Bussförare eller "skrotnisse"? Hur blev det så här?

Startat av Antab, 01 september 2007, 21:46:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

#30
Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2007, 23:32:10 PM
Du rackar ner på SL-bussar hela tiden, drar dem rakt över en kamm.


Men Micke, handen på hjärtat, äre inte rätt sunkigt i Sthlm bitvis, du måste se skogen för bara trän oxå.
Dessutom blir debatten lite sned om du bara säger att vi inte ska gnälla på SL-trafik.
Dessutom så tycker allafall jag mej ha så pass mycket erfarenhet och insikt så ja kan ha diverse åsikter om trafik o hur den sköts.

/Leif D
;-)

homer

Bara för att våra tre stora Företag (B, S och V) inte klarar av att ha handvaxade bussar varje måndagmorgon betyder inte att dom inte bryr sig om sin personal, Företagen betalar en bot som har uppkommit p g a slav med besiktning eller försenad skatt, inge snacka om saken, i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.


Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???

robbes

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
Bara för att våra tre stora Företag (B, S och V) inte klarar av att ha handvaxade bussar varje måndagmorgon betyder inte att dom inte bryr sig om sin personal, Företagen betalar en bot som har uppkommit p g a slav med besiktning eller försenad skatt, inge snacka om saken, i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.


Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???

så du påstår det är okej att köra en buss med körförbud eller användnings förbus föreslår då att du kollar vad som gäller framförandet av sådana fordon o vem som får stå där med anmärkning i körkortsregistret etc

robbes

kollade en del fordon

4951 körförbud 2007-08-31
4956 körförbud 2007-05-31 och detta fordon är i trafik dvs ej avställt
4959 användningsförbud/brukande förbud pga obetald fordonsskatt
4960 Användningsförbud/brukandeförbud pga obetald skatt o denna bussen är märkt ur i yrkestrafiks rutan o det innnebär att det är ett uthyrningsfordon som folk kan hyra

homer

Citat från: robbes skrivet 01 september 2007, 23:43:28 PM
så du påstår det är okej att köra en buss med körförbud eller användnings förbus föreslår då att du kollar vad som gäller framförandet av sådana fordon o vem som får stå där med anmärkning i körkortsregistret etc

Men snälla, läs vad jag skriver!

har aldrig påstått att de skulle vara okej

men får väl säga de en gång till och ska försöka vara lite t y d l i g a r e


Det är givetvis inte okej att glömma betala fordonsskatten itid, man kan givetvis inte skylla på en stor organisation där mycket kan slinka igenom, M E N när detta ändå händer så är de väl ändå ingen på renaste allvar tror att företaget inte står på den anställdes sida i alla situationer...

ni verkar tro att man får stå där med mössan i handen å få betala ur egen ficka för att till slut få sparken om man dessutom blir av med körkortet på grund av "prickar"

robbes

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
Bara för att våra tre stora Företag (B, S och V) inte klarar av att ha handvaxade bussar varje måndagmorgon betyder inte att dom inte bryr sig om sin personal, Företagen betalar en bot som har uppkommit p g a slav med besiktning eller försenad skatt, inge snacka om saken, i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.


Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???

detta gäller för körförbud:

Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation


Användningsförbud:

Hinder att använda fordonet
I vissa fall får fordonet inte användas trots att det ställts på. Det gäller om fordonet har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning eller användningsförbud på grund av gammal obetald fordonsskatt. Information om detta får du i så fall på beviset om påställning som skickas till dig. Om du kan styrka att förbudet är upphävt genom besiktningsprotokoll, får du köra.

Hagri

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
i värsta fall kliver farbror fack in och hjälpter till.


