Kommentarer till omröstningen

Startat av Walter, 24 februari 2008, 20:45:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 februari 2008, 07:32:11 AM
Men varför måste allt vara så beständigt i all evighet och inte kunna förändras och gå framåt och utvecklas?
En CR111 är jättefin på alla sätt, men skulle ju inte passa in i dagens stadstrafik.
Jag menar...som en parallell, att det kanske är dags att dela dagens bussdel i just två delar, för att kunna få en lättare översikt, än att springa omkring och titta på ALLA hyllorna för att hitta det man söker i en stor stormarknad, istället för att gå till en mindre lokal affär som är lite specialicerad, och kunna hitta det man är intressererad av mycket snabbare....för att koppla på jämförelsen ovan :-)


En Scania CR 111 är snygg tycker jag med. Men jag skulle inte heller tycka att det var så lyckat om de fortfarande hade tillverkat nya bussar av den modellen, för busstypen har varit omodern mycket länge nu. Visst måste saker utvecklas. Men jag tror på en positiv utveckling. Utveckling ska me med förnuft och inte ändras för ändrandets skull

Jag tycker att en uppdelning av bussdelen på detta forum bara krånglar till i onödan. Dessutom flyter saker ihop ibland. Då är det krångligt om man ska in och dela upp saker i olika fack. Jag tror inte på uppdelningar av allting. Tror mer på att kunna känna frihet att välja själv hur det ska vara. Busstrafik och själva bussarna hör så ofta ihop. Olika lösningar på bussar är många gånger anpassade efter just den trafiken som bussen används till. Jag varken kan eller vill dela upp detta. Det är relaterat till bussar, och inte till bussar på ett visst sätt. Jag tror att en uppdelning bara krånglar till allting och att vi i längden förlorar på att sätta regler om att den saken ska finnas i den ena bussdelen medan den andra i det andra. Det är bra som det är nu. Allt handlar om bussar, och då hänger allt ihop med varandra
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Jag tycker att det fungerar bra idag. Allt i bussforumet "flyter ihop" som Bygdestam skrev, och andra debatter (som t.ex kameror) tar man i "Ordet fritt".

Walter

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 26 februari 2008, 19:39:19 PM
Hej Björn,

det är ju både trevligt och roligt att du håller med mig vad det gäller uppdelningen.. Jag tror att denna uppdelning (och en strikt nogranhet av den som postar) kan fungera bra och vara en stor nytta för forumet och dess skribenter..

Andreas


Tror tyvärr precis det är här det kommer brista. Moderatorerna skriver ju i denna tråd att även med dagens begränsade antal tavlor kan folk inte lägga ämnena i rätt tavla.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2008, 21:06:15 PM
Förslaget är ju inte dumt, utan det är snarare frågan om huruvida folk kan finna sig i att det kommer att bli fel emellanåt. Och detta utan att det blir en massa mail om flytt av inlägg.

Sedan är det frågan om det enbart skall vara bilder,som i SSS forum, eller som föreslaget handla om bussarna som sådana.
Att hitta på onödiga regler så som var inlägg bör vara placerade känns inte bra. Det blir en massa onödiga "polisiära" insatser och det skapar bara irritation.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2008, 15:55:05 PM
Det är inte alla som tycker att det är så lyckat med minst 20 olika underfora att hålla koll på.
Men vi behandlar ju bara bussar (och lastbilar samt vägar) så ett forum till kan väl vara acceptabelt.
Det har jag inte förstått. Varför har vi ett lastbilsforum i Bussnack?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Björn Forslund

Beror på att många här kör både buss och lastbil, och är intresserade av bådadera.
Att hålla isär bussar och lastbilar har aldrig varit något problem, däremot har det kanske varit lite problem med trådar som borde hamnat under "ordet är fritt"

Svemicke

Okej. Då fick jag förklaringen. Tack!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Jag är nöjd med forumet som det ser ut idag. Hoppas verkligen på att forumet ska fortsätta som det är nu för det är trevligt att skriva här

