Arrivafrågor (Råsta/Täby) samt ersättningstrafik för Roslagsbanan

Startat av Tommy E, 20 november 2016, 13:57:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 26 november 2016, 14:02:41 PM
Jag vet inte hur E20-avtalet ser ut gällande ersättningstrafiken, men jag har svårt att tänka mig att SL krävt att operatören förväntas ha ett så stort antal förare samt accessförsedda lågentrébussar i reserv att man förväntas klara av en av huvudmannen helt avstängd Roslagsbana i flera månader.
Jämför Westins bussar för tunnelbanan. Inte finns det så många bussar ståendes i startklar reserv att de klarar av t.ex att täcka upp en totalavstängning av hela röda linjen i 6-9 månader.

Tanken och det som presenterades i samband med upphandlingen var ju att dessa avstängningar skulle ske under sommarmånaderna - även om man flaggade för att kortare avstängningar skulle kunna vara aktuellt även under andra tider. Däremot är det ju VBP-ersättningen för buss som gäller för RB-ersättningen - det var ju också en idé bakom att ha både spår- och busstrafik i samma avtal - att kunna utnyttja resurserna på detta sätt.

Villkoren är annars generellt desamma som för 19B - att man inte regelbundet får använda andra fordon än SL-lackade.

Eftersom nu avstängningen är under den mest kritiska perioden på året, då vagnbristen normalt är som störst, så lär nog Trafikförvaltningen acceptera undantag och annan design om nu Arriva begär det.

Kvar står ju fortfarande att man måste kunna få tillräcklig bra siffror ändå på andelen resenärer, för att kunna få en rättvis ersättning. 

E17 - alltså tunnelbaneavtalet är ju lite unikt på det sättet att man inte ens hade krav på SL-design ens för de ersättningsbussar som står stand by. Men där har ju kraven också ökat i senare avtal. Märk dock att man valde att ha "spärrlinje" vid avstängningarna på tunnelbanan och kundvärdar som skötte (eller i alla fall försökte sköta) viseringen genom handburna accessläsare. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 26 november 2016, 14:02:41 PM
Jag vet inte hur E20-avtalet ser ut gällande ersättningstrafiken, men jag har svårt att tänka mig att SL krävt att operatören förväntas ha ett så stort antal förare samt accessförsedda lågentrébussar i reserv att man förväntas klara av en av huvudmannen helt avstängd Roslagsbana i flera månader.
Jämför Westins bussar för tunnelbanan. Inte finns det så många bussar ståendes i startklar reserv att de klarar av t.ex att täcka upp en totalavstängning av hela röda linjen i 6-9 månader.
Planerad ersättningstrafik har jag som sagt för mig skall hanteras som annan busstrafik inom ramen för befintligt avtal.
Jag gissar att det är en bidragande orsak till att man valt att förstärka ordinarie linjer i första hand.
Roslagsbanan är inte helt avstängd särskilt länge, den största delen av tiden är det "bara" ena benet norr om Roslags Näsby.
Som Buskörare redan sagt är Arriva i full gång med att anskaffa både bussar och förare för uppdraget, så det låter som att man tänkt köra uppdraget i egen regi så långt det går.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk



Ersa


Mr.Omsi


Under helgen 7-8 januari när både linje 27 och 28 är avstängd verkar det som att även speciallinjer/-turer som t.ex. Linje 683X Danderyd-Rydbo-Åkersberga trafikerar

buskörare

Nu börjar bussarna till ersättningstrafiken rulla in. Underligt nog i olika färger.

BTZ 163
CDD 159

Plus 2 till som jag inte hann se nuffrorna på.

Måns Johannesson

Citat från: buskörare skrivet 26 december 2016, 11:18:59 AM
Nu börjar bussarna till ersättningstrafiken rulla in. Underligt nog i olika färger.

BTZ 163
CDD 159

Det är väl inte så underligt att de har olika färger, de målas knappast om för att gå i ersättningstrafiken utan får nog behålla tidigare lack. Förstnämnda är fd. Keolis 6389 och är blå medan den andra är fd. Keolis 6364 och är röd.

/MJ

Ersa

Liksom för pendeltågsersättningen (35 m.fl) har det aldrig funnits krav på SL-färger på fordonen för RB-ersättningslinjerna 27, 28 och 29. Varken under detta eller föregående avtal. Oavsett om det rört snabbinsatta eller långtidsplanerade ersättningar.

Förstärkningen/utökningen av ordinarie trafik, dvs "vanliga" linjer med tresiffriga nummer såsom 610, 661, 666x, 683x m.fl, torde Trafikförvaltningen dock kunna ställa samma gamla vanliga fordonskrav på.

Måns Johannesson

Kan konstatera att även fd Keolis 6386 är reggad på Arriva, det kanske kan misstänkas att även fd 6359, 6360 och 6388 som såldes samtidigt kan dyka upp i ersättningstrafiken (orkade inte kolla var de är registrerade...).

/MJ

buskörare

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 december 2016, 12:38:26 PM
Det är väl inte så underligt att de har olika färger, de målas knappast om för att gå i ersättningstrafiken utan får nog behålla tidigare lack. Förstnämnda är fd. Keolis 6389 och är blå medan den andra är fd. Keolis 6364 och är röd.

/MJ

Nej, men eftersom det var sagt att bussarna skulle lånas in från andra Arriva-garage så hade jag inte väntat mig blåa.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 26 december 2016, 12:50:27 PM
Liksom för pendeltågsersättningen (35 m.fl) har det aldrig funnits krav på SL-färger på fordonen för RB-ersättningslinjerna 27, 28 och 29. Varken under detta eller föregående avtal. Oavsett om det rört snabbinsatta eller långtidsplanerade ersättningar.

Förstärkningen/utökningen av ordinarie trafik, dvs "vanliga" linjer med tresiffriga nummer såsom 610, 661, 666x, 683x m.fl, torde Trafikförvaltningen dock kunna ställa samma gamla vanliga fordonskrav på.

Vi funderar på om Fridströms kommer köra endel, nått du vet nått om?

eldani

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 december 2016, 13:01:05 PM
Kan konstatera att även fd Keolis 6386 är reggad på Arriva, det kanske kan misstänkas att även fd 6359, 6360 och 6388 som såldes samtidigt kan dyka upp i ersättningstrafiken (orkade inte kolla var de är registrerade...).

/MJ

Jag hade lite tid över så jag kollade upp dom fd. Keolis som nämndes i tråden och dom här bussarna är nu registrerade hos Arriva i Täby förvärvsdatum 2016-12-22.
fd. Keolis 6389 BTZ 163 och är fortfarande avställd 2016-12-03 årsmodell 2010.
fd. Keolis 6364 CDD 159 och dom är fortfarande avställda 2016-12-03 årsmodell 2008.
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS8 24
fd. Keolis 6388 CZC 027

eldani

Jag såg också att Arriva i Täby hade också fåt fd. Keolis 6362 BFS 852 och är fortfarande avställd 2016-12-09 årsmodell 2008. Sen är också fd. Keolis 6361 BFS 826 och 6363 CDD 149 och dom är fortfarande avställda 2016-12-09 årsmodell 2008 och är också registrerade på Junior & Company i Stockholm AB från och med den 2016-12-22 och min gissning är att dom också ska användas i ersättningstrafik för Roslagsbanan

Tommy E

Stort tack för era observationer! Om någon råkar få syn på Arriva-inventarienummer för dessa bussar är jag som vanligt intresserad. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mr.Omsi

Citat från: Tommy E skrivet 27 december 2016, 02:43:43 AM
Stort tack för era observationer! Om någon råkar få syn på Arriva-inventarienummer för dessa bussar är jag som vanligt intresserad. ;)

Antar att de flesta b9s kommer numreras 8150-59 eftersom de siffrorna är lediga sen förra ersättningsperioden. Förmodligen samma sak med 8176-8185 men de gamla scaniorna är inte skrotade än