Att tänka på inför uppkörning?

Startat av Frasse, 06 november 2007, 20:53:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frasse

Skrev D-teorin med lyckat resultat idag  :)

Snart dags för uppkörning! Vore kul om några av er ville delge era erfarenheter - hur funkar det? Vilka är "fällorna" som går att undvika med lite mer övning..?

/PF

Hagri

Var kommer du att köra upp?
Är det Vägverkets förarprövare eller går du på en utbildning som har rätt att själva utföra förarprövningen?

Frasse

Jag kommer att köra upp för Vägverket i Eksjö.

/PF

Hagri

Kör du upp på manuell eller automat?

Frasse

Manuell. Och allt talar väl för en lite nyare Setra, 10-12 meter lång  :)

nimbra

Du får säkert göra en säkerhetskontroll innan du kör iväg och när du är klar och skall börja köra kommer examinören att fråga ex "  kollade du däcken " eller " fungerar positionsljusen " och då skall du inte verka osäker utan tvärsäkert säga att allt fungerar, även om du är lite nervös och börjar lura på om du verkligen har kollat.

Svemicke

Du måste kunna en hel del om bussen och dess funktioner. Provet är uppdelat i två olika faser. Ett funktionsprov och ett körprov som inkluderar säkerhetskontroll. Min trafikinspektör sade ingenting. Han bara kollade så jag kunde allt.

Sedan är det dags för själva körningen. Tänk på att det är en bedömningssak. Inspektören ser så Du har koll på var Du har bussen och att Du anpassar Din körning på ett korrekt sätt.

Tänk bara på att inte gå till läkaren i onödan EFTER att Du klarat uppkörningen. Då finns det risk för att den blir ogjord. Något jag bittert fick erfara.

Lycka till!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Svemicke skrivet 07 november 2007, 00:09:26 AM
Tänk bara på att inte gå till läkaren i onödan EFTER att Du klarat uppkörningen. Då finns det risk för att den blir ogjord. Något jag bittert fick erfara.

Lycka till!
På vilket sätt kan körprovet bli ogjort?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 november 2007, 00:59:23 AM
På vilket sätt kan körprovet bli ogjort?
Genom att Du kan få återkallat ditt körkort igen. Då blir ju körprovet ogjort.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Växla försiktigt, koppla mjukt och när du måste stanna helt; gör då det utan att det rycker till i stoppögonblicket. Släpp gärna upp bromsen lite precis innan stoppögonblicket.

Lycka till!  :)

Buss-Anders

Kört aktivt men mjukt.
Visa att du kan köra i 90 på en 90-väg om omständigheterna är sådana så att det går.
Jobba med kroppen så att du böjer dig fram för  så att  du verkligen  kan kolla i backspegeln så att filen är tom när du ska byta fil.
Titta mycket i backspeglarna.
När du ska göra ett backningsprov så kolla att hur vägen ser ut där du ska köra in  före du kör förbi den. Då är det mycket lättare....

Om du ska backa på ett komplicerat ställe så tveka inte att be inspektören att vara backvarnare.

Själv hade jag som jag tidigare berättat i gamla Bussnack en bil som låg och körde i 84-85 km på motorvägen. Jag körde om för att visa att jag inte tvekande att göra en omkörning för att kunna hålla turlistan.

Jag trycket gasen i botten och kvar väl  plötsligt uppe i cirka 92-94 km och nu kommer det.....
....inspektören sa ingenting om det för jag gick tillbaka till 90 direkt.

Detta har jag berättat förut på bussnack och då fått många påpekande om att jag körde för fort och kunde ha blivit kuggad men jag blev inte det.

Plugga så mycket så att du är säker på hur bromsar och annat fungerar för något tekniskt får du ju redogöra för på uppkörningen.

En viktig sak.... ta det lugnt och ta den tid det behöver för att göra säkerhetskontrollen.... men du måste göra det med en viss schvung så att du verkar säker på vad du ska göra.

Lycka till... ;D

Buss-Anders

Anders L

Något som är viktigt är att undvika att köra upp på trottoarkanter. När jag skulle köra upp så sa de att en till två gånger var okej, men sen var man kuggad.

Lycka till  :).

Svemicke

Citat från: Anders L skrivet 07 november 2007, 23:17:43 PM
Något som är viktigt är att undvika att köra upp på trottoarkanter. När jag skulle köra upp så sa de att en till två gånger var okej, men sen var man kuggad.

Lycka till  :).
Jag körde upp en gång på trottoarkanten. Inspektören sa att han såg att jag var medveten om det eftersom jag såg i speglarna innan det hände och därför anmärkte han inte på det. Att jag inte glodde ett jota i spegeln utan tittade rakt ut genom fönstret berättade ju inte jag för honom i det läget.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

#13
En bra sak att ha i åtanke för att minska pressen lite är att koncentrera sig mer på körningen. Kuggar Du funktionerna men klarar körningen så behöver Du bara redogöra för funktionerna vid ett omprov. Kuggar Du körningen men klarar funktionerna får Du ändå göra om alltihop vid ett omprov.

Så tänk inte så mycket på att hålla de där meningslösa funktionskunskaperna i huvudet när Du står inför uppkörningen. De kan störa koncentrationen under själva körningen.

Jag satt och tänkte på om jag fick rätt på de där matarmanöverdieselsprutarlossningsventilstryckluftsfördelandetankhitochditgrejorna under hela min körning så jag hade inte full koncentration på körningen. "Kör mot centrum", sa inspektören. Jag kunde mitt Malmö och brôtade rakt fram på Föreningsgatan mot Triangeln. "Du skulle följa skylten mot centrum", sa han då. Det förstörde all min koncentration och jag blev underkänd, men nästa gång gick det bättre.

Då fick jag även redogöra för parkeringsventilsbromsmekanismen, eller vad den nu kallades för, som flyttade fjädrar hit och dit. Då kunde jag det. Nu kan jag det inte. Vem håller reda på det? Jag drar i spaken vid ratten, det pyser och bussen står still. Det räcker för mig att veta det. Resten sköter verkstad i samråd med trafikledning om.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Taunusch

#14
När jag körde upp för lastbil i det militära, innan jag skulle få börja övningsköra med buss, så skulle jag vända "på lämlig plats" när vi färdades på en riksväg.

Han visste naturligtvis att det snart skulle komma en bred busshållplats med en avtagsväg precis i början av busshållplatsen. En vinkelbackning hade varit fullt möjlig utan att inkräkta på riksvägens körfält.

Jag valde dock att svänga in på avtagsvägen istället då jag såg att det låg en bondgård bara ett par hundra meter från riksvägen. Där kunde jag vända runt på gårdsplanen utan någon backningsmanöver alls. Han erkände att han blev aningen förvånad men det var med beröm godkänt - och med tanke på hur ofta man får beröm i det militära så!  8)

Uppkörningen för buss hade jag med en annan inspektör, en mindre trevlig sådan. Då blev jag kuggad, vi hade nämligen lärt oss att verkligen köra buss på riktigt, med pappmuggar längst fram på golvet i mittgången som inte fick välta. Jag tog en tvär sväng vid en trafikplats i 35-40 km/h vilket var för sakta enligt inspektören som menade att jag skulle hållt 50 km/h eftersom det var 50-väg. Mitt motorbefäl avhyvlade honom ganska ordentligt efteråt och jag fick göra om uppkörningen ett par dagar senare och var förmodligen i princip godkänd redan innan start...

Lycka till!  ;)