GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.

Startat av Bese001, 22 januari 2011, 10:54:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Nice! Får hålla utkik efter dom... alltid trevligt när det luktar nytt och fräscht när man stiger på bussen!  :)

Jacob

Åkte GUB 116 idag. Skillnaderna mellan de nya och de från i somras är följande:

Positiva skillnader

*Man har satt in den orangea modellen av hållplatsskylt i bussen, dvs den modell som sitter i majoriteten av GUBs bussar, dock har man satt en av mindre modell bakom leden, vilket försvårar för människor med synskada.

*Stoppknapparna på väggen har samma färg som de på stängerna, dvs grå med röd knapp. (de äldre har grå/röd stångknapp och gul/röd väggknapp)

Negativa skillnader

*"Strykbrädan" vid barnvagnarna är av samma modell som 280-287, dvs utan nedfällbar sittdyna.

*Inv.nr i fronten satt på vindrutan och GUB-dekalen, som är svart, satt snett ovanför MAN-märket i fronten. Man har alltså tagit  bort den gamla frontdesignen på MAN, som jag anser var snyggare, såg ut såhär:
http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/DSC02284.jpg
Nu finns ingenting på det svarta utrymmet mellan det gröna och vindrutan..

*Sen har man satt orangea punkter på ena bakhörnet, både inuti och utanpå bussen..

Varken positiva eller negativa skillnader

Alla stänger från bakdörren och bakåt är Y-formade. De äldre (105-110) har inga Y-formade stänger. 111-112 har några längst bak. Gäller kortvagnarna också, 126-128 inga Y-formade (bara den långa vid mitt-emot-sätena som är standard), 129-130 har standard + den längst bak.


Sedan lite negativt om själva bussen:

*En lampa i bussen hängde redan löst

*Plattan längst bak på golvet var inte ordentligt fastskruvat, motorn lät dubbelt så högt som de tidigare.

Mitt intryck av bussen var helt enkelt att den kändes slarvig. Känns som att man vid Uppsalaförberedning av bussen haft inställningen "äsch det är inte så noga.."

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Den här tråden börjar bli ganska stor, det kanske är bättre att fortsätta konversationen i en ny tråd. Den här tråden handlar ju om 830-835 och de andra utfasade bussarna egentligen, så de nya bussarna får vi diskutera någon annan stans.

Se denna: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43075.0

Jacob

Jo jag vet, men eftersom du frågat varför de nya bussarna inte satts i trafik så svarade jag här eftersom ämnet ändå hade gått från 830-835 och 171-184 -> GUBs bussinköp/intercooler -> biogas -> de nya biogasbussarna.
Det var du som bytte ämne till när de nya biogasbussarna skulle komma i trafik, så jag svarade här. Men om vi ska fortsätta diskussionen någon annanstans så tycker jag att det blir bättre om man delar denna tråd.

Admin och alla andra: vad sägs om att dela tråden mellan Niclas Rosenius inlägg om "vad det är som hörs vid gassläpp" (skrivet 23 Februari 2011, 01:20:22) och Rickbox inlägg där han frågar "Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?" (skrivet 26 Februari 2011, 15:35:24)?

Med rubriken "GUBs nya biogasbussar"

Vad sägs?

radera även detta inlägg och Rickboxs senaste inlägg vid tråduppdelning.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!