Bussförare eller "skrotnisse"? Hur blev det så här?

Startat av Antab, 01 september 2007, 21:46:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 september 2007, 07:36:44 AM

Men vem är det som "ser till" att det ser ut som det gör?
Jo, ouppfostrade och bortskämda ligister, böss och slödder som inte lärt sig vanligt hyfs och folkvett!
Ett resultat av en slapp uppfostran med rötter i flummets 68 och den degenererade skolan på 70- och 80-talen.
Tyvärr är bilden med "bortvåldade" säten, sönderskurna sitsar alltför vanlig idag.  Inte bara inom SL:s område utan även här i G och i Skåne.

/Bengt

Jag håller med dig. Men det är inte ligesterna som gör att bussarna har plåtskador.

Bengt Jönsson

Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 10:54:43 AM
Jag håller med dig. Men det är inte ligesterna som gör att bussarna har plåtskador.


Plåtskador får alla vagnar som rullar flera år i tät och tuff stadstrafik.  Det är ett faktum vi nog inte kan bortse ifrån men resten...  >:(  >:(  >:(

M224

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 september 2007, 11:18:32 AM

Plåtskador får alla vagnar som rullar flera år i tät och tuff stadstrafik.  Det är ett faktum vi nog inte kan bortse ifrån men resten...  >:(  >:(  >:(

Men vi ser ju plåtskador på bussar som i stort sett aldrig rullar i tät stadstrafik. Det är något som förbryllar mig.

Cero

Det finns många orsaker till att bussarna ser ut som de gör, men det spelar väl ingen roll om passagerarna är ligister, förarna slarviga, oturen framme, verkstäder som struntar i fel och skador eller en ledning som inte bryr sig? Bussen (eller tunnelbanan eller spårvagnen) blir inte mer attraktiv bland bilåkarna för det?

/Cero

Cero

Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 10:53:09 AM
Frågan är om Busslink är bättre!?

Så ofta som jag åker med deras rishögar på linje 165.

De fd H34E 53xx vagnarna som har lackerats röda är vidriga, helt slutkörda. I backarna vid Högdalstoppen så orkar dom knappt upp.
Inredningen sitter löst, stolpar, takdelar skramlar mm. Samma sak gäller H33:orna, är det 4351 o co dom heter, minns inte nu.

De flesta rutor på släpen har kraftig kondens. Sedan har vi Busslink 6141-6148...o herregud vilka vrak. Motorluckor som knappt går att stänga mm. Är detta bättre? Knappast.

De flesta här verkar helt klart sympatisera med Busslink, jag förstår inte alls varför. För att det är gamla SL Buss eller?

Alla tre företagen har fina bussar, och alla tre har riktiga vrak. Det är sanningen. Åk ut själva och se efter.

Min personliga uppfattning är att Busslink totalt sett är den bästa operatören i SL-land när det gäller att ta hand om fordonen. Därmed inte sagt att allt är guld och gröna skogar, för de har som du nämner en del vrak de också.

Dock har de också några av de finaste vagnarna (4701-4743, 3702-3712) som drygt ett år gamla ser ut nästan som nya och som dessutom tillhör samma garage.

/Cero

M224

Citat från: Cero skrivet 02 september 2007, 11:33:18 AM

Dock har de också några av de finaste vagnarna (4701-4743, 3702-3712) som drygt ett år gamla ser ut nästan som nya och som dessutom tillhör samma garage.

/Cero

Håller helt klart med.

Nico

Citat från: M224 skrivet 02 september 2007, 11:20:58 AM
Men vi ser ju plåtskador på bussar som i stort sett aldrig rullar i tät stadstrafik. Det är något som förbryllar mig.

Hoppas att du inte avser de vagnar som visats på bilderna här för är det några vagnar som rullat i en tät och tuff trafikmiljö så är det dessa (4950-4960) som har gått på linje 179. Visserligen kanske linjen i sig är en förortslinje, men den har mera gemensamt med innerstadens blåbussar än den har med många av de regionala stomlinjerna. Dvs, det är ingen linje man åker långt med och trafikantutbytet är högt. I kombination med mycket annat så blir bussarnas skick tyvärr ofta därefter även om just dessa hör till de mera extrema.

