Linjebuss - ursprung/historik?

Startat av Walter, 11 februari 2008, 14:09:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 12 februari 2008, 03:56:00 AM
Malmö Lokaltrafik AB var väl det senaste förvärvet som Linjebuss gjorde innan det själv blev förvärvat av Connex?

Nej, det blev fler sedan dess. T ex Kiruna Trafik AB och Bodens Omnibus i februari 1995.
Affären med ML blev enligt Svensk Busshistoria klar 1993-12-31. Sedan köptes Linjebuss av franska CGEA Transport 1998 och då fick spårverksamheten namnet Connex enligt Veolias hemsida. 2003-03-24 bytte även bussverksamheten namn till Connex.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Kom inte Kiruna Trafik, Boden buss, Norrbottens Trafik också ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Då vet jag att det inte är franska staten. En gång ca 1996 eller 1997 förlorade Ragnsells sophanteringen till AB Avall och Miljö. Detta i Marks kommun. Den nya entreprenören införde enpersoners drift.Föraren gick inte ur bilen utan använde en kran som lyfte sopkörlet. Detta skulle vara placerat som föraren ville. För något år sedan återinfördes tvåmansbetjäning.Då Borås LBC tog över. AB Avfall och Miljö har sophantering på flera håll i Göteborgstrakten.
När Linjebuss blev CGEA fanns det en tanke att AB Avfall och Miljö skulle ha gemensam terminal på flera platser. En tid hade LB även planer på sophämtning och liknande. Veolia har alltså annan verksamhet är bussar,tåg,båtar och T-bana i Sverige.

När det gäller Linjebuss och iu slutet av 1956 så fanns det 4-5 bussar med P nr inreg. Har inte kontrollerat antal R reg. De P reg hade adress Jungskola,dvs Jung med j (emellan Kvänum-Vara med tvättmaskinsfabrik) och Skövde.
Närdet gäller Berden så såldes linjen Alingsås-Ljung (med Lj emellan Herrljunga och Fristad) till Varberg-Borås-Herrljunga under 1938. Det är troligt att de inte körde själva. Berden sålde sin nya Volvobuss separat. Tyvärr hittar jag inte uppgift om dess regnr. Såld utanför P län. Senare finns en uppgift om att Gustaf Thyrelius (alltså en ägare av en industri) körde denna tillsammans med lokaltrafiken i Alingsås.
Under tidiga åren på 50 talet kördes på flera platser busstrafik åt industrierna för att anställda skulle komma till sina arbeten.

När busstrafik ibland studeras kan jag nämna att grundskolereformen 1962 innebar att eleverna skulle gå 9 år istället för 8 år. Men genom att det då ansågs behövas specialsalar så fick alla 7-9 klassare gå i de gamla samrealskoleorterna. Företag med 1-2 bussar och flera linjer men med 1-2 dagars strafik tidigare, fick köra skolelever varje dag. Antalet bussar hos bussföretag växte då en hel del. Men bussarna gick då inte mer än ca 30-40 min under morgon och kväll. Vad LB beträffar skedde en ökning av antalet bussar i både Skaraborg och Småland.

Länstrafik vad är detta då? För den som läser om busstrafik eller forskar kanske begreppet känns igen. Begreppet länstrafik är samma som beställningstrafik. En äldre benämning bara.

P-J.E

Jag saknar uppgift att Linjebuss köpte Sävar Busstrafik Sävar-Umeå
i konkurans med Postens Diligenstrafik.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 11 februari 2008, 23:10:11 PM
- Linjebuss får lönsamhetsproblem. Ofta är de busslinjer som köpts inte de mest lönsamma. Under 50 talet sjunker lönsamheten. Därav avvecklas LB linjenät. Ett exempel är Västgötanätet där verksamheten  i P-län avvecklas 50 talet till ca 1963 genom försäljning till bussförare. 

//

I Västsverige fanns Västgötanätet fram till ca 1975.

Nu säger du väl emot dig själv Sören?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svoca

Hittade en gammal lista från slutet av 1960-talet över AB Linjebuss stationsorter (bussar). Någon ort kan vara bortglömd och någon kan vara fel. I de många fall fanns någon form av garagebyggnad. I några fall bara utomhus-
uppställning av bussarna. Ofta var garagebyggnader märkta med det fina Linjebuss-emblemet med en blixt. Intill
garaget fanns oftast dieselpump märkt "NYNÄS".