Bussdelen är den stora och tunga delen i forumet. Det är inte konstigt eftersom bussar är det primära här. Men att dela upp bussdelen tycker jag är meningslöst. Allt som är relaterat till bussar tycker jag flyter ihop. Busstrafik och själva bussarna har med vartannat att göra. Ofta anpassat efter varandra. Känns då onödigt att dela upp på ämnet för då får man problem att hålla isär detta. Nej låt det vara som det är för det fungerar bra. Jag vill kunna skriva om dörrplacering på en buss utan att fundera över om det handlar om bussen i sig själv eller om trafikdelen. Dörrfrågan är nämligen relaterat till båda sakerna. Samma sak gäller stolarna placering i en buss. Även det är relaterat både till bussens uppbyggnad och till trafiken som bussen används till. Likaså barnvagnsplatser och annat. Vad blir nästa steg? Att dela upp bussar i linjetrafik och turistbussar i olika delar? Det skulle vara en mardröm. Speciellt som vissa bussar kanske används som båda sakerna och en del bussar kanske har ett utseende som gör dessa till "hybrider". Visserligen tänker man sig inte att en Starliner används i linjetrafik men det är ingen omöjlighet att det kanske kan förekomma någon gång. Nej det får inte bli en sådan uppdelning

Lastbilsforum är bra att det finns här. Här är det bra att det är separerat eftersom det inte är relaterat till bussar. Men det är bra att man har detta. Lastbilar och bussar är nära besläktade med varandra. Speciellt vi som kört både lastbil och buss märker detta. Att fordonen ser olika ut är en annan sak. Men tekniken är till stor del gemensam. Det är naturligt att många som har bussar som främsta intresse även tycker att lastbilar är intressanta. Men det är också naturligt att många som har lastbilar som sitt främsta intresse också kan tycka att bussar är intressanta. Här är det en bra uppdelning

Sedan finns vägforumet som Staffan har skapat. Det är en kul sak som han har ordnat. Lite ovanligt med ett forum för just vägar. Det ämnet passar inte i bussdelen och inte lastbilsdelen heller utan måste vara en egen del. Men vägar är väldigt starkt relaterade till bussar, mer än man kanske tänker på egentligen. Vad hade bussar varit om det inte fanns vägar? Bussar rullar på vägar och det finns mycket starka samband. Bussar är anpassade efter hur vägarna ser ut men vägar är också anpassade efter bussar. Det finns naturligtvis en del som kör buss eller åker buss som funderar ibland lite om vägen som bussen rullar på. Här finns alltså ett bra utrymme för att kunna ta upp detta då

Och Ordet är fritt är bra för att kunna skriva lite fritt om annat. Vissa saker hör inte ihop med ämnena här men kan ha lite samband ändå. Här finns bra utrymme då att kunna skriva lite fritt utan att vara orolig att det inte passar i forumet. Man kan t ex skriva om bilar

Men att dela upp bussdelen känns för mig inte alls bra. Det blir för mycket. Forumet känns så bra som det är nu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Möllers

kan inte bli bättre som det är nu  ;D

Ulf Rådeström

#54
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 februari 2008, 00:10:51 AM
Jag är nöjd med forumet som det ser ut idag. Hoppas verkligen på att forumet ska fortsätta som det är nu för det är trevligt att skriva här

Bussdelen är den stora och tunga delen i forumet. Det är inte konstigt eftersom bussar är det primära här. Men att dela upp bussdelen tycker jag är meningslöst. Allt som är relaterat till bussar tycker jag flyter ihop. Busstrafik och själva bussarna har med vartannat att göra. Ofta anpassat efter varandra. Känns då onödigt att dela upp på ämnet för då får man problem att hålla isär detta. Nej låt det vara som det är för det fungerar bra. Jag vill kunna skriva om dörrplacering på en buss utan att fundera över om det handlar om bussen i sig själv eller om trafikdelen. Dörrfrågan är nämligen relaterat till båda sakerna. Samma sak gäller stolarna placering i en buss. Även det är relaterat både till bussens uppbyggnad och till trafiken som bussen används till. Likaså barnvagnsplatser och annat. Vad blir nästa steg? Att dela upp bussar i linjetrafik och turistbussar i olika delar? Det skulle vara en mardröm. Speciellt som vissa bussar kanske används som båda sakerna och en del bussar kanske har ett utseende som gör dessa till "hybrider". Visserligen tänker man sig inte att en Starliner används i linjetrafik men det är ingen omöjlighet att det kanske kan förekomma någon gång. Nej det får inte bli en sådan uppdelning