Sedan behöver det inte heller plåtskador bara bero på stadstrafiken i sig (även om flera individuella aktörer ökar chanserna) utan motkörningar och annat inträffar även ute på landsbygden mm. En skillnad är dock att det då i det senare fallet ofta rör sig om mindre fordonflottor där det blir lättare att ha överblick och se vilken/vilka förare som verkar vara mera skadedrabbade. På ett mindre ställe/garage där alla känner alla blir det säkert även så att man själv skärper sig lite då ingen vill sticka ut som någon krockarnas konung. Det är troligen även lite lättare rent ekonomiskt att bara behöva hålla efter kanske 9-17 bussar istället för 164 vilket gör att man med viss säkerhet även kan hålla efter och åtgärda skador lite lättare. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

Trafikledning???

bussarnas PCoch radio är fortfarande programmmerade till Råsta som tillhör busslink och ibland är det ett jä***a kackel på öppna kanalen med sånt vi inte har med att göra.

iofs ska de väl tillhöra nånslags trafikledning förjag har hört "vår" TL gått in med all anrop när något tåg varit sen.

men som Nico säger så ärde i det närmaste skrotfaktor på dem.

Karsten

Citat från: Cero skrivet 02 september 2007, 11:33:18 AM
Min personliga uppfattning är att Busslink totalt sett är den bästa operatören i SL-land när det gäller att ta hand om fordonen. Därmed inte sagt att allt är guld och gröna skogar, för de har som du nämner en del vrak de också.

Dock har de också några av de finaste vagnarna (4701-4743, 3702-3712) som drygt ett år gamla ser ut nästan som nya och som dessutom tillhör samma garage.

/Cero

Jämför gärna med de blå B9S som Swebus kör omkring med! Två år gamla, helt slut! Efter leden undrar man om det städats på länge, två av dem saknar säten av någon anledning. Våga inte luta dig mot något där bak, klibbigt äckliga substanser här och var. Gardinerna är borta efter att alltför många snutit näsan i dem. Som resenär undviker jag bakre delen av dessa bussar för att de är så j-a äckliga. Så Veolia är inte ensamma om att köra omkring med rullande sanitära olägenheter, trots att jag alltid upplevt Råsta som det "skitigaste" garagen.

Nico


Citat från: Karsten skrivet 02 september 2007, 17:20:19 PMSå Veolia är inte ensamma om att köra omkring med rullande sanitära olägenheter, trots att jag alltid upplevt Råsta som det "skitigaste" garagen.

Är väl en skillnad i företagsfilosofi antar jag och de olika företagen har troligen alla områden som de är bättre respektive sämre på (har inget direkt negativt emot Veolia som arbetsgivare). Som uppvuxen i Råstas trafikområde så vet jag inte heller om jag skulle vilja påstå att det rent generellt alltid har varit extra lortigt där utan det är mera något som respektive entreprenör avgör genom beslut för hur mycket man budgeterar för städning och underhåll. Att städningen av Råstas vagnar inte var en paradgren under Veolias regi kan dock nog de flesta av oss tyvärr vara ense om (och även vissa Swebusgarage verkar ha sina egna regler på området).

Trevligt nog så var bland det första Busslink gjorde när de tog över att mer än fördubbla städ- och rangerpersonalen samt kolla med SL hur man ska kunna förbättra t.ex. lokaler och utrustning på området. Sedan bör man även göra en distinktion mellan vad som är slitet, men funktionellt (allt kan inte vara i nyskick) och vad som handlar om ett medvetet eftersatt underhåll. Att t.ex. byta rutor för att det, beroende på slitage och ålder, kommit kondens emellan är inget som är högprioriterat då det inte påverkar bussens förmåga att gå i trafik. Alla bolag som har en vagnpark som är så varierad i ålder som de som återfinns inom de större orterna kommer obönhörligen att ha en del som är i toppskick, mycket som är mittemellan medan ytterligare annat närmar sig dagen för utrangering.

I övrigt vill jag återigen poängtera att blåvagnarna på bilderna ändå inte ska ses som helt representativa för Veolia (det kan kanske den gode Verspieder eller Leif D ge lite aspekter på) som entreprenör för de kan faktiskt om de vill, men det är en kostnadsfråga. Som jag tidigare nämnde så utgör dessa vagnar (och ett par äldre till) en avdelning som inte direkt är reguljär och som tyvärr inte verkar ha någon direkt ordning på speciellt mycket. Trafikledning, prickning, vagnuttag/utsättning mm. ska tydligen skötas via mobiltelefon. Som Magnus J. skrev så är det dock ibland ett himla liv på radion och en del förare verkar inte ens riktigt veta vem de kör för/åt. I förra veckan var det t.ex. en förare som ägnade uppåt en 35 minuter (till irritation och förtret för övriga förare som tvingades åhöra det hela) åt att försöka att få ett vagnbyte via Råsta.

