Sohlbergs buss (länk)

Startat av Peter C, 30 januari 2010, 13:41:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Blue

Skoj att dom får uppmärksamhet för sin satsning men att säga att den är unik i Europa är väl att ta i en hel del.
Ljungskilebuss har en 415gt-hd med samma koncept och i tyskland är olika varianter på bistro och konferens bussar mer regel än undantag.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

j-a

Är det den här bussen?

Sohlbergs buss UAA 131 vid Högfjällshotellet i Sälen förra helgen 23/1-10

Blue

Citat från: j-a skrivet 30 januari 2010, 19:01:22 PM
Är det den här bussen?
http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/3dec09-23jan10034.jpg
Sohlbergs buss UAA 131 vid Högfjällshotellet i Sälen förra helgen 23/1-10

Nej det är en helt ny s431dt alltså en dubbeldäckare.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

j-a

Ok,hur många bussar har dom,här oppe i Sälen fjällen brukar det ju krylla av turistbussar från hela sverige å danmark på vintrarna,men det är ett bolag jag missat tidigare. :)

HH

Följande turistbussar på Sohlbergs har jag hittat:
UAA131, S416HDH, -04 (f.d. Ornunga buss)
XZW226, S416HDH, -07 (f.d. TK buss)
Följande är nyinköpta:
WMB348, S416GTHD, -09
HBY837, MB Tourismo, -09
XYO622, MB Tourismo, -10
BUF714, S431DT, -10 (den ovan nämnda)
SDY301, MB Tourismo, -10
BWL950, MB Tourismo, -10
BTB053, S416HDH, -10

Snacka om framtidssatsning alltså...


Björn Lövdahl

Citat från: HH skrivet 30 januari 2010, 20:07:20 PM
Följande turistbussar på Sohlbergs har jag hittat:
UAA131, S416HDH, -04 (f.d. Ornunga buss)
XZW226, S416HDH, -07 (f.d. TK buss)
Följande är nyinköpta:
WMB348, S416GTHD, -09
HBY837, MB Tourismo, -09
XYO622, MB Tourismo, -10
BUF714, S431DT, -10 (den ovan nämnda)
SDY301, MB Tourismo, -10
BWL950, MB Tourismo, -10
BTB053, S416HDH, -10

Snacka om framtidssatsning alltså...



Oj rackarns, här satsas det!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

HH

Är denna dubbeldäckare möjligen ny spelarbuss för Elfsborg också? För det är ju ett antal kunder
som Hans-Erik Sohlberg fått med sig till sitt nya bolag från "sitt gamla", d.v.s Marks Limousine.

yngrot

Aha där trilla en polett ner... ;D    fd Marks limo... men tydligen satsar han för fullt ser en del av de nya bussar de har i Aplared vid Sjuhärdsbuss garage..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 januari 2010, 23:26:50 PM
Aha där trilla en polett ner... ;D    fd Marks limo... men tydligen satsar han för fullt ser en del av de nya bussar de har i Aplared vid Sjuhärdsbuss garage..

Sohlberg Buss och Sjuhärads Buss har gått samman i ett företag. Ännu verkar inte formaliteterna vara klara men det finns åtminstone en buss som är reggad på Sohlberg Sjuhärad Buss.
Hans-Erik Sohlberg tog på sin tid över sin fars taxirörelse i Torestorp. Han utökade med bussar och kom på namnet Torestorps Limousine, eftersom han ville att kunderna skulle uppleva bussarna mer som just limousiner. Bussarna var också lackerade i huvudsakligen svart. I slutet av 1990-talet slogs företaget ihop med Fotskäls Buss och namnet Marks Limousine började användas i stället. Företaget såldes för några år sedan till People Travel Group, alltså Veolia. Sohlberg lämnade Marks Limousine på grund av ohälsa men kom tillbaka som ägare till Svenljunga Taxi. Det är det företaget som i dag är namnändrat till Sohlberg Buss.
En entreprenör ut i fingerspetsarna är tillbaka på banan och jag tycker det är mycket trevligt. Jag minns hur Hans-Erik Sohlberg vid en intervju plötsligt slog ut med armarna och sa: "Det är underbart att vara bussägare".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HH

Har hittat 3 nyinköpta bussar reggade på Sjuhäradsbuss:
HXP969, MB Tourismo, -09
ULL953, MB Tourismo, -09
SDW823, MB Tourismo, -10

Dessa används väl delvis även för skolkörningar, men är ju dock också en satsning utöver.
Men, Staffan, vad tror du om denna storsatsning? Man må vara entrepenör, men alla bussarna måste ju rulla och generera intäkter. Tror säkert Sohlberg har full koll på sin satsning, men man kan ju spekulera. 

yngrot

Dessa bussar är rätt ofta ute och kör . Som jag förstått det är väl grunden alla skolturer de fick i senaste upphandligen och då meranvänder de bussar över helger och i viss mån kvällstider. Skolbarna får ju åka fina bussar . Någon av bussarna är väl enbart till beställning??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

michael k



jag har bilder på mobilen på dubbelstånkan med

michael k



här en bild på den nye
fö är vi 30 man som bytt arbetsgivare från det ena stället till det andra

Björn Lövdahl

Startade han upp Sohlbergs från scrath eller hur funkade det? Måste ju finnas duktigt med jobb till 30 pers
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se