Skåne
   Kristianstad
   Kivik
   Ystad
   Trelleborg
   Lund
   Eslöv
   Landskrona

Småland
   Jönköping
   Ljungby
   Vetlanda
   Växjö

Göteborg
   Partille
   Öckerö

Västergötland
   Karlsborg
   Undenäs
   Töreboda
   Tibro
   Blikstorp (Hjo)
   Öja (Stenstorp)
   Jäla (Falköping)
   Jung skola
   Alingsås

Göteborgområdet
   Partille
   Öckerö

Stockholmsområdet
   SL Brommahallen (turistbussar)
   Håtuna

Norrland
   Timrå
   Älandsbro
   Härnösand
   Utansjö?
   Sollefteå
   Ö-vik?
   Umeå
   Nordmaling
   Lövånger
   Skellefteå
   Burträsk
   Piteå
   Luleå

Svoca

Ytterligare bussföretag som Linjebuss köpt in på senare år (1980-1990-talen):
   -  Kalmar Omnibusförening
   -  Skogsgårdhs, Kyrkhult/Olofström
   -  Bureå Trafik AB (både bussar och lastbilar)

Linjer som avyttrats:
   -  I Kungälvsområdet och Öckerö. Till Göteborgs Spårvägar.
   -  Tre linjer tillhörande Håtunagaraget. Gick över till SL 1970-02-01.
          -  Skokloster-Håtuna-Kungsängen (söndagar på LB-tiden även till Stockholm, Norra Bantorget)
               Blev SL linje 557 (SL lade direkt ner delen Kungsängen-Stockholm)
          -  Håtuna-Erikssund-Sigtuna
               Blev SL linje 558
          -  Kungsängen-Tibbleområdet
               Blev SL linje 559

Staffan Sävenfjord

#22
Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 05:42:42 AM
Ofta var garagebyggnader märkta med det fina Linjebuss-emblemet med en blixt. Intill
garaget fanns oftast dieselpump märkt "NYNÄS".

 

Vilket berodde på att Nynäs Petroleum också ingick i Johnson-koncernen. Ett av de många bensinmärken som är borta i dag.
Kalmar Omnibusförening såldes till Linjebuss våren 1988 i samband med att Linjebuss tagit hem trafiken i en anbudsupphandling.
Stort tack för uppgifterna!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Köptes inte Vallentuna Buss upp av Linjebuss?

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 13 februari 2008, 08:05:04 AM
Köptes inte Vallentuna Buss upp av Linjebuss?

/Janne

Jo, och det borde ha varit i början av 1990-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Walter skrivet 12 februari 2008, 20:50:56 PM
Nu säger du väl emot dig själv Sören?
LB avvecklar linjenät i Västergötland. Det finns ett liten del kvar som pga skolväsendets utveckling återuppstår. Nedläggningen av VGJ gör också att det blir mera trafik. LB kör på någon del ersättningstrafik.
LB hade väldigt få bussar kvar ca 1961 .Genom att trafiktillstånden måste "underhållas"kördes ytterligt lite turer. Det som gjorde att LB åter fyllde vissa linjer är alltså trafikutvecklingen.
GDG tog ju över 1975 för att samordna trafiken (LB,SJ och privata). Det som är så förvånande är faktiskt att grundskolereformen gjorde att LB ökade sin trafik igen.
Det fanns en udda linje Falköping- Döve där det kördes skolbuss på slutet.Denna var en rest av linjen Falköping-mot Jönköping. Denna var nämligen till stora delar indragen tidigare. Från Jönköping kördes bussar och därefter kördes anropsstyrd trafik. Denna kom åter och dessutom tog LB över det privata företaget som körde parallellt men en annan väg.
LB Västgötanät avvecklades alltså till stor del men återuppstod genom skolbusstrafiken.

Tilläggas kan att LB landsortslinjenät i Ystadstrakten var på vippen att överföras till SJ.Uppgifter om detta finns i flera jvtidskrifter.

Svoca

Vad menar S Svensson med "LB hade väldigt få bussar kvar c:a 1961" ?  Just i Västergötland eller i hela LB totalt?
I maj 1961 fanns 55 bussar stationerade i distrikt "Västergötland". Det tycker jag inte är så få.

