Upphandling Jönköping klar

Startat av Knallhatt, 25 oktober 2007, 16:22:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2007, 18:33:10 PM
Jag är inte kommunist ! Bägge systemen är lika värdelösa....

Men du kan utvecklas hos samma bolag och slipper börja om från början !

Ersa

Vad är det för underliga nya arbetsgivare som inte uppskattar kompetens och kunskaper som tränats fram aldeles gratis av ett annat företag? Skulle jag äga ett företg som tog över ett område från t.ex Swebus skulle jag vara glad om jag fick de mest seriösa Swebusförarna att stanna hos mig, på de linjer de redan kan.

Många förare jag känner till kör i "sitt" område, och kan/vill/fick fortsätta när trafikutövaren bytts ut 2-3 ggr på 15 år.

Axel

Citat från: Verspieder skrivet 09 november 2007, 21:15:23 PM
Skulle jag äga ett företg som tog över ett område från t.ex Swebus skulle jag vara glad om jag fick de mest seriösa Swebusförarna att stanna hos mig, på de linjer de redan kan.

Jo, nog tar väl den nya entreprenören över de mest seriösa förarna, men det finns ju
ingen garanti för att en, som råkat bli sjuk, råkat ut för en krock eller stuckit ut hakan för att få bättre bussar får följa med över?

Buss-Anders

Hej!

Själv kör jag som timanställd för Swebus i Kalmar och hoppas att de vinner trafiken när nu upphandlingen blir klar någon gång i slutet av november.
Om jag är rätt underättad så rör det sig sammalagt om nästan 300 bussar totalt i Kalmar län utlagda på ett 15-tal olika paket av olika storlek.

En av nyheterna lär ska vara att en del landsbygdstrafik och skolskjutsar nu ska köras som linjetrafik med låggolvare. Motivet ska vara  att minska färdtjänsten med 50 %.
Idag körs ju en del av den trafiken av lokala entreprenörer med turistbussar.
En del av dem lägger inte in anbud då det inte skulle gå att köra  skoltrafik med just turistare och utan turistare så kan de ju inte köra beställningar på helgerna.
Sedan undrar man ju hur det ska gå att köra låggolvare på landsbygden när snön drar igång vintertid. Klarar de det?

Det skulle vara konstigt om inte de flesta bussförare i det gamla bolaget fick anställning i det nya bolaget om man förlorar trafiken. Att plötsligt hitta en uppsjö av andra bussförare som kan linjerna går väl inte och hinna utbilda några hundra andra kostar pengar och tar tid.
Som sagt långtidssjukskrivna och de som bråkar eller inte håller rätt profil får det säkert svårare.

Man undrar ju också hur det går för chefer och förmän och planerare.
Det nya bolaget vill väl ha in sina "gubbar" för att sätta sin prägel på hur verksamheten ska drivas.

En annan sak är i bolag som ska läggas ner så  är det vanligt att en del flyr  till andra verksamheter eller andra aktörer inom branschen  i slutet " uppsägningstiden så att man har svårt att hitta folk att driva verksamheten tills den dag den ska upphöra.
Är det  även vanligt inom bussbranschen undrar jag!

Mvh
Buss-Anders

Hagri

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 10:08:36 AM
En av nyheterna lär ska vara att en del landsbygdstrafik och skolskjutsar nu ska köras som linjetrafik med låggolvare. Motivet ska vara  att minska färdtjänsten med 50 %.
Idag körs ju en del av den trafiken av lokala entreprenörer med turistbussar.
En del av dem lägger inte in anbud då det inte skulle gå att köra  skoltrafik med just turistare och utan turistare så kan de ju inte köra beställningar på helgerna.
Sedan undrar man ju hur det ska gå att köra låggolvare på landsbygden när snön drar igång vintertid. Klarar de det?

Frågan är om helturistbussar är så lämpliga i skoltrafik heller.  4-5 trappsteg för småttingarna  att klättra upp och nerför när de kliver på och av. Sedan är det ofta dåliga möjligheter att ha koll på hur det ser ut i trappan ner vid bakdörren på turistbussar.
Vad som klarar dåliga vägar bäst en, helturistbuss eller en ren linjevagn är nog frågan.

Jan

#50
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 10:08:36 AM
Hej!

Själv kör jag som timanställd för Swebus i Kalmar och hoppas att de vinner trafiken när nu upphandlingen blir klar någon gång i slutet av november.
Om jag är rätt underättad så rör det sig sammalagt om nästan 300 bussar totalt i Kalmar län utlagda på ett 15-tal olika paket av olika storlek.

En av nyheterna lär ska vara att en del landsbygdstrafik och skolskjutsar nu ska köras som linjetrafik med låggolvare. Motivet ska vara  att minska färdtjänsten med 50 %.
Idag körs ju en del av den trafiken av lokala entreprenörer med turistbussar.
En del av dem lägger inte in anbud då det inte skulle gå att köra  skoltrafik med just turistare och utan turistare så kan de ju inte köra beställningar på helgerna.
Sedan undrar man ju hur det ska gå att köra låggolvare på landsbygden när snön drar igång vintertid. Klarar de det?