Borde inte Farbror eller Tant facket klivit in i redan innan det blir aktuellt att diskutera vem som skall betala en bot av denna typ.
Om fordonen ser ut på detta sätt när det gäller synliga detaljer skulle jag vara än mer orolig för inte lika synliga detaljer som har med säkerheten att göra. Vilket jag var förare eller passagerare.
Kanske dags att lagstifta om kraftig företagsbot om fordon går i trafik med användnings eller körförbud eller med säkerhetsbrister.  

homer

Citat från: Hagri skrivet 01 september 2007, 23:58:30 PM
Borde inte Farbror eller Tant facket klivit in i redan innan det blir aktuellt att diskutera vem som skall betala en bot av denna typ.
Om fordonen ser ut på detta sätt när det gäller synliga detaljer skulle jag vara än mer orolig för inte lika synliga detaljer som har med säkerheten att göra. Vilket jag var förare eller passagerare.
Kanske dags att lagstifta om kraftig företagsbot om fordon går i trafik med användnings eller körförbud eller med säkerhetsbrister. 


verkligheten ser tyvärr inte ut så, då skulle dessa lik inte rulla (hoppas ja inte får bussmicke på mig igen nu:-)

Ang. företagsbot skulle de givetvis vara de bästa om något dylikt fanns.

Nico


Lite allmänna tankar...

Såsom en som tidigare kört just dessa vagnar i vanlig SL-trafik så skulle jag vilja påpeka att dessa bussar inte är helt signifikanta för hur [äldre] SL-fordon normalt ser utan dessa är extremt slitna. Både genom miljön (linje 179 hör troligen till de tuffare i SL-land) de rullat i, men även genom att de tyvärr inte heller har underhållits speciellt bra under en längre tid.

Sedan kan man nog även säga att dessa vagnar nu tillhör en riktig uddavdelning hos Veolia. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte heller att man från ledningshåll har riktigt den koll som behövs och frågan är hur långlivat det här blir? Dessa vagnar rullar som sagt sedan den 20/8-07 hos den grupp som ska köra viss planerad ersättningstrafik, men jag får känslan (efter att ha hört en del) av att man inte tänkt igenom det hela så noga utan att det går lite på en höft i största allmänhet. Vagnarna är i många fall att betrakta som skrot, förarna (inget ont om dem i sig då de flesta är trevliga) är lite av en främlingslegion som vet att de sitter löst och delvis agerar därefter (dvs. många skiter i det mesta), logistiken är kass, scheman och körordrar är mer eller mindre fulla med luckor och fel, ansvariga är svåra att få tag i osv.

Efter vad jag har förstått så ska just dessa vagnar (även om huvuddepån sedan ska vara hos Volvo Buss i Huddinge) stå uppställda på infartsparkeringen vid Täby galopp vilket innebär att det i princip inte finns någon tvättning eller städning (fan, matresterna kan ha legat där redan innan den 20/8 för så dålig var ofta städningen/underhållet överlag då det i princip inte fick kosta något) medan tankning ska göras någon annanstans. Då ingen verkar hålla koll så kommer obönhörligen sådant som körförbud, soppatorsk mm. som ett brev på posten. Vad jag inte förstår är hur SL kan tillåta det hela för jag är övertygad om att det inkommit klagomål. Möjligen att det är så att man låter det rulla tillsvidare då renoveringen av denna sträcka på Roslagsbanan snart är klar, men att det sedan kanske inte blir något mer, men, men...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Citat från: Nico skrivet 02 september 2007, 00:12:42 AM
Lite allmänna tankar...

Såsom en som tidigare kört just dessa vagnar i vanlig SL-trafik så skulle jag vilja påpeka att dessa bussar inte är helt signifikanta för hur [äldre] SL-fordon normalt ser utan dessa är extremt slitna. Både genom miljön (linje 179 hör troligen till de tuffare i SL-land) de rullat i, men även genom att de tyvärr inte heller har underhållits speciellt bra under en längre tid.

