"Varning - utsvängande bakparti" (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2010, 18:22:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 20:01:53 PM
På spårvagnen kommer ju detta sig av att boggin och vagnskorgen inte är stumt förankrade till varandra, utan detta vore det ju svårt att använda vagnen på kurvspår ;D

Nej då, det jag skrev gäller även tvåaxliga vagnar där trucken sitter fast i vagnskorgen utan möjlighet att vrida sig. Så fort det finns ett överhäng baktill så slår det ut när det börjar svänga.


Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 20:01:53 PM
Jag antar f.ö att du vet skillnaden mellan busstyperna...

Ja, men som sagt: jag förstår inte vad du menar med att det ena är svep men det andra inte. Om jag svänger med en boggibuss så sveper bakänden oavsett om den har styrande bakhjul eller inte, dock sveper den förstås mera och på ett annat sätt med styrande bakhjul.

KG

Mycket prat om Boggie här...

Alla fordon med någon form av överhäng sveper åt motsatt sida mot vad man svänger. Detta förstår ej bilister som gärna parkerar sin bil 30cm från bussen där den ska svänga.

SimonB

Citat från: Mrbuss skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.

Nej det är säkerligen ingen som bryr sig. Framför allt eftersom när man väl hade behövt veta det, så är man jämsides med bussen, och har dessutom legat i filen till vänster/höger om bussen och inte ens kollat på dess baksida...

Rikard

Scania Omnilink Boggie bussarna vi kör med i Mölndal sveper hela 1,3 m vid fullt vrid. Varit en del incidenter på Hedens avstigningshållplats då man svänger omedelbart efter. Liksom en del vägräcken o stolpar i Mölndals trafik som fått blå färg på sig.

Läste oxå att Veolias Solaris Boggie i Frölunda trafiken sveper ännu mer hela 1,4 meter.
Rikard.

Jan

Citat från: Bingoberra skrivet 28 augusti 2010, 08:13:05 AM
Undrar just varför ledbussarna har den märkningen. De har väl inget utsvängande bakparti, snarare tvärtom.

Jo den har ett visst utsvängande, inte som en boggibuss med styrning dock.
I branschen 37 år

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 augusti 2010, 01:35:12 AM
Att man monterar dekaler på alla bussar oavsett om dom sveper eller ej kan i första läget tyckas vansinnigt men ska man trumma in att bussen kan vara farlig kan man inte lita på att svensson ska lära sig vilken buss som är det, bättre då att få honom att tro att man bör akta sig för alla bussar

Ja, men det bör man ju också. Det räcker med ett litet sidoutslag för att dagen ska vara förstörd om man ställer sig tillräckligt nära, vilket inte alls är osannolikt i stadstrafiken. Även lastbilar bör man akta sig för, för den delen. Också ett helt vanligt 3,5-tons hyrskåp kan ställa till med rejäla bucklor, när den ovane föraren lägger om för fullt utan att titta i båda backspeglarna!

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 augusti 2010, 01:35:12 AM
Du ska ha ett rejält överhäng och svänga ordentligt om du ska få en buss med stel axel att dra karossidan i en parkerad bil under normal körning, då snackar vi gamla B10M65/70 med 14 meters kaross, men det är klart, kör man upp en deci bredvid en bil och rattar fullt åt vänster så tar allt i men sveper gör det definitionsmässigt inte ;) det gör det med styrbar axel och därav fick man problem i innerstaden (Sthlm) när man införde boggibuss med styrbar stödaxel, problem som varit helt okända för både förare, entreprenör och stadsplanerare eftersom -60 och -70 talets ledbussar i ytterst begränsad omfattning gick innanför tullarna och förarna på 515 som väl var mest utsatt lärde sig denna egenhet den hårda vägen.
En bilist kan begripa att hörnet vrider sig vid sväng men inte att bakaxeln och hela bussen tar en sväng dryga metern åt sidan in i hanses fil eller uppå trottoaren när föraren lägger om.
Att man monterar dekaler på alla bussar oavsett om dom sveper eller ej kan i första läget tyckas vansinnigt men ska man trumma in att bussen kan vara farlig kan man inte lita på att svensson ska lära sig vilken buss som är det, bättre då att få honom att tro att man bör akta sig för alla bussar

Jag vet inte hur korsningarna i Sthlm ser ut men enligt dig verkar det vara gott om plats. Det kan jag inte direkt säga om Uppsalas. Där är det mer regel än undantag att man måste ha båda filerna fria för att kunna svänga. Dock kör vi ju i princip uteslutande med 7,0m axelavstånd, plus 1,4 vid boggie.

Nupski

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 20:01:53 PM
På spårvagnen kommer ju detta sig av att boggin och vagnskorgen inte är stumt förankrade till varandra, utan detta vore det ju svårt att använda vagnen på kurvspår ;D

Jag antar f.ö att du vet skillnaden mellan busstyperna...

Spårvagnar har svep på cirka 70cm här i Göteborg, det är därför det i vissa kurvor är målat ett vitt streck som talar om att här sveper vagnen. Detta gäller modell m31 som har två vridbara boogier med hjälp av vändkranslager samt två tvångstyrda löpaxlar under en plastbytta i mitten. De tvångstyrda axlarna styrs av stänger som som går till vändkranslagret i respektive led. I mitten sveper plastbyttan cirka 65cm.