Lastbilsforum är bra att det finns här. Här är det bra att det är separerat eftersom det inte är relaterat till bussar. Men det är bra att man har detta. Lastbilar och bussar är nära besläktade med varandra. Speciellt vi som kört både lastbil och buss märker detta. Att fordonen ser olika ut är en annan sak. Men tekniken är till stor del gemensam. Det är naturligt att många som har bussar som främsta intresse även tycker att lastbilar är intressanta. Men det är också naturligt att många som har lastbilar som sitt främsta intresse också kan tycka att bussar är intressanta. Här är det en bra uppdelning

Sedan finns vägforumet som Staffan har skapat. Det är en kul sak som han har ordnat. Lite ovanligt med ett forum för just vägar. Det ämnet passar inte i bussdelen och inte lastbilsdelen heller utan måste vara en egen del. Men vägar är väldigt starkt relaterade till bussar, mer än man kanske tänker på egentligen. Vad hade bussar varit om det inte fanns vägar? Bussar rullar på vägar och det finns mycket starka samband. Bussar är anpassade efter hur vägarna ser ut men vägar är också anpassade efter bussar. Det finns naturligtvis en del som kör buss eller åker buss som funderar ibland lite om vägen som bussen rullar på. Här finns alltså ett bra utrymme för att kunna ta upp detta då

Och Ordet är fritt är bra för att kunna skriva lite fritt om annat. Vissa saker hör inte ihop med ämnena här men kan ha lite samband ändå. Här finns bra utrymme då att kunna skriva lite fritt utan att vara orolig att det inte passar i forumet. Man kan t ex skriva om bilar

Men att dela upp bussdelen känns för mig inte alls bra. Det blir för mycket. Forumet känns så bra som det är nu

Jo, du har alldeles rätt där...vad hade bussar varit om det inte fanns vägar?
Men vad hade flygplanen varit om det inte fanns bussar att åka i till flygplatsen, eller vad hade bilfärjorna varit om det bland annat inte forslades över bussar på dessa...

Så för mig är det i så fall (om jag skall haka på din teori) obegripligt varför vi inte har en flygdel, eller en färjedel, eller för all del en tågdel, eftersom många bussar går till terminaler och resecentrum för att man ska åka med just tåget.

Därmed inte sagt att jag vänder mig mot dom andra tavlorna här på forumet!

Man kan se det ur väldigt många synvinklar, men det som ju är den ursprungliga punkten har vi ju glömt bort (som så ofta) i diskussionen lite - att det blir så väldigt många antal inlägg att det blir för många att plöjja igenom om man är borta bara en kortare tid på tex en dag eller två, eller ibland bara en halv att man inte orkar - om man vill hålla sig lite "up-to-date" i vad som händer på forumet.

Att buss och trafik går hand i hand är ju fullkomligt naturligt, och många inlägg kan man visst vara tveksamma till var dom skall hamna.
Problemet är ju att du liksom jag, och många med oss, ibland har så svårt att hålla oss till det tråden egentligen hamnade om när man gör inlägg.

När det är en fullkomlig flod av inlägg som kommer hela tiden, är det ju viktigt att tråden handlar (åtminstone i huvudsak) om det rubriken på tråden förmedlar.
Om rubriken förmedlar ett innehåll om ett upphandlingsresultat, kan den mynna ut och fortsätta på hela andra ämnen.
Tex vilka bussar skall användas där tror man...hör till tråden, kanske flyttar Swebus den och den bussen upp till Umeå tex...hör till tråden...men när det sedan mynnar ut i hur bussarna är att köra, eller om andra företag kör med andra bussar, eller om motorstyrkan i turistbussen som tillhörde turistbussföretaget som hade en liknande buss hos den som var granne med den som vann upphandlingen - det är ju en helt annan tråd, innehåll och rubrik som borde skapas.