Sedan kan man nog även säga att dessa vagnar nu tillhör en riktig uddavdelning hos Veolia. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte heller att man från ledningshåll har riktigt den koll som behövs och frågan är hur långlivat det här blir? Dessa vagnar rullar som sagt sedan den 20/8-07 hos den grupp som ska köra viss planerad ersättningstrafik, men jag får känslan (efter att ha hört en del) av att man inte tänkt igenom det hela så noga utan att det går lite på en höft i största allmänhet. Vagnarna är i många fall att betrakta som skrot, förarna (inget ont om dem i sig då de flesta är trevliga) är lite av en främlingslegion som vet att de sitter löst och delvis agerar därefter (dvs. många skiter i det mesta), logistiken är kass, scheman och körordrar är mer eller mindre fulla med luckor och fel, ansvariga är svåra att få tag i osv.

Efter vad jag har förstått så ska just dessa vagnar (även om huvuddepån sedan ska vara hos Volvo Buss i Huddinge) stå uppställda på infartsparkeringen vid Täby galopp vilket innebär att det i princip inte finns någon tvättning eller städning (fan, matresterna kan ha legat där redan innan den 20/8 för så dålig var ofta städningen/underhållet överlag då det i princip inte fick kosta något) medan tankning ska göras någon annanstans. Då ingen verkar hålla koll så kommer obönhörligen sådant som körförbud, soppatorsk mm. som ett brev på posten. Vad jag inte förstår är hur SL kan tillåta det hela för jag är övertygad om att det inkommit klagomål. Möjligen att det är så att man låter det rulla tillsvidare då renoveringen av denna sträcka på Roslagsbanan snart är klar, men att det sedan kanske inte blir något mer, men, men...


Vill ju inte direkt påstå att man blir förvånad av de du skriver. Vet också att det tyvärr är allt för sant.
/Leif D
;-)

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:40:29 PM
Och bussmicke! varför får jag inte tycka att bussarna på bilderna ser för djävliga ut utan att få konstiga kommentarer från dig???

Bussarna på bilderna ja, men..

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:01:43 PM
tyvärr ser varenda Sl buss som är ungefär lika gammal ut på detta sett.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bengt Jönsson

Citat från: Cero skrivet 01 september 2007, 23:30:32 PM
Nog för att många SL-bussar lämnar en del övrigt att önska och det gäller specifikt vissa garage, men att påstå att alla SL-bussar som är tio år gamla eller äldre ser ut på det här sättet är en rejäl överdrift.

Däremot tycker jag de som härjar om varför inte alla åker kollektivt i hufvudstaden ska ta sig en funderare. Med vagnmaterial som det visade är det inte svårt för den enskilde att motivera kostnaden och eventuell miljöpåverkan att välja sin fina bil istället.

/Cero


Men vem är det som "ser till" att det ser ut som det gör?
Jo, ouppfostrade och bortskämda ligister, böss och slödder som inte lärt sig vanligt hyfs och folkvett!
Ett resultat av en slapp uppfostran med rötter i flummets 68 och den degenererade skolan på 70- och 80-talen.
Tyvärr är bilden med "bortvåldade" säten, sönderskurna sitsar alltför vanlig idag.  Inte bara inom SL:s område utan även här i G och i Skåne.

/Bengt

kristoffer


M224

Citat från: Kricke skrivet 01 september 2007, 23:23:53 PM
Swebus o Veolia är ju som dom är tyvärr  >:(
/ Kricke

Frågan är om Busslink är bättre!?

Så ofta som jag åker med deras rishögar på linje 165.

De fd H34E 53xx vagnarna som har lackerats röda är vidriga, helt slutkörda. I backarna vid Högdalstoppen så orkar dom knappt upp.
Inredningen sitter löst, stolpar, takdelar skramlar mm. Samma sak gäller H33:orna, är det 4351 o co dom heter, minns inte nu.

De flesta rutor på släpen har kraftig kondens. Sedan har vi Busslink 6141-6148...o herregud vilka vrak. Motorluckor som knappt går att stänga mm. Är detta bättre? Knappast.

De flesta här verkar helt klart sympatisera med Busslink, jag förstår inte alls varför. För att det är gamla SL Buss eller?

Alla tre företagen har fina bussar, och alla tre har riktiga vrak. Det är sanningen. Åk ut själva och se efter.