Den italienska varianten typ m32 har 3 fasta truckar som är gummiupphängda i vagnskorgen samt 4 stycken leder som är svängbara i bakkant i de 2 första och i framkant de 2 sista. På taket sitter fyra stycken dämpare som skall hålla vagnen rak samt ta upp sidokrafter under accelaration och redartadtion. Vagnen består således av 5 moduler varav 2 är hängande. Man har ett främre överhäng på cirka 2,5 meter innan första axeln och ett överhäng bak på cirka 2m från sista axeln. Vagnen sveper ungefär 70cm med rumpan och cirka 50cm vid de hängande modulerna. Framåt så sveper den cirka 75cm. Kurvspår går ganska galant men rälsen blir lidande samt förarnas ryggar om man inte tar det varligt.

JDS

Citat från: Tomas skrivet 29 augusti 2010, 13:05:36 PM
Spårvagnar har svep på cirka 70cm här i Göteborg, det är därför det i vissa kurvor är målat ett vitt streck som talar om att här sveper vagnen.

...

Vagnen sveper ungefär 70cm med rumpan och cirka 50cm vid de hängande modulerna. Framåt så sveper den cirka 75cm.

Tomas, nu förstår jag inte din definition av svep heller. Menar du 70/50/75 cm utanför närmaste räl, eller 70/50/75 cm utanför vagnens sidolinje på rakspår (som är cirka 61 cm utanför närmaste räl)? Jag får inte ihop det, du verkar ha blandat båda varianterna.

Nupski

#24
Citat från: JDS skrivet 29 augusti 2010, 13:12:34 PM
Tomas, nu förstår jag inte din definition av svep heller. Menar du 70/50/75 cm utanför närmaste räl, eller 70/50/75 cm utanför vagnens sidolinje på rakspår (som är cirka 61 cm utanför närmaste räl)? Jag får inte ihop det, du verkar ha blandat båda varianterna.

Vagnen sveper cirka 70cm utanför sin ordinarie sidolinje samma sak med mitten delarna som pressas utåt i kurvorna. Vagnarna är asymetriska så svepet blir mindre på höger än på vänster.

Orsaken till att plattformen är nersänkt i bägge ändar är pga svepet så vagnen kan svepa in med bakparti över plattformen tror att kurvradien här är cirka 16m.


Johan B

Citat från: Rikard skrivet 29 augusti 2010, 03:05:09 AM
Scania Omnilink Boggie bussarna vi kör med i Mölndal sveper hela 1,3 m vid fullt vrid. Varit en del incidenter på Hedens avstigningshållplats då man svänger omedelbart efter. Liksom en del vägräcken o stolpar i Mölndals trafik som fått blå färg på sig.

Läste oxå att Veolias Solaris Boggie i Frölunda trafiken sveper ännu mer hela 1,4 meter.
Rikard.

Scania Irizar 15m sveper 1,5m, tror de är de värsta.

Jonas Strömblad

Citat från: Mrbuss skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.

Men vaf-n Micke, det är inte bilisterna som ska se detta utan glasskiosker på trottoarerna, och då tror jag höjden är perfekt!  ;D
/J

MrX

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 16:37:46 PM
Hur tänker ni nu?

En boggibuss med stel stödaxel sveper ingenting mer än överhänget, det är enbart bussar med styrbar stödaxel som sveper.
Står du dikt mot en kantsten kan du enkelt testa detta, se bara till att du inte har något ivägen när du gör det med styrbar sista axel för den bussen kommer att klättra upp på kantstenen, med en 2 eller 3 axlig buss med stela axlar händer ingenting, det är bara karossen som går över kanten (givetvis) men de bussar som har styrbar axel kommer att klättra upp på kantstenen mellan 30 och 120 cm beroende på modell och styrgeometri, första serierna ledbussar på Volvo B58 chassier svepte rejält mycket över metern medan senare ledbussar med styrbar sista axel var betydligt humanare.
En bakmotorledbuss sveper f.ö ingenting av förklarliga skäl.
Hoppas att alla förstod denna förklaring :-)

Ok jag tror nog vi missförstår varandra, det gäller givetvis överhänget bak. Rattar du en boggiebuss fullt vänster sticker det bakre överhänget ut åt höger oavsett om det är med stel eller styrande bakaxel. Det var enbart det jag var ute efter.

Att en b9s skulle ha ett bakre överhäng på hela 120 cm lät mycket

Mikael Ringmarck

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 augusti 2010, 21:11:30 PM
Men vaf-n Micke, det är inte bilisterna som ska se detta utan glasskiosker på trottoarerna, och då tror jag höjden är perfekt!  ;D
/J

Haha, du glömmer väl inte valstugorna med? Stackars volontärer som jobbar där...de kan få sig en otrevlig liten överrraskning... 8)

rengmark

Citat från: Mrbuss skrivet 27 augusti 2010, 18:44:43 PM
Åh, gud så fult! Fota Brommas boggivagnar innan denna text dyker upp på de med - för det kommer  >:( Jag sätter 100 spänn på att hälften av  bilisterna inte ser denna text eftersom den sitter så långt upp.



Nu dyker textremsan upp på Brommas bussar också.