Några sk "Hockeyklubbor" hos Busslink Norrort/Norrtälje

Startat av Mikael T Nilsson, 07 maj 2011, 15:10:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep över några av de s k "Hockeyklubborna" som var vanliga i Roslagstrafiken under 90-talet. Först en vagn ur Norrtäljes serie 4101-4115. Dessa vagnar hade littera H27A hos SL Buss och var mycket vanliga på dåvarande linje 640 mellan Stockholm och Norrtälje.



Sedan en ur serien 4161-4164 som ursprungligen levererades till Vaxholm. Några av dessa flyttades senare till Norrtälje.



Slutligen särlingen 4165 som även den ursprungligen levererades till Vaxholm. Vid fototillfället var den stationerad i Norrtälje. 4165 hade ursprungligen littera H27V hos SL Buss. "V" stod för Vaxholm.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Modern historia. Dock inga nostalgibilder att glatt visa upp för Rospiggarna idag, då dessa bussar t.o.m orsakade skriverier i lokaltidningen 2003 och 2004 pga deras då slitna skick.

Men mittenbilden blev ju fin tack vare solljuset, och 4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.

Robban

Underbart Micke, tack för bilderna, blir alltid på bra humör när jag ser gamla SL-bussar.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Mikael T Nilsson

 :)
Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2011, 17:00:20 PM
Modern historia. Dock inga nostalgibilder att glatt visa upp för Rospiggarna idag, då dessa bussar t.o.m orsakade skriverier i lokaltidningen 2003 och 2004 pga deras då slitna skick.

Men mittenbilden blev ju fin tack vare solljuset, och 4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.

Ja, jag minns att dessa vagnar inte var så uppskattade bland en del förare de sista åren de gick i trafik.
4165 var som sagt ett trevligt inslag i 41xx-serien.

Citat från: Robban skrivet 07 maj 2011, 22:14:12 PM
Underbart Micke, tack för bilderna, blir alltid på bra humör när jag ser gamla SL-bussar.

/Robban

Roligt att du uppskattade bilderna  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

mushkot

För en icke-stockholmare, varför kallades dessa hockeyklubbor?

JAB

Citat från: mushkot skrivet 08 maj 2011, 08:58:26 AM
För en icke-stockholmare, varför kallades dessa hockeyklubbor?

Stripningen liknar en liggande hockeyklubba.

Bussmicke

Synd man bara förstörde det hela med reklamskyltarna..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Vad kallades denna färgsättning som enligt mej är en blandning av SL-86 och SL-94?

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 maj 2011, 01:02:42 AM
Vad kallades denna färgsättning som enligt mej är en blandning av SL-86 och SL-94?

Designen hade inget officiellt namn i sil med "SL86" och "SL94", utan kallades mig veterligen bara "Hockeyklubba", som dock var en inofficiellt smeknamn.

Denna design var mest tänkt att sitta på ledade "expressbussar" med bekvämare utrustning tänkta för längre färder, som t.ex dåvarande 625, 639 och 640. En slags föregångare till de blå bussarna med färgschemat SL98. Vet något vilket år "hockeyklubban" kom till?

Anders Lundén

Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2011, 01:12:37 AM
Designen hade inget officiellt namn i sil med "SL86" och "SL94", utan kallades mig veterligen bara "Hockeyklubba", som dock var en inofficiellt smeknamn.

Denna design var mest tänkt att sitta på ledade "expressbussar" med bekvämare utrustning tänkta för längre färder, som t.ex dåvarande 625, 639 och 640. En slags föregångare till de blå bussarna med färgschemat SL98. Vet något vilket år "hockeyklubban" kom till?

Borde väl varit 1990 när 4101-4116 levererades?!
// Anders

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2011, 17:00:20 PM4165 var verkligen en udda vagn med sin dörrställning och höga vindruta.

...och toalett!  ;D

Fredrik Klint

Hockeyklubban dröjde nåt år eller två, vid leverans hade dessa vanlig Design´86 men med små pilar ovanför den vita linjen, vill jag minnas.

Fredrik Gelin

Trevliga bilder, jag rattade flera av bussarna i serien under deras sista levnadsår i Täby.
Då minns jag att flera av dem var rejält trötta efter många mil i Roslagen, men Brose(?)skyltarna kunde man ha mycket roligt med eftersom de gick att alternera mellan olika destinationer, praktiskt när man körde i Täby C där linjerna ofta hade olika destinationer trots att de hade samma linjenummer (617 och 619 gick som åttor kan man säga).
Tror det var 4104 som var ett elände att starta på slutet eftersom det var så mycket vatten i motorn att man efter idogt försökande och gradvis tändande av cylindrarna svepte in större delen av garageplanen i en rejäl vit dimma...
4165 fick jag aldrig chansen att köra, men den var inte alltför populär vill jag minnas eftersom även den inte var särskilt väl efterhållen.
Snabb skall den dock ha varit enligt flera som körde den, men inredningen lämnade runt 2001 en del övrigt att önska kan man väl diplomatiskt säga...
//Fredrik

Niclas Wennerlid

4165 gick som en raket men växellådan hade en benägenhet att hugga en hel del men när man väl kom upp i fart var den kanon.
Ingen hastighetsregulator gjorde att den toppade mätaren ut, åtminstånde 125 km/h.

// Niclas

Robban

4061 hade vi i Hornsberg i många år på vårt omlopp vi körde åt Norrtälje, mot slutet vistades den mera i verkstaden än ute på landsvägen och då bytte Täbygaraget ut den till 4109 (OUK 869), vilken lycka den gick som ett spjut ända tills att vi blev av med vårat omlopp och fick lämna tillbaka vagnen.
Tjänsten på den tiden runt 1997-2000 började kl 15:30 med 2 varv på 640 1 resa som 639 upp till Rimbo med paus i lilla Rimbogaraget sen ner som en 625 och slut på Tekniska Högskolan kl 20:30.
Det VAR bättre förr  ;D

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.