Dubbelledbussar på G i Säffle.

Startat av Kent Skoog, 01 februari 2011, 08:11:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cugel

Citat från: CS skrivet 01 februari 2011, 21:16:26 PM
Visst att dom kräver extremt mycket underhåll, men att de kräver så mycket som 60-70% stillastående för underhåll låter väldigt underligt, det måste vara något annat... Har man inte fått tag på kompetens att underhålla bussarna eller är det något annat som spökar?

Verkstaden är tvungen att renovera bussarna, bland annat 3st motorras pga mycket hårt slitage så det tar lång tid.
flera viktiga system klappar ihop samtidigt, bromsar, CAN-Bus, led och medstryning av bakaxel.
Killarna som jobbar med bussarna är mycket duktiga på Volvo, men när felen läggs på hög blir det tufft.

Sedan gäller det att förarna kör vettigt efteråt.

Calle

OK, men hur lång tid tar service på en 24-m buss egentligen? Om jag fattat det rätt så får bussar ställas på kö hos Volvo - är det riktigt?

Cugel

Citat från: Calle skrivet 02 februari 2011, 20:15:44 PM
OK, men hur lång tid tar service på en 24-m buss egentligen? Om jag fattat det rätt så får bussar ställas på kö hos Volvo - är det riktigt?

En service tar inte mycket längre tid än en vanlig ledbuss, men jag pratar om stora haverier och renoveringar, det handlar om att
hitta kapacitet för den typen av jobb.
24-m är byggd som en standard 18-m med en extra släpdel, en sådan buss proppad med resenärer såsom linje-16 normalt är gör att
ursprungskonstruktionen får slita tungt, Volvos D9 motor räcker knappt till.

mushkot

Citat från: Buss16 skrivet 02 februari 2011, 21:11:32 PM
En service tar inte mycket längre tid än en vanlig ledbuss, men jag pratar om stora haverier och renoveringar, det handlar om att
hitta kapacitet för den typen av jobb.
24-m är byggd som en standard 18-m med en extra släpdel, en sådan buss proppad med resenärer såsom linje-16 normalt är gör att
ursprungskonstruktionen får slita tungt, Volvos D9 motor räcker knappt till.
Finns ju två tunga backar, bron och backen upp mot Högsbohöjd. Jag brukade använda den senare till att notera hur bra bussen var. De sämsta gasbussarna tappade ner till typ 30 eller lägre, medan de bästa hade nästan högre hastighet än dieslarna... Kan tänka mig att det blir jobbigt för 24-metrarna.

Knut

Förste buss med nya fronten?? De som går idag med nye fronten da. Finnes ikke de da
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

forthemoment

Jag körde 24 metare idag i eftermiddagsrusningen, det var skönt för den var helt fulsatt. Den gick jättebra. Och jag noterade i vissa trånga passage och rondeller där du klättrar på kantstenen i rondellen med 18 metare pga snövallarna så gör du inte det med 24 metare. Mycket smidiga och trevliga bussar. Idag rullade 3 utav 11. Vissa utav de nya 18 metarna är tröttare i backen upp emot Högsbo än vad 24 metarna e. Sen så är Veolia extremt dåliga på att fylla på ad blue så det gör ju vissa individer extra trötta i backarna.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

olasand

Vill minnas att jag läst någonstanns att det skall bli 24-metare på alla stomlinjer i stan i och med kommande upphandlingar. Minns dock inte vart jag läste detta, kan ha varit Västtrafiks personaltidning eller GP med för den delen. Hittar det dock inte just nu.

Har nästan inte satt min fot på linje 18 och 19 så jag vet inte hur trångt det brukar vara där, men linje 17, som jag ju kört ganska mycket, hade jag gärna sett 24-metare på. Mycket folk längs hela linjen...

PauPut

Det var mycket bättre när man fick några enstaka gånger linje 17 på 24-metare, då det inte blev lika trångt i bussen som det tenderar att bli under morgonen och eftermiddagen.

Mats Karlsson

Citat från: forthemoment skrivet 03 februari 2011, 00:20:52 AM
Jag körde 24 metare idag i eftermiddagsrusningen, det var skönt för den var helt fulsatt. Den gick jättebra. Och jag noterade i vissa trånga passage och rondeller där du klättrar på kantstenen i rondellen med 18 metare pga snövallarna så gör du inte det med 24 metare. Mycket smidiga och trevliga bussar. Idag rullade 3 utav 11. Vissa utav de nya 18 metarna är tröttare i backen upp emot Högsbo än vad 24 metarna e. Sen så är Veolia extremt dåliga på att fylla på ad blue så det gör ju vissa individer extra trötta i backarna.
Ad Blue används ju för efterbehandling av avgaserna och kan väl omöjligen påverka bussens temperament!?

Knut

Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 februari 2011, 07:50:06 AM
Ad Blue används ju för efterbehandling av avgaserna och kan väl omöjligen påverka bussens temperament!?
Manglende Ad-Blue gjør at motoreffekten går ned. Dette gjøres elektronisk. For å holde utslippene nede
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

M

Citat från: Knut skrivet 03 februari 2011, 07:54:38 AM
Manglende Ad-Blue gjør at motoreffekten går ned. Dette gjøres elektronisk. For å holde utslippene nede
Precis tar ADBluen slut så reduceras effekten regält. Detta för att inte bränna sönder injektorn. ABn kyler injektorn och det är bara en del av vätskan som cirkulerar som sprutas in.

Mats Karlsson

Citat från: M skrivet 03 februari 2011, 08:36:17 AM
Precis tar ADBluen slut så reduceras effekten regält. Detta för att inte bränna sönder injektorn. ABn kyler injektorn och det är bara en del av vätskan som cirkulerar som sprutas in.
Citat från: Knut skrivet 03 februari 2011, 07:54:38 AM
Manglende Ad-Blue gjør at motoreffekten går ned. Dette gjøres elektronisk. For å holde utslippene nede
Tack för informationen! Jag har aldrig kört slut på AdBlue själv, men det är ju bra att få denna brutala varning!

SimonB

Det låter väldigt allvarligt att de inte fyller på AdBlue. Systemet kan bli helt förstört på det viset.

KG

Det brukar vara så att effekten stryps efter 50 timmar om ad blue saknas. Detta för att tvinga åkerierna att tanka ad blue, annars hade man struntat i det. Alltså skadas ingenting om man kör utan. Men naturligtvis kan systemet gå sönder om man låter det vara tomt mellan besiktningarna.

mushkot

När de första bussarna av denna typ kom till gbg, stötte jag inte på en enda som hade adblue i tanken...