Rullande text på SL-bussar

Startat av Fredde, 18 september 2007, 23:13:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Lite beror det väl på vem som har hand om det hela för jag har för mig (kan ha fel)  att det numera inte är SL centralt som håller i detta? I Råstas trafikområde var det ett tag Busslink som skötte det hela för att lösas av utav Connex/Veolia inna det byttes åt igen. Om det nu är entreprenören som är ansvarig så är det väl Swebus som ska hålla i det hela i Björknäs trafikområde så, tja...  :-X  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Karsten skrivet 22 september 2007, 22:05:47 PM

Ett annat exempel är hållplatsen för fd linje 481 vid Storängens järnvägsstation som fortfarande är skyltad med en linje som varit nedlagd i sex-sju år. Senast jag gick förbi hade någon i alla fall bemödat sig att vända på den senaste tidtabellen från -99, så att man nu inte längre kan se när bussen gick för åtta år sedan.

7 år sedan? 481 bytte ju nummer till 469 för 3 år sen.

Karsten

Citat från: homer skrivet 22 september 2007, 22:41:17 PM
7 år sedan? 481 bytte ju nummer till 469 för 3 år sen.

Var det så kort tid sedan? Gick den förbi Duvnäs-Storängen tills den döptes/gjordes om? Tidtabellen var i alla fall från 1999, härligt urblekt. :D :D

Bussmicke

Jag vill minnas den gjort det, den gick även till Boo sjukhus i Orminge om jag minns rätt
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2007, 01:23:38 AM
Jag vill minnas den gjort det, den gick även till Boo sjukhus i Orminge om jag minns rätt

Jo, visst har den gått dit. Boo sjukhus slutade man dock trafikera långt tidigare, liksom slingan här utanför mitt fönster. När näbbmössen försvann försvann även dessa sträckningar.

Fredde

Inte undra på att man får frågor...



... gällande vart tusan bussen egentligen går när man kör en 462a

Ser ut som att någon oförmåga har varit framme och pillat bort den nya texten som har suttit över.

/Fredde

Nico


Sådant händer ju, men det är ju även därför det är viktigt att som förare rapportera in sådant här när man ser det. Ska ju finnas underlag även för att rapportera olika former av skador/åverkan på hållplatser. Sedan får aktuell hållplatsservice fixa det. Min undran om det inte är Swebus (och inte någon central SL-avdelning) som själva ska ta hand om det i bl.a. Björknäs trafikområde kvarstår dock.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

#52
Vill minnas att det var så, men tack för bekräftelsen.

Det torde alltså innebära att det åtminstone i Björknäs trafikområde behövs en egen uppryckning, men att det i princip är Swebus själva som måste rycka upp sig om det ska bli någon ändring. Kanske något för Björknäsförarna att påpeka för de ansvariga på sin egen depå så slipper de framöver kanske leka 20 frågor med trafikanterna vad gäller detta...  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Det finns upptryckta lappar man fyller i och lämnar in om fel vid hållplatser. Men som vanligt bryr sig inte merparten av förarna att göra detta. Det jag har rapporterat tycker jag har fixats inom rimlig tid.

/Fredde

Nico


Nääh, håller med om det onekligen är lättare att täcka upp sådant här när fler hjälper till och noterar/skriver. Kontentan i detta fall torde dock vara att orsaken till att hållplatserna i Björknäs trafikområde är felaktiga i olika former ligger på depån i området. För att t.ex. Karstens åsikt om att "visst f-n kan det bli bättre" ska bli verklighet så behöver man kanske inte sikta så långt eller högt i alla fall.   :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik Henriksson

Citat från: yngrot
Det är väl ändå bättre med en fast text oavsett vad lagen säger.

Japp! Det är bättre med en fast text. Det finns dock två fall när växlande text blir ett alternativ att föredra.

Det ena är när man flera långa namn, t ex "Göteborg-Älvängen via Kungssten". På en LED-skylt får detta plats med god läsbarhet på två rader, men på en äldre flip-flopskylt får man minska textstorleken till minimum, alternativt använda obskyra förkortningar, för att få plats med allt i en och samma fasta text. Då är det ett bättre alternativ att lägga "Göteborg" fast på övre raden, och låta "Älvängen" och "via Kungssten" växla på den nedre.

Det andra alternativet är då man behöver kombinera texter som inte finns som fasta kombinationer i programmeringen. "Extrabuss" är ett bra exempel på detta. De destinationer vi frekvent kör förstärkningar till finns med fasta extrabuss-texter, t ex "Göteborg Extrabuss" eller "Stenungsund Extrabuss". Det är förstås inte möjligt att ha en sådan text för varje destination, men i de fall man behöver använda en annan destination vid förstärkning är det enkelt att ställa in valfri destination och kombinera med extratext "Extrabuss" som växlar med destinationen. Detsamma gäller vid tillfälliga körvägar, när man kan lägga på en ovanlig viadestination som extratext.

I många fall hade det varit bättre om skylten kunnat kombinera två valda texter i en fast skylt, men där är vi inte ännu.

Citat från: yngrot
Det är förvirrande med bläddertexten och hur ska man tolka texten som bläddrar när några ställen redan körts förbi? Vart går bussen??

