Upphandling Jönköping klar

Startat av Knallhatt, 25 oktober 2007, 16:22:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 11:10:04 AM
Nu har de ju gjort det i alla tider så klarar de säkert det i fortsättningen med.
Sedan några år åker ju även 6-åringarna med eftersom förskoleklassen  numera sorterar iunder skolan så är de skolskjutsberättigade. Dessutom så finns det ju sänkning på turistare.
De vet och kan dessuton knäppa på sig bältet och våra chaufförer inklusiva undertecknad går genom bussen i värsta flygvärdinne stil och kollar att de verkligen har gjort det.
Kamraterna brukar också vara snabba att säga " Nu har x inte knäppt bältet".

Med de lokala bussntreprenörerna är det vanligtvis ett mycket litet antal chaufförer på dessa linjer.
De vet var barnen bor och känner dem till namnet. Ibland bor de på orten och känner både barn och föräldrar och det är ju ibland även deras barns skolkamrater. Ibland är de  t.o.m släkt med vissa av barnen och deras föräldrar. Allt detta borgar för kvalitet.
När de stora drakarna drar in så blir det inte alls detsamma med flera förare som inte alls har den lokala anknytningen. Inte för att de är sämre men förutsättningarna blir helt annorlunda.

Mvh
Buss-Anders

Om bolaget som kör är lokalt med lokala förare bakom ratten eller om det handlar om utombys bolag med utombys förare anser jag inte spelar någon avgörande roll. Det viktiga är bolagets och förarens inställning till uppdraget och viljan att leverera trafiksäkerhet och kvalitet.
Det kan till och med vara bra att inte ha en massa förutfattade meningar med sig i ryggsäcken om barn och föräldrar utan behandla alla lika. Man lär sig ganska snabbt var barnen bor. Kontakten med passagerarna och deras närstående handlar mer om hur föraren är som person än om var han bor.
Jag kör själv skolkörning med helturistbuss för ett utombys bolag och är utombys förare. Bolagets val av fordonstyp beror givetvis på vilka andra uppgifter fordonet skall kunna användas för.  Men min egen uppfattning är att när det rör sig om körning på allt från "enkelspåriga" dåliga grusvägar till stadstrafik hade rena linjevagnar varit att föredra. Det är ju heller ingen nackdel om fordonet är enklare att kliva ombord på och av för passagerarna.


Axel

Citat från: Hagri skrivet 11 november 2007, 10:20:38 AM
Om bolaget som kör är lokalt med lokala förare bakom ratten eller om det handlar om utombys bolag med utombys förare anser jag inte spelar någon avgörande roll. Det viktiga är bolagets och förarens inställning till uppdraget och viljan att leverera trafiksäkerhet och kvalitet.
Det kan till och med vara bra att inte ha en massa förutfattade meningar med sig i ryggsäcken om barn och föräldrar utan behandla alla lika. Man lär sig ganska snabbt var barnen bor. Kontakten med passagerarna och deras närstående handlar mer om hur föraren är som person än om var han bor.
Jag kör själv skolkörning med helturistbuss för ett utombys bolag och är utombys förare. Bolagets val av fordonstyp beror givetvis på vilka andra uppgifter fordonet skall kunna användas för.  Men min egen uppfattning är att när det rör sig om körning på allt från "enkelspåriga" dåliga grusvägar till stadstrafik hade rena linjevagnar varit att föredra. Det är ju heller ingen nackdel om fordonet är enklare att kliva ombord på och av för passagerarna.



Jag tror ändå det är bättre med en eller två som kör samma skolbusslinje, än ett stort bolag som kanske kan skicka ett hundratal förare som inte fått linjekännedom.

Kan man tänka sig att ungarna är räddare om bussen om det kommer en lyxig fin turistbuss än om det kommer en gammal sunkig klo**rad trasig föredetting från nåt missat anbudsområde?

Allt detta beror förstås på ledningens goda vilja. Vill man kan säkert även ett stort bolag ha få förare på varje skoltur och rejäla städade bussar.

Kaxen

Citat från: Axel skrivet 11 november 2007, 16:46:13 PM
Jag tror ändå det är bättre med en eller två som kör samma skolbusslinje, än ett stort bolag som kanske kan skicka ett hundratal förare som inte fått linjekännedom.

Kan man tänka sig att ungarna är räddare om bussen om det kommer en lyxig fin turistbuss än om det kommer en gammal sunkig klo**rad trasig föredetting från nåt missat anbudsområde?

Allt detta beror förstås på ledningens goda vilja. Vill man kan säkert även ett stort bolag ha få förare på varje skoltur och rejäla städade bussar.

Det här är inte systemfel, det är fel hos företagen du tar upp, det finns vissa företag som skickar ut i stort sett outbildad personal på linjerna.

Hagri

Citat från: Axel skrivet 11 november 2007, 16:46:13 PM
Jag tror ändå det är bättre med en eller två som kör samma skolbusslinje, än ett stort bolag som kanske kan skicka ett hundratal förare som inte fått linjekännedom.

Kan man tänka sig att ungarna är räddare om bussen om det kommer en lyxig fin turistbuss än om det kommer en gammal sunkig klo**rad trasig föredetting från nåt missat anbudsområde?