Det är DET jag menar med att man borde tänka till lite istället, och så länge det är allt för många här som tyvärr inte gör det...inklusive både du och jag....så blir det helt enkelt för mycket att plöjja sig igenom för att kanske inte missa en massa man tycker är intressant.

Även resonemanget "du behöver inte läsa trådar om du inte vill" faller ju då, eftersom rena "skit-trådar" kan innehålla intressanta saker nånstans i mitten.....ibland

Utveckling nås endast genom förändringar och inte genom att behålla allt som det är hela tiden - det är inte att gå framåt med något.

Tycker inte jag iaf...det är bara att krångla till det

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2008, 08:14:03 AM
Så för mig är det i så fall (om jag skall haka på din teori) obegripligt varför vi inte har en flygdel, eller en färjedel, eller för all del en tågdel, eftersom många bussar går till terminaler och resecentrum för att man ska åka med just tåget.

Landgången och SSS-forum finns ju redan för fartyg och spårvagnar, så sådana kategorier känns lite onödiga... Antalet underkategorier man kan ha här beror ju på hur många inlägg vi får i respektive underkategori, men kanske skulle man kanske utöka forumet med ännu en underkategori så här:

* Buss-snack
* Lastbilsforum
* Övrig trafik (Bilar, utryckning, flyg, fartyg & spårburet mm)
* Vägforum (Vägar, vägskyltar & trafikregler)
* Ordet fritt (Allt som inte har med fordon och trafik att göra)

Eller slå ihop "Lastbilsforumet" med "Övrig trafik"?

Bengt Lindstein

Citat från: Verspieder skrivet 28 februari 2008, 09:10:00 AM
Landgången och SSS-forum finns ju redan för fartyg och spårvagnar, så sådana kategorier känns lite onödiga... Antalet underkategorier man kan ha här beror ju på hur många inlägg vi får i respektive underkategori, men kanske skulle man kanske utöka forumet med ännu en underkategori så här:


Finns andra forum för fartyg, spårbundet och utryckning så dom kan vi isåfall skippa här då, eller??.

Förslagsvis så kanske det ser ut så här på forumet framöver (med lite korrigering av Verspieders ursprungliga förslag)

* Buss-snack
* Trafik-snack (Lastbilar, bilar, flyg)
* Väg-snack
* Ordet fritt

Hälsar
Bengt

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 februari 2008, 00:10:51 AM
Jag är nöjd med forumet som det ser ut idag. Hoppas verkligen på att forumet ska fortsätta som det är nu för det är trevligt att skriva här

Bussdelen är den stora och tunga delen i forumet. Det är inte konstigt eftersom bussar är det primära här. Men att dela upp bussdelen tycker jag är meningslöst. Allt som är relaterat till bussar tycker jag flyter ihop. Busstrafik och själva bussarna har med vartannat att göra. Ofta anpassat efter varandra. Känns då onödigt att dela upp på ämnet för då får man problem att hålla isär detta. Nej låt det vara som det är för det fungerar bra. Jag vill kunna skriva om dörrplacering på en buss utan att fundera över om det handlar om bussen i sig själv eller om trafikdelen. Dörrfrågan är nämligen relaterat till båda sakerna. Samma sak gäller stolarna placering i en buss. Även det är relaterat både till bussens uppbyggnad och till trafiken som bussen används till. Likaså barnvagnsplatser och annat. Vad blir nästa steg? Att dela upp bussar i linjetrafik och turistbussar i olika delar? Det skulle vara en mardröm. Speciellt som vissa bussar kanske används som båda sakerna och en del bussar kanske har ett utseende som gör dessa till "hybrider". Visserligen tänker man sig inte att en Starliner används i linjetrafik men det är ingen omöjlighet att det kanske kan förekomma någon gång. Nej det får inte bli en sådan uppdelning