Naturligtvis skyltar man om när man passerar viadestinationen, oavsett om texten är växlande eller ej. Det förutsätter dock att den som redigerat texterna skrivit ett alternativ med samma destination utan viatext, men tyvärr finns det gott om folk som inte tänker. Den formulering som nämndes i tråden, där skylten växlar mellan "Tomtebo via" och "Ålidhem" är ett bra exempel på icketänk.

LinusA

Citat
74:an verkar vara något som har fallit mellan stolarna, men ett enda enskilt exempel på detta kan ju knappast sägas vara representativt för allt och något som man då kan dra generella slutsatser ifrån?

Nej, men det var bara ett i raden av exempel. Upptäckte nyss när jag var inne på SL:s hemsida att L43 nu skall stanna vid hpl Gustav Adolfs Torg i båda riktningar, medan Nortrbro repareras. Det står det inget om i trafikmeddelandet till oss förare, och inte heller är det markerat på hållplats-topptavlorna. Kommunikationsmiss.

Citat
Själv tycker jag exempelvis att det fungerat bra på andra håll där det gjorts tillfälliga omläggningar. Exempelvis då för 59:an på Söder,  [...]

Ja, informationen om omläggningen över Slussen istf Medborgarplatsen fungerade jättebra! Dessvärre undrar alla nu varför tidtabellen som finns upptryckt i innerstadshäftet inte gäller. Vidare finns inte den nya tidtabellen upptryckt, så folk (=en gammal dam) får gå ned och titta på hållplatsstolpen för de rätta tiderna. Och att det sen (förmodligen?) kommer ytterligare en ny tabell om några veckor när man börjar gräva vid Norrtull gör ju inte saken lättare för våra passagerare...

Citat
Det finns upptryckta lappar man fyller i och lämnar in om fel vid hållplatser.

De har jag aldrig sett i Söderhallens bussar...  :-\

Nico


Citat från: LinusA skrivet 23 september 2007, 21:43:05 PM
Nej, men det var bara ett i raden av exempel. Upptäckte nyss när jag var inne på SL:s hemsida att L43 nu skall stanna vid hpl Gustav Adolfs Torg i båda riktningar, medan Nortrbro repareras. Det står det inget om i trafikmeddelandet till oss förare, och inte heller är det markerat på hållplats-topptavlorna. Kommunikationsmiss.

Ja, informationen om omläggningen över Slussen istf Medborgarplatsen fungerade jättebra! Dessvärre undrar alla nu varför tidtabellen som finns upptryckt i innerstadshäftet inte gäller. Vidare finns inte den nya tidtabellen upptryckt, så folk (=en gammal dam) får gå ned och titta på hållplatsstolpen för de rätta tiderna. Och att det sen (förmodligen?) kommer ytterligare en ny tabell om några veckor när man börjar gräva vid Norrtull gör ju inte saken lättare för våra passagerare...

De har jag aldrig sett i Söderhallens bussar...  :-\

Ibland får man nog även vara beredd på att allt inte hinns med över en natt eller ens ett par månader. Sett till hela trafikapparaten så är detta nog ändå att betrakta som undantag. Inget kan heller vara 100% perfekt utan som alltid när den mänskliga faktorn är inblandad (i synnerhet om den omfattar flera olika avdelningar) så kan det bli en aning strul. Kan t.ex. inte vara lätt att försöka att fixa en gällande tidtabell på en kant med en viss framförhållning när en helt annan avdelning/funktion/myndighet beslutar att gräva i gatan... ibland utan att ens ha kommunicerat detta på ett vettigt vis.

Vad gäller det där med förtryckta blanketter så får jag hojta mittåt för konstigt nog verkar dessa saknas hos just Busslink. Däremot fanns de hos Connex/Veolia (är själv van vid att tänka på dessa därav min lapsus) och verkar även finnas hos Swebus. I avsaknad av blankett kan man ju som förare annars ta vilket tomt papper som helst och skriva ned sina synpunkter på och sedan lämna in alternativt maila till någon ansvarig. Gjorde t.ex. själv det senare när jag för inte alltför länge sedan märkte att en ny hållplats på 598 glömts bort i både BussPC såväl som i förteckningen för den nya linjesträckningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

CitatDe har jag aldrig sett i Söderhallens bussar... 

Dessa papper finns inte i bussarna. De finns vid Trafikledningen, där kan man ta med sig några så man har om man skulle se något som bör rapporteras. Det enda jag har rapporterat direkt över radion var en nedbrunnen hållplatskur på Ingarö  :-\


CitatI avsaknad av blankett kan man ju som förare annars ta vilket tomt papper som helst och skriva ned sina synpunkter på och sedan lämna in alternativt maila till någon ansvarig. Gjorde t.ex. själv det senare när jag för inte alltför länge sedan märkte att en ny hållplats på 598 glömts bort i både BussPC såväl som i förteckningen för den nya linjesträckningen.

Gjorde detsamma, men då var det fel i räkningen mellan flera hållplatser. Slog på 100-talet meter för långt/kort, ibland ännu mer. Framförde det nog på ett bra sätt, för det tog inte många dagar innan det var åtgärdat.

Tänk om fler förare kunde ta initiativ...

/Fredde

Fredde

Så har 425X nu fått rullande text. Varvar "Gustavsberg Lugnet" med "via Farsta slott".

/Fredde