Några sk "Hockeyklubbor" hos Busslink Norrort/Norrtälje

Startat av Mikael T Nilsson, 07 maj 2011, 15:10:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2011, 17:00:20 PM
4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.

Vad hade den för dörrställning? :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob A skrivet 11 maj 2011, 00:14:35 AM
Vad hade den för dörrställning? :)

1-0-1. Om jag minns rätt fanns bara en enda bakdörr ungefär mitt på "släpdelen".
Någon som har en bild på dörrsidan av 4165? Alla bilder jag hittar är tagna på "fel" sida.

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2011, 06:56:06 AM
1-0-1. Om jag minns rätt fanns bara en enda bakdörr ungefär mitt på "släpdelen".
Någon som har en bild på dörrsidan av 4165? Alla bilder jag hittar är tagna på "fel" sida.

Bakdörren satt på det vanliga stället, men mittdörr saknades som sagt.

Martin S

Citat från: Robban skrivet 10 maj 2011, 22:38:42 PM
4061 hade vi i Hornsberg i många år på vårt omlopp vi körde åt Norrtälje, mot slutet vistades den mera i verkstaden än ute på landsvägen och då bytte Täbygaraget ut den till 4109 (OUK 869), vilken lycka den gick som ett spjut ända tills att vi blev av med vårat omlopp och fick lämna tillbaka vagnen.
Tjänsten på den tiden runt 1997-2000 började kl 15:30 med 2 varv på 640 1 resa som 639 upp till Rimbo med paus i lilla Rimbogaraget sen ner som en 625 och slut på Tekniska Högskolan kl 20:30.
Det VAR bättre förr  ;D

/Robban


Och på morgonen gick den på 726 vill jag minnas.

/Martin

Fredrik Klint


Hittade denna bild som jag tog i Norrtäljegaraget den 23 maj 2004.

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 maj 2011, 09:54:35 AM
Hittade denna bild som jag tog i Norrtäljegaraget den 23 maj 2004.

Tackar.  :)
Var det inte denna som även hade tjock-tv med VHS-spelare?

Fredrik Gelin

Det är inte omöjligt, men jag minns att någon/några av 4059-61 också hade det.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 10 maj 2011, 18:55:40 PM
...och toalett!  ;D
¨

Ja, det var också en udda detalj.  :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 maj 2011, 19:14:15 PM
Hockeyklubban dröjde nåt år eller två, vid leverans hade dessa vanlig Design´86 men med små pilar ovanför den vita linjen, vill jag minnas.

Det stämmer bra när jag jämför med bilder i mitt arkiv.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 maj 2011, 22:04:44 PM
Trevliga bilder, jag rattade flera av bussarna i serien under deras sista levnadsår i Täby.
Då minns jag att flera av dem var rejält trötta efter många mil i Roslagen, men Brose(?)skyltarna kunde man ha mycket roligt med eftersom de gick att alternera mellan olika destinationer, praktiskt när man körde i Täby C där linjerna ofta hade olika destinationer trots att de hade samma linjenummer (617 och 619 gick som åttor kan man säga).
Tror det var 4104 som var ett elände att starta på slutet eftersom det var så mycket vatten i motorn att man efter idogt försökande och gradvis tändande av cylindrarna svepte in större delen av garageplanen i en rejäl vit dimma...
4165 fick jag aldrig chansen att köra, men den var inte alltför populär vill jag minnas eftersom även den inte var särskilt väl efterhållen.
Snabb skall den dock ha varit enligt flera som körde den, men inredningen lämnade runt 2001 en del övrigt att önska kan man väl diplomatiskt säga...
//Fredrik

Tack!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 maj 2011, 15:12:38 PM
Det stämmer bra när jag jämför med bilder i mitt arkiv.

Hallå där! In med de bilderna också! :)

Matte


Mikael T Nilsson



Varsågod, den enda av dessa bilder som jag hade inskannad. Så här såg 41xx-vagnarna ut i originalskick med SL-design 86 samt rullbandsskyltning i gult.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Lekker...
4106 slutade sina dagar i betydligt sämre skick i Täby, men var OK att köra liksom syskonen i samma serie, det var några som var bättre än andra, men de flesta hade gått så långt när de kom till Täby att det inte var så mycket ork kvar i motorerna...

Det kan bli intressant att se om historien upprepar sig när Keolis tappar Norrtälje, det vore då logiskt att flytta åtminstone en del av bussarna därifrån till Täby.
//Fredrik

Marc

Norrtälje är känt för att samla på sig många mil på sina bussar. Jag körde ofta 4165 och 6200 på slutet i Norrtälje, de var i princip totalt slut.
Från Värmdö kan jag bidra med en hemsk bild på 4118 som hade ytterligare en variant av lackering:

En av mina första bussbilder (som synes...). Notera den trevliga destinationen: Stockholm!

Från 4122 och uppåt kom de första matrisskyltarna (vid leverans):

Marc




När jag ändå håller på kan jag bifoga två bilder på 4109 bortom Ellans vändplan på Singö. 4109 var vid denna tidpunkt en Hornsbergsvagn som fick rycka in på många specialuppdrag.

Robban

WOW där är den ju, helt underbart tack för bilderna på 4109.

Kollade på den första bilden på 4165, den ser nyreparerad ut på vänster sida framför leden, den saknar Hockeyklubban kan det kanske varit med om nån form av krock?

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.