Huvudmeny

Kölabussen

Startat av Marc, 23 januari 2008, 15:17:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc


Ulf Fernestad

 :o h*****e!! Ursäkta svordomen men det var första reaktionen.

Clabbe

Det finns ju ett samband mellan lämnade anbud och (ev) förtjänst.

Jag räknade på ett antal paket 2006 och låg i varje fall i Grums betydligt högre.

michael k

kils busstrafik är det dom som har en röd gammal vanholl?
ursäkta ot
tråkigt att stört i farta kursar men det har väl varit på g länge
och blev de inte blåsta på ett köp?

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 23 januari 2008, 17:38:20 PM
kils busstrafik är det dom som har en röd gammal vanholl?
ursäkta ot
tråkigt att stört i farta kursar men det har väl varit på g länge
och blev de inte blåsta på ett köp?

Jo, det kan man väl säga. Kölabussen köpte ett antal bussar från AJ Buss i Karlskoga med löfte om att få köra deras tidigare utlandstrafik under namnet Europa direkt. Dock gick AJ Buss strax efteråt i konkurs och de resterna av företaget inklusive namnet Europa direkt såldes till Sambus Travel i Hallstahammar. Kölabussen stod där alltså med ett antal relativt nya turistbussar men ingen körning för dem.
Det är alltid tråkigt när ett bussbolag kursar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders L

Idag sattes Kölabussen i konkurs. Bussarna har tagits i beslag av banken och skolelever kunde inte ta sig hem.
Läs mer på länken:
http://www.vf.se/Nyheter/Arvika/2008/Januari/Vecka-4/Kolabussen-i-konkurs---skolskjutsen-hem-i-dag-hotad.aspx
Skolskjutsarna har lösts tillfälligt i alla fall.

Detta är väl effekten av att bussbolag lägger för låga anbud.


Clabbe

Citat från: michael k skrivet 23 januari 2008, 17:38:20 PM
kils busstrafik är det dom som har en röd gammal vanholl?
ursäkta ot

Sammy som har Arlandalinjen mm hade en sådan när han startade en ny firma.


Clabbe

Enl intervju i Svt's värmlandsnytt 19,10 med VTAB's Vd Bull, så blir det tillfälliga lösningar terminen ut.
Ny upphandling inför ht-08.

Ingen länk var färdig ännu.

Lars

Hej

Det är 29 bussar som inte kan gå i trafik längre, bussarna finns men de får inte användas.
Detta gäller skolskjutsar i Arvika, Eda, Grums, Sunne och Årjängs kommuner.

Swebus i Arvika ska köra 2 bussar i morgon och Arvikabygdens Taxi ska köra en, sen vet jag inget mer men det blir säkert till högsta dagspris nu terminen ut som det står i tidningen och de vinster kommunerna gjort på låga anbud kommer garanterat att snabbt minska.
Det är mycket tråkigt att tredje part här ska drabbas så hårt eller egentligen huvuddelen i det hela - Skolbarnen.
För helt plötsligt så går inte bussarna att använda för att alla jurister o ekonomer inte tänker som en normal människa.
Bussarna kunde ju upplåtits av Arvikas lokala bank som var finansiärer och VTAB kunde ju tills ny upphandling gjords kört i egen regi med hjälp av konkursförvaltare mm.
Detta gick ju att genomföra när Helldins buss inte längre klarade av sin uppgift 2004. Då löstes det som egebtligen skulle varit konkurs med att VTAB köpte alla bussar inklusive verktyg mm och bildade ett eget bussbolag. Alla chaufförer fick då plötsligt heltidsanställning oberoende om de hade full tid eller inte, en del gick hemma hela skolloven utan att behöva köra en meter buss, dessutom så betalade VTAB direkt lönen i bussbranschavtalet plus 1000:- extra i månaden. Dessa förara sa att de aldrig haft det så bra som under VTAB tiden.
När har ett länsbolag tänkt på att anbud mm ska utformas så att det även innebär visst antal heltidstjänster samt högre lön än avtalen.

Detta upphandlades ju på nytt inför 2007 efter en massa anmälningar på denna verksamhet där VTAB bl.a. glömde att besiktiga och söka trafiktilstånd på en buss. Men det finns fortfarande kvar en buss i Arvika kommun som de kör i egen regi och detta åkeri kunde ju ha blommat upp igen idag!

Åter till Kölabussen, alla avtal kan ja inte men vid den stora upphandlingen 2004 då nästan hela Värmland upphandlades och även skolbussarna i Arvika kommun så vann ju Helldins buss och Kölabussen ca hälften var av skolkörningen utom några få turer som Swebus fick tillsammans med linjetrafikavtalet.
Detta var ju en av de första upphandlingara utifrån Bussbranschavtalet och därmed blev anbuden i Sverige mellan 17 - 40% dyrare än tidigare avtal. För värmlands del så blev länstrafiken ca 25% dyrare än föregående upphandlingsperiod. Dessutom är det nu infört krav på både alcolås och bälten i alla bussarna.
Men Kölabussen och Helldins buss sänkte upphandlingspriset med 10% från föregående avtal. Det säger en hel del.

