VL Buss, Vänersborg

Startat av Svenn Erik Nielsen, 04 januari 2008, 13:19:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svenn Erik Nielsen

53 BBX514 komplett regn.

Hej alla igen
Denne körer nu hos Uddevalla Omnibusselskab.
Svenn Erik

S Svensson

Även 27 TRX361 kör hos Uddevalla Omnibus AB. De har lånat in bussar från andra företag pga branden i Munkedal.
Sedan påpekade jag att de nya Volvo 9700 går på linjen Uddevalla(681)-Vänersborg och Trollhättan(710)-Mellerud. De har således bytt radio och fått radionummer för Vänersborg.FGW947 har radionr 50001 och ARL849 har 50001. ARL859 som tidigare 50022. För ARL854 är jag osäker.
Vidare disponerar VL även en stor Autosan. Troligen har Orusttrafiken även de en Autosan fullstor.
Mindre finns några ute utöver de VL har.

Anders Lundén

Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2008, 19:31:42 PM
Även 27 TRX361 kör hos Uddevalla Omnibus AB. De har lånat in bussar från andra företag pga branden i Munkedal.
Sedan påpekade jag att de nya Volvo 9700 går på linjen Uddevalla(681)-Vänersborg och Trollhättan(710)-Mellerud. De har således bytt radio och fått radionummer för Vänersborg.FGW947 har radionr 50001 och ARL849 har 50001. ARL859 som tidigare 50022. För ARL854 är jag osäker.
Vidare disponerar VL även en stor Autosan. Troligen har Orusttrafiken även de en Autosan fullstor.
Mindre finns några ute utöver de VL har.


Nu gick det nog lite fort :)  Både FGW947 o ARL849 kan väl inte ha radio 50001?
TRX361 är inte det nr 28?
Även 17   TZP754 och 19   GWR681 såg jag i höstas hos UOB, vet du om de är kvar där?

Sedan vill jag minnas att det pratades om Trollhättebuss för ett tag sedan..
Dessa 3 bussar är väl stripade just Trollhättebuss;
46   WON455   Scania K380EB 6x2/Irizar Century III
55   ARE652   Autosan A0808T Gemini
56   ARE655   Autosan A0808T Gemini

// Anders


S Svensson

Det gick lite för fort. 28TRX361 är utlånad till Uddevalla.På en liten  klisterdekal står det buss 133 (som tydligen är Uv radio).
FGW har radio 50038.
Trollhättebuss är ett företagsnamn VL använder.Autosan gemini är väl den lilla Autosan.Vad är namnet för den stora ?

S Svensson

Lyckades få fram att Autosan 12m kallas Lider. Alltså regnr och VL nr på denna ???
Denna kan fås med Volvo motor. Troligen har Orusttrafiken en sådan också i Ed. Uppgiften kan vara fel dock.

Anders Lundén

Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2008, 20:02:46 PM
Det gick lite för fort. 28TRX361 är utlånad till Uddevalla.På en liten  klisterdekal står det buss 133 (som tydligen är Uv radio).
FGW har radio 50038.
Trollhättebuss är ett företagsnamn VL använder.Autosan gemini är väl den lilla Autosan.Vad är namnet för den stora ?

Ok, då ljusnade det lite :)
Vet du möjligen vilka nya inv- radionr dessa fått?
01   XKS585   Scania K114EB 6x2/Irizar Century
38   WSP661   Scania K310EB 6x2/Irizar InterCentury
Står om dessa längre bak i tråden men då verkade ingen veta dess nya nummer..

Vad stora Autosanen heter har jag tyvärr ingen aning om.

De små som är "Trollhättebuss" är i alla fall samma orange lack som VL, den stora Irizaren är någon slags grönblåmetallic med orange dekaler.

// Anders

S Svensson

Sidan krånglade och det kan komma dubblering.
WSP661 har troligen nr 211. Sedan så bör XKS585 ha 210 men jag är inte helt säker.Sedan har den tredje bussen nr 212. Men jag vill helst se nr på ARL854 först.
Nr 16 TPE163 är ledigt nr och Vo B12B 9700 XZP757 finns troligen i Björröd. Har i varje fall sett den på linje 610 någon gång. Men denna kan ha annat nr. XNC164 kan vara 212 men jag vill först se ARL854 först.
Orsak till bussbytet beror på att Volvohandlaren i Kinna har slutat serva tunga fordon. Istället är Toveks ensamt med verkstad med tunga fordon och de servar i och för sig Volvo men är egentligen Scania verkstad om det finns avtal om service.
Den tvåaxliga irizar lågbyggd med VL färg.Nr???

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2008, 20:13:40 PM
Lyckades få fram att Autosan 12m kallas Lider. Alltså regnr och VL nr på denna ???
Denna kan fås med Volvo motor. Troligen har Orusttrafiken en sådan också i Ed. Uppgiften kan vara fel dock.

