Bussförare eller "skrotnisse"? Hur blev det så här?

Startat av Antab, 01 september 2007, 21:46:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:04:11 PM
Hade bussen blivit kontrollerad och fått en bot hade föraren givetvis bara behövt lämna in den till sin trafikledningen

tyvärr inte det är föraren som är betalnings ansvarig o han har ansvaret att fordonet är lagligt att ta i trafik samt att det är han som kan få anmärkningen i körkortsregistret

Leif D

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:04:11 PM
Hade bussen blivit kontrollerad och fått en bot hade föraren givetvis bara behövt lämna in den till sin trafikledningen

Tveksamt  !
Har för mej att det är förarens sak att se till att fordonet är körklart, dvs i godkänt skick och skatter betalda.
Även om företaget skulle betala ev. böter så hamnar ändå anmärkningen i körkortsregistret på föraren.
/Leif D
;-)

Hagri

Citat från: Antab skrivet 01 september 2007, 23:09:23 PM
Jo, bilderna är tagna idag.

Har Stockholm landets sämsta lokaltrafikbussar? Att inredningen är sliten är väl en sak, men utsidan och "allt" under skalet.

Hur står det till med kompetensen och det egna ansvaret bland dagens chaufförer?

Har Stockholm landets sämsta bussförare?  ??? , eller har bussförarna i Stockholm landets sämsta arb.ledning?  :)





Diselstopp?

Hur är rutinerna för tanking av fordonen?


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


homer

Ett seriöst företag betalar givetvis en sådan bot de ska inte den anställde föraren göra, fortköringsböter däremot är något helt annat

Leif D

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:18:53 PM
Ett seriöst företag betalar givetvis en sådan bot de ska inte den anställde föraren göra, fortköringsböter däremot är något helt annat

Jaja, men de är ju ett seriöst företag de, dom har väl inte sånna här bussar och sånna här problem ??
Eller hur var de nu .....   ;D ::)

/Leif D
;-)

kristoffer

Swebus o Veolia är ju som dom är tyvärr  >:(
/ Kricke

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:18:53 PM
Ett seriöst företag betalar givetvis en sådan bot de ska inte den anställde föraren göra, fortköringsböter däremot är något helt annat

ett seriöst företag har skattade o besiktade bussar.

sedan den instälningen jag kan köra fast jag ej får enligt lagen för företaget betalar böterna är farligt

Tänk om en dödsolycka skulle inträffa o du som förare är vållande o orsaken är dåliga bromsar på en buss med körförbud inget vidare ju tänka konsekvenserna.

samt vara förare som har ansvar kollar upp så det är okej fordon att framföra annars så kontaktar man trafik ledningen o säger följande " jag kan ej ta på mig passagerarnas säkerhet med detta fordon då det ej är besitat et" det är ditt ansvar som förare att kolla sådant

Leif D

;-)

Cero

Citat från: homer skrivet 01 september 2007, 23:01:43 PM
Nej verkligen inte, men som jag skrev längre upp, tyvärr ser varenda Sl buss som är ungefär lika gammal ut på detta sett.



Nog för att många SL-bussar lämnar en del övrigt att önska och det gäller specifikt vissa garage, men att påstå att alla SL-bussar som är tio år gamla eller äldre ser ut på det här sättet är en rejäl överdrift.

Däremot tycker jag de som härjar om varför inte alla åker kollektivt i hufvudstaden ska ta sig en funderare. Med vagnmaterial som det visade är det inte svårt för den enskilde att motivera kostnaden och eventuell miljöpåverkan att välja sin fina bil istället.

/Cero

homer

Citat från: Bussmicke skrivet 01 september 2007, 23:26:10 PM
Kverulanten Homer

Du får nog utveckla dig lite
de verkar inte att det är en saklig debatt du vill uppnå med dessa ord utan någonting helt annat

Leif D

Citat från: robbes skrivet 01 september 2007, 23:26:50 PM
ett seriöst företag har skattade o besiktade bussar.

sedan den instälningen jag kan köra fast jag ej får enligt lagen för företaget betalar böterna är farligt

Tänk om en dödsolycka skulle inträffa o du som förare är vållande o orsaken är dåliga bromsar på en buss med körförbud inget vidare ju tänka konsekvenserna.

samt vara förare som har ansvar kollar upp så det är okej fordon att framföra annars så kontaktar man trafik ledningen o säger följande " jag kan ej ta på mig passagerarnas säkerhet med detta fordon då det ej är besitat et" det är ditt ansvar som förare att kolla sådant

Helt riktigt !
Skulle ju vilja se den trafikledare som inte skulle ge föraren ett ok fordon, om man framför sånna uppgifter.

För min del, så har jag alltid tyckt att Veolia skött sin trafik skapligt, men den uppfattningen har nog fått en knäck nu.
Dock inser jag att detta troligen är väldigt plats och person betingade problem.
/Leif D
;-)

Bussmicke

Du rackar ner på SL-bussar hela tiden, drar dem rakt över en kamm.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.