Bussmotorer (Bilder)

Startat av Fredrik Gelin, 19 oktober 2009, 07:52:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2009, 07:52:32 AM


Gamla Örebrobussar. Jag minns att man ibland kunde bli stående med dom, tydligen kunde motorrummet bli för varmt och då vägrade bussen starta? Enligt vad dom sade till mig i alla fall när jag blev stående. 20 min med öppen motorlucka senare så startade bussen och man kunde åka vidare.

Fredrik Gelin

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 oktober 2009, 21:47:23 PM
Antar att ordet "alltid" ovan får anses relativt...

Du har så rätt Greger, jag tänkte bara på de modernare bussarna.

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 oktober 2009, 21:47:23 PM
Nu var det väl kanske själva chassit som hette B10M, och motorn kan i praktiken även sitta i B10R och B10B som även de har liggande 10-liters motor. Likaså B9M. Själva motorn heter i själva verket THD103 eller något liknande och stammar ur THD100 som satt i B58:an och sedan uppgraderats till THD101 osv(med olika tillägsbokstäver) till den senaste liggande 10-litersmotorn DH10. H:et står f ö för horisontell.
Scania har ju även de beteckningar på sina motorer(DS11 t ex) som då kan återfinnas i olika chassityper.
Där ser man, då lärde jag mig något nytt, jag tänkte inte så långt som att chassi och motor hade olika benämningar, men det har man ju även på personbilarna så naturligtvis har du rätt.

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 oktober 2009, 21:47:23 PM
Kul med bilderna hursomhelst.

/GL
Tack, kul att de uppskattas!
//Fredrik