Kölabussen har hela tiden vägrat skriva kollektivavtal med Kommunal som är den part som skall organisera bussförare i upphandlad trafik. De har doch haft ett hängavtal till transport men innehållet i Bussbranschavtalet har de hävdat inte gäller dem.
Nu står det i avtalen med VTAB att den som lämnar anbud ska ha kollektivavtal men detta bryr sig inte VTAB om utan utgår ändå från att allt är rätt. Det viktiga är ju att det är billigt!
Förarna har endast fått 4 timmar betalt på vissa turer för hela dagen 3 timmars inställelse och 17% på uppehållstid har inte gällt enligt Kölabussen men de har fått backat på detta på slutet och betala mer då de fått svårt med att få förare, dessutom har de utnyttjat nya A-kassereglerna så arbetslösa förare har blivit tvugna söka jobb och blir lovade heltid hos Arbetsförmedlingen men de allra flesta var bara timanställda, till och med timanstälda på Swebus som inte gjort full tid och som är i princip omöjligt att fullgöra har tvingats till Kölabussen av Arbetsförmedlingen med löfte om heltid som i praktiken var samma anställningsform som på Swebus.

Lars



michael k

lars det var en bra sammanfattning
de körde ju även åt scadorama men det tog ju slut efter ett tag
droppen var väl när marks fick skicka en dubbelbemannad DD till frankrike för att avlösa en ölabuss
vi för hoppas att alla får jobb för det brukar ju alltid vara ett glatt gäng värmlänningar man stöter ihop med

att de inte tecknar oletivavtal med komunal ser jag bara som seriöst
komunal är ett fack för sjuksköterskor
jag var med i transport under strejken men jag bytte till komunal för det kändes kymigt och osolidariskt att jobba under strejken
men vad var tacken för det LÖNESÄNKNING ett fåtal gamla gubbar som bara körde dagtid fick det bättre men vi andra som arbetade när som fick en sänkning
och var tog kvällsob:et vägen?


jag hoppas att firmorna som ska köra nu tar betalt som attan ;D

Lars

Ja några av minibussarna har varit Taxireggade men de va inte många. Då krävs det ju plötsligt Taxileg o de e inte heller var mans egendom.

Lars

Nu kanske vi går lite ur tråden men detta är ju VTABs mål nu! Att lägga ut så många turer som möjligt på Flexlinjer o beställningsturer där de olika Taxibolagen i Värmland krigar om körningen. o sen bara utnyttja de stora bussarna 7-9 och 13-17 som gör att det blir ännu sämre för bussförarna!
Nu vet ja att Kölabussen även var med om att köra flexbussarna i Arvika och upphandlade detta för att skolbussförarna skulle ha något att göra mitt på dan, en liten fin tanke från dem tycker jag! Men eftersom de tydligen var dyrast på den trafiken så hade de sista tjing på de körningara så de blev inte många.
Får nog skriva mer om Flextrafiken i en ny tråd nån dag.

Ulf Fernestad

Citat från: Lars skrivet 23 januari 2008, 22:17:25 PM
Nu kanske vi går lite ur tråden men detta är ju VTABs mål nu! Att lägga ut så många turer som möjligt på Flexlinjer o beställningsturer där de olika Taxibolagen i Värmland krigar om körningen. o sen bara utnyttja de stora bussarna 7-9 och 13-17 som gör att det blir ännu sämre för bussförarna!
Nu vet ja att Kölabussen även var med om att köra flexbussarna i Arvika och upphandlade detta för att skolbussförarna skulle ha något att göra mitt på dan, en liten fin tanke från dem tycker jag! Men eftersom de tydligen var dyrast på den trafiken så hade de sista tjing på de körningara så de blev inte många.
Får nog skriva mer om Flextrafiken i en ny tråd nån dag.
Hej Lars,har Lennart lämnat allt ifråns sej till pojken eller var han kvar

Staffan Sävenfjord

Den som vill veta mer om Kölabussen medan det ännu var ett bussbolag kan fortfarande titta in på deras hemsida:
http://www.kolabussen.se/
Hur länge den nu kvarligger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

Hej Ulf!

Nu får vi förtydliga lite saker för allmänheten. I VF står det inte riktigt rätt om historien i Bolaget.
Far och son hade/har 2 separata företag. Lennarts företag heter "L Johanssons Linjetrafik" och inget annat det är det företaget som han förvärvade för många år sedan och som hans föregångare tog över då GDG upphörde med trafiken 1960 trafik som GDG förvärvade av SJ biltrafik 1956.
Det var denna buss som i folkmun alltid hette Kölabussen, den lilla blå Volvobussen med släp som gick igenom järnvägsviadukten i Ottebol. Senare köpte han en begagnad buss av Vänersborgs Linjetrafik och vid upphandlingen runt 1990 en Ny Scania Ajokki som numera är såld till de Rosa bussarna. L Johanssons Linjetrafik förlorade dock trafiken till Helldins buss f. o. med juli 2004 men eftersom han inte klarade uppgiften så tog VTAB över linjen i augusti 2004. Den linjen vann Swebus upphandlingen på från jan 2007 och Köpte bussen av VTAB fd. Helldins buss  (Swebus 6774)
(GDG/Swebus har även kört ytterligare en tur till Lässerud sedan slutet på 80-talet)

Ulf startad ett eget bussbolag med namnet Kölabussen AB jag minns inte vilket år, han började med en buss som så småningom växte och växte. När Lennart förlorade trafiken blev han anställd och körde tills i morse det enda skolpaket Kölabussen hade kvar i Eda kommun.
Den turen körs i morgon av Swebus

Tyvärr är nog sanningen den att det är för många okunniga personer som velat lite för mycket och som fått styra lite för mycket i Kölabussen medan ägaren själv mest har ägnat sig åt att köra buss.