Allt detta beror förstås på ledningens goda vilja. Vill man kan säkert även ett stort bolag ha få förare på varje skoltur och rejäla städade bussar.
För att ett utombys företag vinner upphandlingen av skolkörningar behöver det varken vara sunkiga eller ostädade bussar, inte heller behöver det vara mängder av olika förare på samma linje.
Det utombys företag jag kör för har på alla linjer samma förare hela tiden utom ett par linjer där ett par, tre förare kan alternera. 
Sedan behöver det inte nödvändigtvis vara ett stort företag med många hundra bussar som går in och tar skolkörningar från lokala entreprenörer.  Det kan lika väl vara mindre bussföretag som utökar och går i ytterligare en kommun.

Det är lätt att titta bakåt och säga att allt var bättre förr. Men var det alltid bättre för, när den lokala entreprenören körde? Eller är det så att det är lätt att glömma och bara komma ihåg det som var bra och förtränga det som inte var så bra?
Kan det också vara så att en del lokala entreprenörer försvinner när de står inför stora investeringar i nya fordon för att klara upphandlingskrav?

scaniaolsson

Väcker lite liv i en gammal tråd, lite off ämnet med just Jönköping men ändå.

Fick i förra veckan i samband med Sommarkortsinköp även tag på ett ex. av Tjänstetidtabellen för Skåne.
Ja jag kan tycka att namnet Tjänstetidtabell är lite konstigt eftersom man kan köpa den om man frågar efter den.

Nåväl. I dessa upphandlingstider så blir jag lika glad varje gång som jag ser att Olssons Buss i Vittskövle har kvar trafiken på linje 553. Nu är det ju visserligen så att dom en gång i tiden startade linjen (1923) och sedan dess skött trafiken utan annan operatörs närvaro.

Säger som dagens kids skulle sagt.

- 85 bast, respekt mannen !!

Är det någon här som vet om det finns något avtal som gör att Olssons inte konkurrensutsätts ?????

Mvh och Go kväll.
Scaniaolsson

(Som inte är släkt med nämnda Olssons.)
Fordonsintresserad elmontör.

Walter

Citat från: scaniaolsson skrivet 11 juni 2008, 20:50:08 PM
Väcker lite liv i en gammal tråd, lite off ämnet med just Jönköping men ändå.

Fick i förra veckan i samband med Sommarkortsinköp även tag på ett ex. av Tjänstetidtabellen för Skåne.
Ja jag kan tycka att namnet Tjänstetidtabell är lite konstigt eftersom man kan köpa den om man frågar efter den.

Nåväl. I dessa upphandlingstider så blir jag lika glad varje gång som jag ser att Olssons Buss i Vittskövle har kvar trafiken på linje 553. Nu är det ju visserligen så att dom en gång i tiden startade linjen (1923) och sedan dess skött trafiken utan annan operatörs närvaro.

Säger som dagens kids skulle sagt.

- 85 bast, respekt mannen !!

Är det någon här som vet om det finns något avtal som gör att Olssons inte konkurrensutsätts ?????

Mvh och Go kväll.
Scaniaolsson

(Som inte är släkt med nämnda Olssons.)

Mer i denna tråd

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11464.0
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Viktor

Citat från: Mikael Blom skrivet 25 oktober 2007, 20:32:34 PM
Några förtydliganden i linjeuppräkningen ovan.

Linje 11 är en ny föreslagen linje tänkt att trafikera nya bostadsområden väster om Dalvik. Finns enbart med i upphandlingen för att erhålla volymer på framtida trafik. Inga beslut om linjesträckningar m.m. tagna.
Linje 13 och 15 i City-paketet avser enbart enstaka nattur fredag och lördag som körs av fordon på linje 2 resp. 1. För linje 13 dessutom endast sträckan Öxnehaga centrum-Lövhagsgatan.
Linje 10 trafikeras i upphandlingen endast sträckan Mariebo-Centrum-Solåsen.
Linje 32 körs inte via Egnahem, varken nu eller i upphandlingsunderlaget.
Linje 27 är ny föreslagen linje som ersättning för linje 10 till Grästorp.
Linje 130 avser två av tre dubbelturer skoldagar som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30.
Linje 133 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 14.
Linje 319 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30/119.

Håller med dig att det känns vemodigt att Swebus försvinner från JLT:s domäner. Swebus hade ju i SJ Buss skepnad nästan all landsbygdstrafik i länet när jag började köra där 1982. Linjen Jönköping-Kortebo-Bankeryd var ju också den enda som var SJ:s från sin tillblivelse 1937. Övriga linjer hade köpts in under årens lopp eller övertagits genom järnvägsförstatligandena under 40-talet, bl.a. den tunga förortstrafiken mellan Jönköping och Taberg.
Nu är ju inte Swebus helt borta från Jönköpings län i alla fall. Linje 404 Jönköping-Hjo som upphandlas av Västtrafik körs ju av Swebus. Och om två år får vi veta vem som har vunnit länsbussupphandlingen, kanske Swebus kommer tillbaka då...

/Micke

Kan bara meddela att linje 27 kommer ej att finnas och den som kommer gå mellan Grästorp - Centrum är Linje 19 heter den nya linjen.