Lastbilsforum är bra att det finns här. Här är det bra att det är separerat eftersom det inte är relaterat till bussar. Men det är bra att man har detta. Lastbilar och bussar är nära besläktade med varandra. Speciellt vi som kört både lastbil och buss märker detta. Att fordonen ser olika ut är en annan sak. Men tekniken är till stor del gemensam. Det är naturligt att många som har bussar som främsta intresse även tycker att lastbilar är intressanta. Men det är också naturligt att många som har lastbilar som sitt främsta intresse också kan tycka att bussar är intressanta. Här är det en bra uppdelning

Sedan finns vägforumet som Staffan har skapat. Det är en kul sak som han har ordnat. Lite ovanligt med ett forum för just vägar. Det ämnet passar inte i bussdelen och inte lastbilsdelen heller utan måste vara en egen del. Men vägar är väldigt starkt relaterade till bussar, mer än man kanske tänker på egentligen. Vad hade bussar varit om det inte fanns vägar? Bussar rullar på vägar och det finns mycket starka samband. Bussar är anpassade efter hur vägarna ser ut men vägar är också anpassade efter bussar. Det finns naturligtvis en del som kör buss eller åker buss som funderar ibland lite om vägen som bussen rullar på. Här finns alltså ett bra utrymme för att kunna ta upp detta då

Och Ordet är fritt är bra för att kunna skriva lite fritt om annat. Vissa saker hör inte ihop med ämnena här men kan ha lite samband ändå. Här finns bra utrymme då att kunna skriva lite fritt utan att vara orolig att det inte passar i forumet. Man kan t ex skriva om bilar

Men att dela upp bussdelen känns för mig inte alls bra. Det blir för mycket. Forumet känns så bra som det är nu
Jag håller med Dig helt och hållet! Jag såg var det kan barka hän om vi ändrar på dagens forum. Jag tror det blir bäst att vi behåller det som det är idag. Ledsen Andreas, men jag blir mer och mer övertygad om att det är bäst som det är nu även om jag var positiv till idén från början.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2008, 08:14:03 AM
Jo, du har alldeles rätt där...vad hade bussar varit om det inte fanns vägar?
Men vad hade flygplanen varit om det inte fanns bussar att åka i till flygplatsen, eller vad hade bilfärjorna varit om det bland annat inte forslades över bussar på dessa...

Så för mig är det i så fall (om jag skall haka på din teori) obegripligt varför vi inte har en flygdel, eller en färjedel, eller för all del en tågdel, eftersom många bussar går till terminaler och resecentrum för att man ska åka med just tåget.

Därmed inte sagt att jag vänder mig mot dom andra tavlorna här på forumet!

Man kan se det ur väldigt många synvinklar, men det som ju är den ursprungliga punkten har vi ju glömt bort (som så ofta) i diskussionen lite - att det blir så väldigt många antal inlägg att det blir för många att plöjja igenom om man är borta bara en kortare tid på tex en dag eller två, eller ibland bara en halv att man inte orkar - om man vill hålla sig lite "up-to-date" i vad som händer på forumet.

Att buss och trafik går hand i hand är ju fullkomligt naturligt, och många inlägg kan man visst vara tveksamma till var dom skall hamna.
Problemet är ju att du liksom jag, och många med oss, ibland har så svårt att hålla oss till det tråden egentligen hamnade om när man gör inlägg.

När det är en fullkomlig flod av inlägg som kommer hela tiden, är det ju viktigt att tråden handlar (åtminstone i huvudsak) om det rubriken på tråden förmedlar.
Om rubriken förmedlar ett innehåll om ett upphandlingsresultat, kan den mynna ut och fortsätta på hela andra ämnen.
Tex vilka bussar skall användas där tror man...hör till tråden, kanske flyttar Swebus den och den bussen upp till Umeå tex...hör till tråden...men när det sedan mynnar ut i hur bussarna är att köra, eller om andra företag kör med andra bussar, eller om motorstyrkan i turistbussen som tillhörde turistbussföretaget som hade en liknande buss hos den som var granne med den som vann upphandlingen - det är ju en helt annan tråd, innehåll och rubrik som borde skapas.

