Att tänka på inför uppkörning?

Startat av Frasse, 06 november 2007, 20:53:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Stefan skrivet 08 november 2007, 01:25:09 AM
När jag körde upp för lastbil i det militära, innan jag skulle få börja övningsköra med buss, så skulle jag vända "på lämlig plats" när vi färdades på en riksväg.

Han visste naturligtvis att det snart skulle komma en bred busshållplats med en avtagsväg precis i början av busshållplatsen. En vinkelbackning hade varit fullt möjlig utan att inkräkta på riksvägens körfält.

Jag valde dock att svänga in på avtagsvägen istället då jag såg att det låg en bondgård bara ett par hundra meter från riksvägen. Där kunde jag vända runt på gårdsplanen utan någon backningsmanöver alls. Han erkände att han blev aningen förvånad men det var med beröm godkänt - och med tanke på hur ofta man får beröm i det militära så!  8)

Uppkörningen för buss hade jag med en annan inspektör, en mindre trevlig sådan. Då blev jag kuggad, vi hade nämligen lärt oss att verkligen köra buss på riktigt, med pappmuggar längst fram på golvet i mittgången som inte fick välta. Jag tog en tvär sväng vid en trafikplats i 35-40 km/h vilket var för sakta enligt inspektören som menade att jag skulle hållt 50 km/h eftersom det var 50-väg. Mitt motorbefäl avhyvlade honom ganska ordentligt efteråt och jag fick göra om uppkörningen ett par dagar senare och var förmodligen i princip godkänd redan innan start...

Lycka till!  ;)
Sånt är väl härligt när någon med högre befattning hyvlar av en översittare på det viset? Man svänger väl för f-n inte med en buss i 50 km/h??!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 08 november 2007, 01:23:32 AM
En bra sak att ha i åtanke för att minska pressen lite är att koncentrera sig mer på körningen. Kuggar Du funktionerna men klarar körningen så behöver Du bara redogöra för funktionerna vid ett omprov. Kuggar Du körningen men klarar funktionerna får Du ändå göra om alltihop vid ett omprov.
Så var det för min del när det gällde körprov för C, jag hade gett examinatorn en mjuk och behaglig körning men fick göra om säkerhetskontrollen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 november 2007, 01:31:19 AM
Så var det för min del när det gällde körprov för C, jag hade gett examinatorn en mjuk och behaglig körning men fick göra om säkerhetskontrollen.
Så det räcker med att göra om säkerhetskontrollen? Jag minns vissa kurskamrater till mig som var övernervösa för säkerhetskontrollerna de skulle göra.

Det är klart, jag var ju själv pressad inför alla de momenten, men nu efteråt kan jag konstatera att det är bättre att koncentrera sig på körningen i första hand. Det är den svåraste biten att klara eftersom det är en bedömningssak. Det andra är ren och skär kunskapsredovisning som man bara behöver plugga in för att klara. Inga medtrafikanter som stör på den biten.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 08 november 2007, 08:50:29 AM
Så det räcker med att göra om säkerhetskontrollen? Jag minns vissa kurskamrater till mig som var övernervösa för säkerhetskontrollerna de skulle göra.

Det är klart, jag var ju själv pressad inför alla de momenten, men nu efteråt kan jag konstatera att det är bättre att koncentrera sig på körningen i första hand. Det är den svåraste biten att klara eftersom det är en bedömningssak. Det andra är ren och skär kunskapsredovisning som man bara behöver plugga in för att klara. Inga medtrafikanter som stör på den biten.
Säkerhetskontrollen fick även göras om en andra gång då jag under förra försöket inte kunde de sex grejerna som registreras på diagrambladet: Hastighet, rast, körtid, vilotid, distans och öppningsmarkering. Givetvos kändes det surt över att ha bommat på en sån sak men det löste sig dock och på kortet finns nu bokstäverna B och C. Jag har tänkt att komplettera upp till BECE och när åldern är inne, även med den 4:e bokstaven i vårt alfabet.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

76

Jag har väl bara ett enda råd: Även om du gör ett eller två fel i början så är det inte kört.

Uppkörningen för tung trafik är lång och du har gott om tid på dig att "rätta till" eventuella misstag du gjort i början, genom att köra säkert och visa att du är en bra förare.

Själv var jag fruktansvärt nervös i början av provet. Glömde bort att svänga vänster i en korsning två minuter in i körningen, och sen missade jag en högerregel nån minut senare. Men tack vare att jag lugnade ner mig och körde rutinerat (nåja) och säkert resten av tiden så kunde inspektören konstatera att jag var en bra förare.


