Att tänka på inför uppkörning?

Startat av Frasse, 06 november 2007, 20:53:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Ah, uppkörningen...
Man körde nervös med Irizaren till Barkarby flygfält och satte sig sedan i AC-delen av bussen och väntade på "examinatorn" som kom efter en längre tid. "Aha, du satte dig där det är svalt och skönt... vad smart"
Sen började vi. Säkerhetskontroll, sen förklarade jag om färdskrivaren. Sen körde vi och vände medelst backning och gav oss sen ut på vägarna.
Enda påpekandet jag fick var att titta lite bättre i rondeller.
Var nämligen så att jag närmade mig en rondell (en fin sak med växtlighet mitt i (puckat)).
Såg bilar komma in från vänster och jag stannade således bussen. Väntade tills bilarna kört och, och släppte sedan långsamt upp kopplingen. Då plötsligt, bakom A-stolpen (borde den väl kallas) dök det upp en bil. Jag stannade och svor tyst för mig själv över att ha gjort samma misstag som på "fekjuppkörningen" några dagar innan.
Inspektören (eller vad de nu kallas) hummade lite.

Som sagt gick det bra. Har ett Bertil David (Norrbotten).
Tror att det gick bra eftersom det var ett av få misstag jag gjorde och att jag faktiskt hade så pass mycket koll att jag stannade bussen innan en olycka ens var nära.

Frasse

Jaha, då kan trådskaparen meddela att uppdraget är slutfört  :)

Allt gick bra, säkerhetskontroll, en lång dragning om luft och färdbroms, samt körning i och utanför Eksjö med en av Taxi Nybergs Setror. I morgon ska jag pusta ut på mitt "vanliga" jobb (inom Landstinget).

Tack för era tips!

/PF

Danne B.

Citat från: Frasse skrivet 09 januari 2008, 21:25:53 PM
Jaha, då kan trådskaparen meddela att uppdraget är slutfört  :)

Allt gick bra, säkerhetskontroll, en lång dragning om luft och färdbroms, samt körning i och utanför Eksjö med en av Taxi Nybergs Setror. I morgon ska jag pusta ut på mitt "vanliga" jobb (inom Landstinget).

Tack för era tips!

/PF

Stort grattis!!! :D :D :D

//Danne

Buss-Anders

Grattis!  ;D

Har  du någon aning hur mycket du har pluggat?
Inte för att det spelar någon roll men kanske för att andra som sitter i samma sits som du kanske undrar.
Själv pluggade jag massor, kanske 150 timmar eller mer. Jag skrev av stora delar av STR´s Tung Trafik. Det var ju lite svårtt att veta hur man skulle klara teorin. Lyckades dock skriva fullt.
Efter 30 år som privatbilist så kan jag ju köra bil men teorin den var till stora delar borta vad gäller detaljer.

Vad gäller uppkörning så läs vad som tidigare skrivits i denna artikel. Många gånger så pågår det någon slags inofficiell tävling. Jasså tog du så många lektioner som 12. Jag behövde bara ta 8, vilket är ett oerhört dumt sätt att resonera.
Det viktiga är alltså inte hur många lektioner man tar utan hur bra chaufför man blir och förhoppningsvis förblir.

Plugga på säkerhetskontrollen ordentligt. Kör noga med gott omdöme men ändå dynamiskt som visar att du " vill framåt". Att köra buss är att få fram passagerarna i tid och inte att köra någon slags söndagsglidare även om det ska vara mjukt och behagligt att vara just passagerare.
Men ta inga risker.

Använd backspeglarna ofta och på rätt sätt.
Om du kör manuell växellåda så stressa inte utan låt växlarna hitta in lugnt och fint.
Om inspektören säger hu vad det är varmt i bussen så visa att du kan sänka värmen och likadant tvärtom. Säger han oj vad kallt det är i bussen så höj värmen. Just det råkade jag ut för en varm vårdag 05.

Lycka till och än en gång grattis till teorin.

Buss-Anders

bjalle

Jag tog C körkort för tre veckors sedan och när jag pluggade till teorin läste jag väl cirka 15 timmar på det och hade 3 eller 4 fel.
Sen uppkörningen gick jättebra, lite nervöst och några tveksamma växlingar de första 10 minuterna innan jag sa till mig själv på skarpen (tyst) och sen gick det mycket bättre.

Frasse

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 januari 2008, 22:36:19 PM
Grattis!  ;D

Har  du någon aning hur mycket du har pluggat?
Inte för att det spelar någon roll men kanske för att andra som sitter i samma sits som du kanske undrar.
Själv pluggade jag massor, kanske 150 timmar eller mer. Jag skrev av stora delar av STR´s Tung Trafik. Det var ju lite svårtt att veta hur man skulle klara teorin. Lyckades dock skriva fullt.
Efter 30 år som privatbilist så kan jag ju köra bil men teorin den var till stora delar borta vad gäller detaljer.

Vad gäller uppkörning så läs vad som tidigare skrivits i denna artikel. Många gånger så pågår det någon slags inofficiell tävling. Jasså tog du så många lektioner som 12. Jag behövde bara ta 8, vilket är ett oerhört dumt sätt att resonera.
Det viktiga är alltså inte hur många lektioner man tar utan hur bra chaufför man blir och förhoppningsvis förblir. 

Jag pluggade nog inte jättemycket teori... Kanske 20-25 timmar som mest. Satsade på fordonskunskaper snarare än trafikkunskaper, eftersom jag har skrivit teorin för såväl A-körkort som taxileg under året. Men jag brukar göra ungefär som du, skriver egna anteckningar utifrån litteraturen och svarar sedan på instuderingsfrågorna.

Jag har kört ganska mycket, för att få bra rutin. Som en bonus i sammanhanget känner jag mig som en bättre personbilsförare nu, efter att ha fått en duktig lärares synpunkter på min körning. Fick beröm av trafikinspektören för mjuk och behaglig körning.

/PF