Det är DET jag menar med att man borde tänka till lite istället, och så länge det är allt för många här som tyvärr inte gör det...inklusive både du och jag....så blir det helt enkelt för mycket att plöjja sig igenom för att kanske inte missa en massa man tycker är intressant.

Även resonemanget "du behöver inte läsa trådar om du inte vill" faller ju då, eftersom rena "skit-trådar" kan innehålla intressanta saker nånstans i mitten.....ibland

Utveckling nås endast genom förändringar och inte genom att behålla allt som det är hela tiden - det är inte att gå framåt med något.

Tycker inte jag iaf...det är bara att krångla till det


Det finns en gräns för resonemanget någonstans och den tycker jag att moderatorerna har hittat på ett bra sätt. Att ändra på detta krånglar bara till saker som just nu är väldigt enkelt.

Lastbilar har en koppling till bussar för att de är nära besläktade fordon. Inte alls konstigt heller att folk som har intresse för den ena fordonstypen också är intresserad av den andra. Som att jämföra gods- eller persontåg på järnväg egentligen

Vägar har en naturlig koppling till bussar också. För att fortsätta jämförelsen med järnväg så är det som att både intressera sig för själva tågen och att intressera sig för spåret som tågen rullar på. I järnvägsrelaterade forum är det lika självklart att skriva om godståg, persontåg och om själva banorna och spårstandard. Som en jämförelse så passar det då bra att här skriva om bussar, lastbilar och vägar

Flygplan och tåg har inget närmare med bussar att göra. Det blir långsökt att påstå att de har kopplingar till bussar

Du antyder själv att saker flyter ihop och påpekar mycket riktigt att vi alla kan ändra en tråd så den handlar om en sak i början och en annan i slutet och kanske det finns en tredje sak i mitten. Jag skulle alltså kunna inleda en tråd om turistbussarna av typen Neoplan Starliner II och tråden kanske istället mest handlar om barnvagnsplatser i stadsbussar därför att vissa inlägg efter ett tag leder dit av någon anledning. Det problemet kommer alltid att finnas här och i andra forum. Men är det verkligen ett problem? Jag tycker inte det. Det är så diskussioner fungerar även när vi för vanliga samtal med varandra människor emellan. Vi börjar om en sak men det övergår till något annat. Ofta kan det leda ännu längre ut i annat så mitt exempel om Neoplan Starliner II som övergår till barnvagnsplatser i stadsbussar fortsätter till att vi istället pratar om barn. Men så långt tillåter inte moderatorer på ett forum och inte skribenterna själva heller. Vi vet när vi skriver i ett bussforum att vi bör hålla oss till bussar och då gör vi nästan alltid det också. Vi kan inte ha regler som säger att vi måste fortsätta prata om Neoplan Starliner II bara för att tråden började med det. Men vi kan däremot sätta en gräns så att inte barnvagnsplatserna i stadsbussar fortsätter till barnvagnar och sedan om barn. Man måste ha en gräns med förnuft och det tycker jag att vi oftast har också. Jag har ibland själv blivit lite besviken över att den tråd jag kanske själv har skapat övergår till något annat än jag har tänkt från början. Men så är livet. Så är det ofta när vi för samtal med människor på riktigt också. Det är bara att acceptera det

Så till sist då det här med att dela upp bussdelen i det här forumet som är själva huvudfrågan: Just det här att vi ibland gör så att trådar som först handlar om en sak, t ex Neoplan Starliner II kan utvecklas till ett annat ämne, som t ex barnvagnplatser i stadsbussar är ytterligare en anledning till varför jag är motståndare till en uppdelning av forumet på annat sätt än den är idag. Det är bra så här. Någon kan skriva en tråd som är relaterat till själva bussen men den kan lätt övergå till trafiken som bussen kör i. Det är mycket lätt hänt. Vi vill kunna få friheten att fortsätta diskutera utan att känna hinder då. Dessutom vore det illa att tråden flyttades på grund av detta bara för att tråden ändrar sig när den trots allt fortsätter handla om bussar

Nej låt forumet vara som det är nu. Det är bra så här. Ändringar i detta fall försämrar bara forumet och gör saker jobbigare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Andreas Ljungqvist

#59
..