Ersa

Min C-uppkörning i Barkarby gick väldigt bra trots att växellådan inte var min vän. Dock hade jag tur att få rött så länge vid varenda korsning att jag kunde stanna helt och börja växla från början. Skönt att sakta ner för att sedan slippa "gissa" en bra växel i farten, då man är ovan lådan.

Min simulerade CE-uppkörning med trailer på Norrtäljes trånga smala kostigar gick uselt. Trottoarkanter kördes upp på och släpet genade överallt. Undertecknad svor tyst hela resan och funderade på att bita sönder ratten efteråt. Den riktiga CE-uppkörningen i Gävle veckan efter gick utmärkt. Mycket pga att Gävle är en "riktig stad" med breda gator, till skillnad från det lilla samhället i Roslagen.  :)

Taunusch

Och glöm inte.... att man klarat uppkörningen - det är kvittot på att man är mogen att börja öva på egen hand!  ;)

Martin Maltkvist

Citat från: Stefan skrivet 08 november 2007, 23:47:06 PM
Och glöm inte.... att man klarat uppkörningen - det är kvittot på att man är mogen att börja öva på egen hand!  ;)
Det är precis had jag fick höra efter B-uppkörningen, examinatorn sade bl.a. att jag nu har klarat provet och ett körkort är endast ett bevis på att man får öva på egen hand.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Svemicke

Citat från: Stefan skrivet 08 november 2007, 23:47:06 PM
Och glöm inte.... att man klarat uppkörningen - det är kvittot på att man är mogen att börja öva på egen hand!  ;)
Mycket klokt sagt! Man är inte en fullfjädrad fordonsförare bara för att man klarat uppkörningen. Många har missat det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Buss-Hasse

Ett vanligt fel som nya förare gör är att titta endast på bilen framför. Det innebär ju en hel del ryck och oplanerad körning. Försök och ha framförhållning och läs av trafikbilden lite längre fram. Är det rött ljus 45-6 bilar fram, börja bromsa i tid......det imponerarde iallafall på min uppkörningskille. Ett bra flyt helt enkelt.  Lycka till.

Frasse


Buss-Anders

D-kortet är bara ett bevis på att man får börja lära sig ett nytt yrke, busschaufförens.
Det innebär så mycket mer än att bara köra.

Att lära sig alla olika busstyper man stöter på tar också tid.
Man förutsätts att kunna köra allt obehindrat.
Mina första månader på Swebus innebar att köra olika märken med alla varianter av knappar, reglage och olika system att skylta.
Vissa var dessutom ibland lagade där ordinarie knapp var ersatt och ibland flyttad.
Tack och lov att jag hade hört talas om att en buss hade biljettmaskinknappen i taket ovanför förarplatsen. Så en vacker dag så satt jag där i en buss och letade efter biljettmaskinknappen.
När jag hade letat ett bra tag så slog det mig.... visst ja ... det finns en buss som har knappen i taket och där var den. ;D

Numera känns det bra i den betydelsen att jag har blivit varm i kläderna och kan alla busstyper som finns på Swebus i Kalmar.

Mvh
Buss-Anders

Ersa

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 11:39:00 AM
Att lära sig alla olika busstyper man stöter på tar också tid. Man förutsätts att kunna köra allt obehindrat. Mina första månader på Swebus innebar att köra olika märken med alla varianter av knappar, reglage och olika system att skylta.

Visst är det så. Inte är det lätt att veta att "Entwerter" betyder biljettmaskin då man med färskt körkort och noll kunskap i tyska sätter sig i en Neoplan för första gången och letar knappar i en buss där alla knappar har tysk text och inga symboler. Att lampan för stopp vid nästa hållplats kan vara både gul, orange, röd, grön och blå samt visa bokstäverna H, S eller en "termometer" är också spännande i början   ;)

Signvard

Är det någon som har en bild på en Tysk hållplatsskylt från den "klassiska" tiden att visa ?
Termometern är ju ett pictogram av en hederlig gjuten hållplatstavla, men
Volvos (Säffles) symbol för grindsummer kan jag inte lista ut vad den skall symbolisera alls
(två stående staketbitar med ett nedfallet staket mellan) ???

Ersa

Citat från: Signvard skrivet 11 november 2007, 09:59:42 AM
men Volvos (Säffles) symbol för grindsummer kan jag inte lista ut vad den skall symbolisera alls
(två stående staketbitar med ett nedfallet staket mellan) ???

Den har jag missat. Liknar den Neoplan och Setras "Zentrale Störung" som du själv svarade på nedan?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5094.0