stan och har ju således ingen annan trafik som går att samköra med.

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 02 mars 2008, 14:26:15 PM
Visst hade det varit spännande om Busslink avancerat till norra Sverige igen, men som sagt handlar mycket om att samköra de bussar, lokaler och personal man kan. Swebus räknade nog en hel del på att tjäna pengar genom att kunna säga upp alla nuvarande lokaler och flytta "landsbygdsdiligenserna" till Ultragaraget, vars verkstad och skötselhall ju redan är anpassade för dubbeldäckare. Vips försvinner all form av lokalkostnader för landsbygdstrafiken som då drar in mer pengar totalt. Dessutom kan man kanske låta personalen köra blandade tjänster, dvs att de förare som är stationerade i t.ex Lycksele får köra Ultrabussar dagtid istället för att ha betalt uppehåll i Umeå. Detta ses iofs inte som en jättebra lösning av Ultraförararna som misstänker att detta innebär fler delade pass för dem. Men det hela handlar ju inte om två skilda trafikområden, utan totalekonomin för Swebus Västerbotten, och de har nog räknat in alla samordningsmöjligheter man kan tänka sig i anbudet. Busstypsmässigt fungerar de båda flygbussarna nog mycket bättre att förstärka Swebus Hörneforslinjer än Veolias Kustbusstrafik. Men å andra sidan kan de ju behövas som förstärkningar inne i stan så ofta att det inte finns tid att köra dem på 11:an.

Busslink och Stadsbussarna i Östersund skulle bli helt nya i stan och har ju således ingen annan trafik som går att samköra med.

När Connex körde Holmsund fanns det en tjänst här i Skellefteå som bestod av att köra ner en 12:a till Umeå,
byta til Vega och dra av några varv på Holmsund/Obbola och sen köra kusten upp till Skeå igen.
Kanske nåt liknande upplägg kan funka för Swebus, fast i kombination med inlandet istället.

/K

Ersa

#57
Citat från: Krille skrivet 02 mars 2008, 17:47:36 PM
När Connex körde Holmsund fanns det en tjänst här i Skellefteå som bestod av att köra ner en 12:a till Umeå,
byta til Vega och dra av några varv på Holmsund/Obbola och sen köra kusten upp till Skeå igen.
Kanske nåt liknande upplägg kan funka för Swebus, fast i kombination med inlandet istället.

Med risk att man tappar rena "stadsförare", då de delade passen ökar. :( Umeå stad har idag väldigt bra pass, arbetstidsmässigt, där de allra flesta har 45-65 min rast mitt på dagen. En ökning av antalet delade pass riskerar att man snabbt tappar timtidare som kanske byter till andra arbeten där man inte är ledig 3-4 timmar mitt på dagen utan lön. Någon flykt till förortstrafiken kring Umeå blir det knappast heller, då dessa områden redan idag har många delade arbetspass.