Är du helt säker på att Vänersborgs Linjetrafik har en Autosan Lider. I höstas när jag pratade med Uno Kjellsson berättade han att den polska fabriken sett en bild på deras lilla Autosan Gemini och blivit så förtjusta i färgsättningen att de lackerat en Lider demobuss i samma färger.
- Då får ni väl köpa den, sa jag.
- Gärna det men vi har inget behov av en sådan buss nu.
Detta var alltså i höstas och saker och ting kan ha ändrat sig sedan dess. Men kan det inte bara vara så att du sett denna Autosan Lider någonstans?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Denna fullstora Autosan gick på linje 710. För att sedan kontrollera det hela så slog jag google och Autosan. Fick in några svar och prövade. Det finns enligt "Grunnebo" tre sålda stora och ett antal mindre.Sedan hoppas jag att jag inte blandat ihop namnen på Autosan. Gemini är ju den lilla. Det handlar ju inte om Volvo S80 som man kan tvätta och krympa ihop till att bli S40 (Vits!!)
Enligt bussmäklaren i Stora Höga är ett 60-tal Autosan sålda.
Sedan är det naturligtvis så att jag inte vet exakt på det vis som jag borde. Nämligen kontrollerat regnr.Sedan kan detta inte säkert stämma heller,då man kan stå som brukare utan att äga den.  Detta såg jag inte. Men Uno och Michel kör ju på 710 och de bussar i övrigt som sågs från en mötande buss var VL,dock att jag även såg en 700 buss från Ed. Jag var i området för att se efter nya bussar. Och detta var vad jag sprang på. Ev har Orusttrafiken även en Autosan.Dock sedd på avstånd.

S Svensson

Länk www.alabbussar.se till fordonsföretaget i Grunnebo utanför Vänersborg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2008, 11:55:46 AM
Länk www.alabbussar.se till fordonsföretaget i Grunnebo utanför Vänersborg.

Kontoret finns mellan Båberg och Grunnebo, men något närmare Båberg.
Enligt hemsidan är det order på 22 Autosan på gång och dessa skall alltså läggas till de 60 som nämns.
Sedan återstår ju om VL Buss har köpt denna Autosan Lider eller om den bara lånas in. Någon som ser den kan kanske komplettera med regnummer. Som jag skrev förut hade fabriken lackerat den i VL:s färger därför att de tyckte dessa var snygga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Färgen på de båda jag såg ,var VT blå och inte VL egen färg.

S Svensson

Kommplettering av radionummer:
WSP661 lär ha fått nr (slutsiffror) 210. Lågbyggd Irizar med toa
XNC164                                   211  Högbyggd Irizar
XKS585                                   212  Högbyggd irizar

Alla tre har bakre dörren delade på två skivor (kan uppfattas som två dörrar men var och en är smalare än brukligt vid förr 1-2-0).

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2008, 19:07:19 PM
Kommplettering av radionummer:
WSP661 lär ha fått nr (slutsiffror) 210. Lågbyggd Irizar med toa
XNC164                                   211  Högbyggd Irizar
XKS585                                   212  Högbyggd irizar

Alla tre har bakre dörren delade på två skivor (kan uppfattas som två dörrar men var och en är smalare än brukligt vid förr 1-2-0).

Kan det bero på handikapplift är monterad? CBR säger att åtminstone XNC164 har lift
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

På bussar med bara en bred dörr finns handikappliften ofta rest upp medan den på bussar med en något bredare dörr (med 2 blad) ligger emellan fotstegen.
Lift ja det finns och det krävs i va Götaland för bussar skall vara handikappanpassade. Men jag undrar själv hur det skall gå till att lasta rullstol. Har aldrig sett något sådant någon gång. Jag har hört att förare som kört månad ut och in aldrig haft en handikappad på bussen.
Högbyggd buss är att föredra jämfört med lågbyggd. Jag har åkt med VL 240 (fd Ldv 45089) också. På denna gick det att rulla in en rullstol i den främre avdelningen. Toalett fanns när bussen var ny men togs bort.Troligen innan den sattes i trafik. Denna buss skulle ju gå hela vägen och det gick till slut att "lyfta" bussen så den klarade av en järnvägsövergång.
Vissa chefer vid VT gick ju ut och sade att enbart låggolv och lågnivå skulle anskaffas. Men som tur var så ändrade de sig. Tack för detta. Att handikappliften inte behövs men ändå kostar ca 100 000:- och installeras,tycker många,alldeles i onödan. Men lagar är ju till för att följas.
Jag minns då GS fick sina van Hooler lokalvagnar.Som bekant fick GS dessa då 10 linjevagnar kom 1977 inför flytten från Torslanda till Landvetter flygplats. Lokalvagnarna sattes in på linje 62 och där pågick samtidigt vägarbeten. Vid ett tillfälle var alla 5 bussarna ur trafik. De var alldeles för låga och 1977 hade ändå ingen börjat tal om låggolvsbussar och lågnivåbussar.
Teoretiker om trafik som har ideer om handikappanpassning brukar tala om att rullstolsbundna skall kunna åka i vanliga trafiken. Jag har själv lite svårt förstå detta. Det tar tid allt lasta och lossa rullstolar men många handikappade kan inte åka kollektivt. Inte ens om bussen äör utrustad med lift.