Greger Larsson

Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 06:01:08 AM
Ytterligare bussföretag som Linjebuss köpt in på senare år (1980-1990-talen):
   -  Kalmar Omnibusförening
   -  Skogsgårdhs, Kyrkhult/Olofström
   -  Bureå Trafik AB (både bussar och lastbilar)


Bureå Trafik köptes av Skelleftebuss i april 1986. Aldrig ägt av LB.

/GL

Greger Larsson

Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 05:42:42 AM
Hittade en gammal lista från slutet av 1960-talet över AB Linjebuss stationsorter (bussar). Någon ort kan vara bortglömd och någon kan vara fel. I de många fall fanns någon form av garagebyggnad. I några fall bara utomhus-
uppställning av bussarna. Ofta var garagebyggnader märkta med det fina Linjebuss-emblemet med en blixt. Intill
garaget fanns oftast dieselpump märkt "NYNÄS".

Skåne
   Kristianstad
   Kivik
   Ystad
   Trelleborg
   Lund
   Eslöv
   Landskrona

Småland
   Jönköping
   Ljungby
   Vetlanda
   Växjö

Göteborg
   Partille
   Öckerö

Västergötland
   Karlsborg
   Undenäs
   Töreboda
   Tibro
   Blikstorp (Hjo)
   Öja (Stenstorp)
   Jäla (Falköping)
   Jung skola
   Alingsås

Göteborgområdet
   Partille
   Öckerö

Stockholmsområdet
   SL Brommahallen (turistbussar)
   Håtuna

Norrland
   Timrå
   Älandsbro
   Härnösand
   Utansjö?
   Sollefteå
   Ö-vik?
   Umeå
   Nordmaling
   Lövånger
   Skellefteå
   Burträsk
   Piteå
   Luleå

Varifrån kommer den här listan?
Även om det lämnas reservation för felaktigheter så verkar det väl inte vara någon komplett lista.
För Småland verkar t ex bara huvudorterna medtagna och de fem första orterna under Norrland är jag tveksam till. Om listan avser efter att Br Pettersson köpts in så borde Sundsvall, Hälledal, Nordingrå och Ö-vik funnits i Västernorrland. Och i Västerbotten saknas ett antal orter där Burträsk Busstrafik hade garage, i Lövånger däremot har Linjebuss aldrig funnits.

/GL

S Svensson

Du skulle svarat lite tidigare. Vad jag skriv tidigare var om P län se nedan.
P335,P679,P790,P905,P947 är de bussar jag hittat med P nummer.
Tar man sedan R nummer så vet jag inte dessa år 1956. Tittar man på LB stora Linjenät,
Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 10:19:17 AM
Vad menar S Svensson med "LB hade väldigt få bussar kvar c:a 1961" ?  Just i Västergötland eller i hela LB totalt?
I maj 1961 fanns 55 bussar stationerade i distrikt "Västergötland". Det tycker jag inte är så få.
Jag kan inte säga om detta är litet eller mycket. Andra bussföretag har på den tiden flera reservbussar. LB har ett mycket stort linjenät. Jag vet inte heller om man haft fler bussar än detta. Jag bedömer då att 55 är ganska litet för det linjenät man hade. Har Du fördelningen på bussar emellan Karlsborg,Skövde.Lidköping,Jung,Falköping
I varje fall finns det i det källmateriel jag sett uppgift om att trafik avvecklas till följd av privatbilismens ökning,uppgift om att anställda erbjudes ta över trafik, indragning av trafik så körning sker med minsta tillåten trafik. Det är detta jag menar med att trafik avvecklas. Samma ord använder flera andra när fenomenet skedde med tågtrafik för ett antal år sedan.
LB 1978: försökte se antalet bussar då också.Småland hade 36+2avst bussar;Partille 32 st (Västra distriktet) Skåne 122 st varav 83 tätortsbussar,Stockholm 8 st.Sedan kommer Norrland emellan 60 och 65 bussar samt dessutom 6 st på Norrlandskusten.
Småland Ljungby:33,51,64,76,134,583,587(26,34 avst);
Rydaholm 24;Ryd:35,37,139,Vetlanda:36,75,120,539,555,556;
Jönköping:67,69,113,141,538;Växjö:70,93,94,151,547;Lammhult:74,99,126,582;Värnamo:508;Häradsbäck:588,
Eksjö 127,Vrigstad:524,529,(hoppas antalet stämmer på orterna)