Det skulle vara konstigt om inte de flesta bussförare i det gamla bolaget fick anställning i det nya bolaget om man förlorar trafiken. Att plötsligt hitta en uppsjö av andra bussförare som kan linjerna går väl inte och hinna utbilda några hundra andra kostar pengar och tar tid.
Som sagt långtidssjukskrivna och de som bråkar eller inte håller rätt profil får det säkert svårare.

Man undrar ju också hur det går för chefer och förmän och planerare.
Det nya bolaget vill väl ha in sina "gubbar" för att sätta sin prägel på hur verksamheten ska drivas.

En annan sak är i bolag som ska läggas ner så  är det vanligt att en del flyr  till andra verksamheter eller andra aktörer inom branschen  i slutet " uppsägningstiden så att man har svårt att hitta folk att driva verksamheten tills den dag den ska upphöra.
Är det  även vanligt inom bussbranschen undrar jag!

Mvh
Buss-Anders

Det är känt att vid en förlust av sin trafik försvinner en del av förarna till andra arbeten. Ungefär 5 % är väl ett ikke välchansad uppgift.
I branschen 37 år

Buss-Anders

Nu har de ju gjort det i alla tider så klarar de säkert det i fortsättningen med.
Sedan några år åker ju även 6-åringarna med eftersom förskoleklassen  numera sorterar iunder skolan så är de skolskjutsberättigade. Dessutom så finns det ju sänkning på turistare.
De vet och kan dessuton knäppa på sig bältet och våra chaufförer inklusiva undertecknad går genom bussen i värsta flygvärdinne stil och kollar att de verkligen har gjort det.
Kamraterna brukar också vara snabba att säga " Nu har x inte knäppt bältet".

Med de lokala bussntreprenörerna är det vanligtvis ett mycket litet antal chaufförer på dessa linjer.
De vet var barnen bor och känner dem till namnet. Ibland bor de på orten och känner både barn och föräldrar och det är ju ibland även deras barns skolkamrater. Ibland är de  t.o.m släkt med vissa av barnen och deras föräldrar. Allt detta borgar för kvalitet.
När de stora drakarna drar in så blir det inte alls detsamma med flera förare som inte alls har den lokala anknytningen. Inte för att de är sämre men förutsättningarna blir helt annorlunda.

Mvh
Buss-Anders

Knallhatt

#52
Citat från: Axel skrivet 08 november 2007, 00:57:08 AM
Enligt Radio Jönköping är Swebus missnöjd med Länstrafikens beslut.


Nja, läser man vad som står på SR's hemsida så är det snarare så att Swebus har överklagat, inte anbudet, utan huvudmannens beslut att inte lämna ut Arrivas anbud. Och det är en viss skillnad.

Nicklas Vasa

Om inte JLT vill lämna ut det vinnande anbudet i sin helhet, så innebär väl det att JLT har något att dölja.....

Nicklas Vasa

Ska man samarbeta om att all trafik ska drivas så effektivt och billigt som möjligt, borde ju anbuden rimligtvis vara offentliga....

Nicklas Vasa

Se där, ytterligare en svaghet i systemet....

Axel

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 10:08:36 AM
Man undrar ju också hur det går för chefer och förmän och planerare.
Det nya bolaget vill väl ha in sina "gubbar" för att sätta sin prägel på hur verksamheten ska drivas.

Särskilt i detta fallet är det nog så att vinnaren redan har tillräckligt med administration, Veolia har ju redan två av de tre paketen det gällde. Swebus har ingenting kvar.

Walter

Citat från: Axel skrivet 10 november 2007, 22:37:21 PM
Särskilt i detta fallet är det nog så att vinnaren redan har tillräckligt med administration, Veolia har ju redan två av de tre paketen det gällde. Swebus har ingenting kvar.

Arriva kör de befintliga men annars håller jag med!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Axel

Citat från: Walter skrivet 10 november 2007, 22:42:56 PM
Arriva kör de befintliga men annars håller jag med!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2007, 22:43:10 PM
Byt ut Veolia mot Arriva så blir det rätt.

Ni har rätt båda två.

Det är inte lätt att hålla reda på alla konstiga utländska namn.
Om Veolia är gamla hederliga Connex eller Linjebuss; och Swebus (norskt) är gamla hederliga SJ, vad är egentligen Arriva för något? Har dom också sopbilar i sin flotta???

michael k

varken i jönköping eller dalarna var väl uppstaren av anbuden särskillt lyckade för swebuss.
jag minns en dag när vi grillade korv på lb i jönköping och firade att vi skulle sluta ;D
då ringde en av de större klantskallarna i branshen till en arbetskamrat och undrade om det var någon som inte fått arbete

jag tor inte det är specielt många som kommer att sakna swebuss i jönöping(nu är jag partisk som tidigare förare på arriva)
i många värksamheter har de anbud varje dag var fjärde år är en lyx

ps är det inte en här som gort inlägg som arbetar på jlt?????