Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan

Startat av Ted Selander, 19 augusti 2007, 17:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Är inte 39-vagnarna OmniLink, det hade jag klart för mig. ???

Magnus_J

Citat från: Karsten skrivet 12 september 2007, 12:02:47 PM
Är inte 39-vagnarna OmniLink, det hade jag klart för mig. ???

ahhh sorry.. läste fel i ursprungliga inlägget.  ::) :-[

Magnus_J

Nu hr i alla fall en av de nya kortvagnarna kommit. Dock ej insatt i trafik ännu.
4614 tror jag det var, Står på C rampen om nån vill kika.

Mikael T Nilsson

Citat från: Magnus_J skrivet 15 september 2007, 11:13:00 AM
Nu hr i alla fall en av de nya kortvagnarna kommit. Dock ej insatt i trafik ännu.
4614 tror jag det var, Står på C rampen om nån vill kika.



Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 september 2007, 17:55:49 PM


Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?

Gäller att inte köra för fort till den destinationen
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 september 2007, 17:55:49 PM


Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?

Nej, inte ännu!

Mvh Niclas

homer

Vad är de för något på taket längst fram? är de en Ac för föraren och en större längre bak för passagerarna?

Jonas Strömblad

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2007, 20:21:15 PM
Har för mig att det framkommit här tidigare att det bara är förar a/c  i dessa, lådan mitt på taket är sannolikt tom, på liknande sätt har många bussar bla till KR levererats med tomma a/c lådor.
//Lars

Och inga öppningsbara fönster! Härliga bussar sommartid  :-X
Jag kan inte fatta att man kan sälja en buss förberedd för AC, men där man sparat in på kylaggregaten, och utan fungerande ventilation (jag kan däremot hajja att Busslink köper dem när de finns, annars hade någon annan gjort det och vunnit anbudet...)
/J

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2007, 20:21:15 PM
Har för mig att det framkommit här tidigare att det bara är förar a/c  i dessa, lådan mitt på taket är sannolikt tom, på liknande sätt har många bussar bla till KR levererats med tomma a/c lådor.

//Lars

Kan det vara KR 161-172 du syftar på? Volvo B12BLE med Carrus kaross...

Har åkt dessa vagnar några vagnar under sommaren och då fick jag förklaring att AC var trasig (ett par gånger minst).

/Yujin

Robert Brink

CitatOch inga öppningsbara fönster! Härliga bussar sommartid 
Jag kan inte fatta att man kan sälja en buss förberedd för AC, men där man sparat in på kylaggregaten, och utan fungerande ventilation (jag kan däremot hajja att Busslink köper dem när de finns, annars hade någon annan gjort det och vunnit anbudet...)
/J

Ja, man upphör inte att förvånas över att dom som beställer knappast sitter i bussarna någon gång!
Öppningsbara fönster borde vara en självklarhet om inte AC finns! Övrig ventilation är ju obefintlig, även om Volvo i alla fall är bättre än Scania! Däremot är problemet med AC och inga öppningsbara fönster stort när den pajar!!!

//R :o

Nico


Citat från: Robert Brink skrivet 18 september 2007, 20:55:27 PMDäremot är problemet med AC och inga öppningsbara fönster stort när den pajar!!!

Vilket den nog lär göra ganska omgående. Har liksom aldrig fattat vitsen med förar-AC när det inte finns något som avgränsar förarplatsen från resten av vagnen. Den lilla mängd luft som kyls ned lär relativt fort blanda sig med resten, i synnerhet när dörrarna öppnas och stängs med täta intervaller, varpå AC:n  kommer att få jobba för högtryck då den i princip får jobba för hela vagnen. Tycker i alla fall att öppningsbara fönster (kanske med lås för fyrkantsnyckel) borde ha varit standard. Nu vet jag i alla fall ytterligare en vagntyp jag kommer att undvika när det är varmt.  >:(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl W

Citat från: Nico skrivet 18 september 2007, 21:36:46 PM
Vilket den nog lär göra ganska omgående. Har liksom aldrig fattat vitsen med förar-AC när det inte finns något som avgränsar förarplatsen från resten av vagnen. Den lilla mängd luft som kyls ned lär relativt fort blanda sig med resten, i synnerhet när dörrarna öppnas och stängs med täta intervaller, varpå AC:n  kommer att få jobba för högtryck då den i princip får jobba för hela vagnen. Tycker i alla fall att öppningsbara fönster (kanske med lås för fyrkantsnyckel) borde ha varit standard. Nu vet jag i alla fall ytterligare en vagntyp jag kommer att undvika när det är varmt.  >:(

Tycker förar-AC är alldeles utmärkt. Däremot verkar inte alla förare fatta det, utan åker omkring med öppen sidoruta.

Nico

Citat från: Carl W skrivet 18 september 2007, 22:00:58 PM
Tycker förar-AC är alldeles utmärkt.

Tja, jag har aldrig provat det i bussar (de som funnits tidigare på Råsta har inte direkt fungerat mig veterligt), men jag undrar fortfarande hur man gör för att behålla den kylda luften på förarplats när det inte finns några direkta fysiska hinder mellan förarplats och resten av bussen. I synnerhet som sagt när man måste öppna/stänga dörrar med ett par hundra meters/minuters mellanrum?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

Fungerar i bilar med tvåzons klimatanläggning. Föraren har en temperatur inställd och passageraren bredvid en annan. Men fråga mig inte hur det fungerar...