Nya bussar Arriva norrort. MAN-boggie.

Startat av buskörare, 02 oktober 2017, 11:52:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Blir en utmaning att få golven att se snygga ut i längden.
Slitna trägolv/"trägolv" är inte så snyggt precis...

Mikey

Citat från: Fredde skrivet 04 oktober 2017, 17:21:17 PM
Blir en utmaning att få golven att se snygga ut i längden.
Slitna trägolv/"trägolv" är inte så snyggt precis...

Fast detta är väl i grunden samma material som i vanliga bussar, bara att det är färgat med roligare färger än grått? Jag har åkt i ett antal bussar med samma golv som haft 3-4 år på nacken och då ser det fortfarande lika fint ut som när det var nytt. Dock måste man nog tvätta golvet lite oftare, i synnerhet vintertid då grå smuts syns mycket tydligare.

ichessy

Citat från: Mikey skrivet 03 oktober 2017, 20:46:39 PM
Dom Märstavagnarna är inte längre Märstavagnar. Man har flyttat runt en del på sistone där nyare Märstavagnar (främst årsmodell 2011, men med vissa undantag) har byggts om från Etanoldrift till HVO och flyttats till andra garage, och äldre bussar i 77-serien med etanoldrift har flyttats till Märsta. Just att ha ett avtalskrav på 100% etanoldrift i Märsta verkar ha ställt till det lite så man har fått dispens att köra med för hög snittålder. Den är redan idag över 8 år, och när kontraktet går ut är den drygt 10 år. I Norrort har man väl inte fått någon sådan dispens, därav föryngring av flottan?

Det var en nyhet för mig att Arriva 7829 har flyttat till Råstagaraget. Varför tar man istället inte hem några av de fd keoliscannior tex 7813-7828 till Råsta (där de egentligen hör hemma)?

Jag kan fortfarande inte förstå varför Arriva i augusti 2012 flyttade alla fd keolis Scanialedvagnar (av 2011 årsmodell) från Råstagaraget till Märstagaraget. De ledvagnar Arriva fick behålla av Keolis skulle nog gjort mest nytta i Råstagaraget ("där de är bundna enligt E20 avtalet"). Det är betydligt mer lämpade för linjer med högt resandeantal som tex 515, 516, 526, 592, 593 om man jämför med Citaro och Scania Boggie.

Software Developer

Lars-Håkan_E

Citat från: ichessy skrivet 05 oktober 2017, 13:39:39 PM
Det var en nyhet för mig att Arriva 7829 har flyttat till Råstagaraget. Varför tar man istället inte hem några av de fd keoliscannior tex 7813-7828 till Råsta (där de egentligen hör hemma)?

Jag kan fortfarande inte förstå varför Arriva i augusti 2012 flyttade alla fd keolis Scanialedvagnar (av 2011 årsmodell) från Råstagaraget till Märstagaraget. De ledvagnar Arriva fick behålla av Keolis skulle nog gjort mest nytta i Råstagaraget ("där de är bundna enligt E20 avtalet"). Det är betydligt mer lämpade för linjer med högt resandeantal som tex 515, 516, 526, 592, 593 om man jämför med Citaro och Scania Boggie.

Är dessa Etanolbussar så är ju flytten lätt att förklara.

F.Å

Citat från: ichessy skrivet 05 oktober 2017, 13:39:39 PM
Jag kan fortfarande inte förstå varför Arriva i augusti 2012 flyttade alla fd keolis Scanialedvagnar (av 2011 årsmodell) från Råstagaraget till Märstagaraget. De ledvagnar Arriva fick behålla av Keolis skulle nog gjort mest nytta i Råstagaraget ("där de är bundna enligt E20 avtalet"). Det är betydligt mer lämpade för linjer med högt resandeantal som tex 515, 516, 526, 592, 593 om man jämför med Citaro och Scania Boggie.

Antar att du syftar på fd Keolis 3744 och uppåt. Dessa var så vitt jag minns inte bundna till E20, och tror inte ens att SL var inblandat i finansiering till slut. Minns att det var nåt som fördröjde idrifttagning av dessa när de kom till oss på Råsta just pga nåt strul med vem som skulle stå för fiolerna.
Att de flyttades till Märsta beror säkert precis som Lars-Håkan skriver på etanoldrift. Nu har ju flyttats ett antal 77xx-Scania med just etanoldrift från Råsta till Märsta.

Peter Rost

En lite OT-fråga:

Är B12:orna 6844-45 kvar i Råsta?

//Peter

Lars_L

Citat från: F.Å skrivet 05 oktober 2017, 17:42:34 PM
Antar att du syftar på fd Keolis 3744 och uppåt. Dessa var så vitt jag minns inte bundna till E20, och tror inte ens att SL var inblandat i finansiering till slut. Minns att det var nåt som fördröjde idrifttagning av dessa när de kom till oss på Råsta just pga nåt strul med vem som skulle stå för fiolerna.
Att de flyttades till Märsta beror säkert precis som Lars-Håkan skriver på etanoldrift. Nu har ju flyttats ett antal 77xx-Scania med just etanoldrift från Råsta till Märsta.

Keolis hade ju så pass bra villkor i avtalet - det var nämligen så att Trafikförvaltningen var tvungen att överta alla bussar från Råsta som inte Keolis ville ha kvar efter avtalets slut. Därför kunde man köpa dessa själva utan inblandning från SL. Man hade ju så att säga full garanti på att inte stå med överblivna vagnar. När det gäller dessa bussar var det alltså ett erbjudande till Arriva att ta över dem. Det var ju ganska många man inte tog över då - utan de fick istället köpas av SL som sedan har fått hyra ut/sälja en del av dem till bland annat Arriva. Men de som togs över i samband med avtalsstart av dessa har alltså Arriva fått göra vad de vill med.

De boggivagnar med etanoldrift som Nobina hade i Brommaavtalet är däremot sådana som är bundna till E20.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

virtual1

Nån som vet inventarienummer på dessa MAN?

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 06 oktober 2017, 11:38:24 AM
Nån som vet inventarienummer på dessa MAN?

Två finns i tråden. Vet inte om de andra kommit än.

F.Å


Buzzlover

Citat från: Peter Rost skrivet 05 oktober 2017, 23:55:44 PM
En lite OT-fråga:

Är B12:orna 6844-45 kvar i Råsta?

//Peter

Jag har dagligen sätt dem på 514 nu i veckan :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2017, 18:56:31 PM
Varför inte fortsätta på 87-serien i så fall? Eller ta den tomma 82, 84 eller 86?

84 är inte tom :)

Svenn Erik Nielsen

Hej alla

Regnr. og invt.nr på dom nya:
6231  STH 850
6232  RRL 064
6233  TUW 310
6234  RRS 463
6235  DFZ 392
6236  EMA 936

Svenn Erik

buskörare


virtual1

Citat från: buskörare skrivet 07 oktober 2017, 23:23:27 PM
Okej, har inte sett nån sån så jag trodde den var tom.

Nejdå, finns ett gäng omnilink-leder som säkert rullat en 6-7 år vid det här laget som började på Ekerö och nu kommit (åtminstone en del av dem) till Råsta.