Trots att TL därstädes försökte att upplysa vederbörande om att Råsta, efter Busslinks övertagande, i princip inte har ett skvatt att göra med dessa vagnar och denna trafik (annat än att man tydligen delger viss trafikinfo då Veolia inte har någon egen bra möjlighet att direkt och simultant nå dessa vagnar) så var det inget som gick hem. Ett problem var tydligen även att den på papperet ansvarige, och den som TL-Råsta då även hänvisade föraren till, tydligen inte hade lust att svara i sin nalle och någon annan visste ingen om eller fick tag i på studs. De trafikanter som hörde det hela, då BussPC:ns radio går ut på öppen kanal, kan inte ha varit så imponerade av hur SL-trafiken (för det är vad det är för gemene man) fungerar överlag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo



Jag ger benutrymmet 10p av 10 möjliga på SL:s konfortundersökning.

Doomsday

Tyvärr är dessa anskrämliga bilder inget undantag i SL-trafiken. Det är som en kortlek där det ena gången kan handla om ett missvårdat vrak och nästa gång en exemplariskt välskött vagn om den är ny. Det verkar gå som en röd tråd att ju äldre bussen blir, desto sämre sköts den och till slut får den tyvärr förfalla eftersom det inte anses värt att rusta upp den längre om den ska bytas ut snart.

Det är också samma symptom på pendeltågen där man är mitt uppe i att byta ut de gamla vagnarna mot nya. De gamla vagnarna sköts nu heller ej mer och det är många gånger rena rama skruttet att åka i.

Det är verkligen inte så konstigt att folk hellre tar bilen trots att det är dyrare när kollektivtrafiken är som ett lotteri mellan hyfsade bussar och tåg, och det som är missvårdat skrot som sjunger på slutverserna.

Nico


Jo, det som egentligen borde krävas (ifall man nu vill locka flera resenärer) är bl.a. att SL utför flera oannonserade kontroller för att se hur städning och underhåll sköts. I vissa fall (detta är då enbart hörsägen från en trafikledare) så verkar man från SL-håll ha aviserat långt i förväg när man skulle göra någon visit (och t.o.m. angett vilka bussar man ville kika på) vilket ledde till att de aktuella vagnarna togs ur trafik i god tid innan för att fixas till och fräschas upp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag är nöjd med Veolia Transport som arbetsgivare, även om jag personligen helst hade sett att lokaltrafiken i Umeå fått fortsätta vara kommunal, utan inblandning från en mindre engagerad Länshuvudman långt borta i Lycksele. Men nu ville den s.k. "socialdemokratiska" kommunledningen i Umeå tänka mera åt höger...  :(

När det gäller Veolia och Roslagebaneersättningen är det olyckligt att Veolia ska behålla trafiken efter att ha tappat sitt sista garage. Denna trafik borde väl hellre följa med respektive garage, och ingå i garageanbuden? Dvs att pendeltågsersättningen till/från Nynäshamn främst alltid tillhör Nynäshamnsgaraget, oavsett vilken operatör som innehar detta område just då. RB borde Norrortsgaragen (Täby-Waxholm-Åkersberga) + Norrtälje/Rimbo ha ansvar över pga kortare framkörning och närhet till sina garage. Det var ju knappast en slump att man (från Roslagstågs sida?) snabbt ringde Fridströms i Rimbo för att täcka upp en inställd avgång från Kårsta mot Vallentuna förr. En ledig förare brakar snabbt iväg med reserven H22 6431 istället för att göra en långsam och dyr motorvägsframkörning av en B9S från något avlägset garage i Täby eller Råsta till Kårsta.

Men om SL har lagt upp sin ersättningstrafik på ett underligt sätt är det väl SL som får stå för ansvaret när det brakar ihop? En nyligen garagelös operatör som ändå ska syssla med busstrafik? Hmmm   ??? Och fanns det inga krav på ålder, färger och årsmodeller på Veolias Roslagebaneersättning från SL:s sida? Kunde Veolia inte fått behålla några nya vagnar till denna trafik, åtminstonde till RB-trafiken tagit slut?

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 02 september 2007, 18:25:05 PMOch fanns det inga krav på ålder, färger och årsmodeller på Veolias Roslagebaneersättning från SL:s sida? Kunde Veolia inte fått behålla några nya vagnar till denna trafik, åtminstonde till RB-trafiken tagit slut?

Om det nu finns några krav så verkar ju i alla fall ingen hos SL bry sig. Sedan hade nog Busslink fått lite problem om de inte hade kunnat ta över vagnarna som planerat. Troligen så ville man inte heller lämna för mycket till Veolia för det lilla jag såg av ersättningstrafiken (körde bara några enstaka pass) så for B9S-vagnarna ganska illa. Skulle man ha låtit Veolia behålla ett par av dessa så hade det implicit inneburit att man fått ännu högre kostnader för att sedan ställa dem i ordning då just Roslagebaneersättningen varit över. Detta då de troligen hade fått gå fram till den 20/9 (var det väl) utan något direkt underhåll alls.  :-X
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman