Nya bussar till Transdev

Startat av PauPut, 18 oktober 2015, 02:09:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PauPut

4 stycken normalbussar från Scania levereras inom kort till Transdev i Göteborg.
Dessa är tänkta att ersätta 2634-2637.

Erling.L

E dem som står på Scania just nu då troligen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

PauPut


Bussfanatikern

Citat från: PauPut skrivet 18 oktober 2015, 02:09:03 AM
4 stycken normalbussar från Scania levereras inom kort till Transdev i Göteborg.
Dessa är tänkta att ersätta 2634-2637.

Är det redan dags att byta ut dessa fyra?

PauPut

Så vitt jag kommer ihåg rätt så är det på grund av återkommande dörrfel på dessa som gjort att företaget tröttnat på dessa och valt att köpa nytt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 oktober 2015, 23:34:11 PM
Är det redan dags att byta ut dessa fyra?

Dessa gamla B7:or faller för miljözonen efter nyår, det är Euro 4:or

Bussfanatikern

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 oktober 2015, 09:41:37 AM
Dessa gamla B7:or faller för miljözonen efter nyår, det är Euro 4:or

Det innebär ju bara att dom inte längre får rulla i innerstan men om det är ständiga problem med dörrarna så förstår jag varför man vill byta ut dom i förtid.
Dessutom så blir det ju svårare att utnyttja bussarna effektivt när dom inte längre får rulla på alla linjer.

AdmirT

Citat från: PauPut skrivet 18 oktober 2015, 02:09:03 AM
4 stycken normalbussar från Scania levereras inom kort till Transdev i Göteborg.
Dessa är tänkta att ersätta 2634-2637.

Ska ta mig upp till Göteborg på måndag är det tänkt där fokus ligger på några B9S i 38xx-serien plus eventuellt 2634 om den är kvar
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Calle

Citat från: AdmirT skrivet 22 oktober 2015, 02:00:45 AM
Ska ta mig upp till Göteborg på måndag är det tänkt där fokus ligger på några B9S i 38xx-serien plus eventuellt 2634 om den är kvar

B9S 3874-3882 börjar bli slitna och börjar också bli sega i motorerna. Hade hellre sett att Transdev beställt hybridbussar, istället för att blanda friskt med en massa olika bussmodeller.

Bussfanatikern

Citat från: Calle skrivet 22 oktober 2015, 16:16:37 PM
B9S 3874-3882 börjar bli slitna och börjar också bli sega i motorerna. Hade hellre sett att Transdev beställt hybridbussar, istället för att blanda friskt med en massa olika bussmodeller.

Jag håller med men dom är ju "bara" från 2008, alltså ett år yngre än 2634-2637, och kan således rulla i miljözonen/innerstan under hela nästa år också.
Däremot kanske man byter ut dom om ett år istället.

Erling.L

Tvivlar dom köper in hybrid bussar till ett avtal som inte kräver det med tanke på att de är dyrare eller att man byter tidigare än man måste man vill nog krama ur varje krona ur investeringen.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Känns rent allmänt som Transdev ligger efter med underhållet på framförallt sina Volvo.. T.o.m. vissa av expressbussarna är ju slitna redan, framförallt inredningsmässigt, och 3874-3882 är ju egentligen inte särskilt gamla men är ändå väldigt slitna.

M

precis och dom 4 är inte fel att åka med. Synd bara att. förarna inte är lika roliga.

Calle

Citat från: danneh skrivet 25 oktober 2015, 00:55:37 AM
Känns rent allmänt som Transdev ligger efter med underhållet på framförallt sina Volvo.. T.o.m. vissa av expressbussarna är ju slitna redan, framförallt inredningsmässigt, och 3874-3882 är ju egentligen inte särskilt gamla men är ändå väldigt slitna.

Vore kul om Västtrafik fick göra en inspektion på Transdevs Volvo, då tror jag inte att avtalet hade hållit så länge till. Åkte med slitna 41xx förra veckan, och minst tre fönster var mjölkiga och stoppknappar saknades. Sen är förarna ganska "vårdslösa" och att göra mjukt = nejdå. Det finns självklart undantag, men det är få. Linje 16 ska ju lämna företräde för spårvagn i Brunnsparken, men istället drar man på gasen för fullt, och tänker inte på att det är en dubbelled man kör.

danneh

Ja, om man jämför Transdevs Volvo-expresser med Nobina eller Nettbuss från samma period så vill jag påstå att de från Nobina och Nettbuss generellt sätt är i mycket bättre skick..