Huvudmeny

Lila premiär...

Startat av Mattias, 01 oktober 2009, 08:30:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Nja...nu måste jag nog gå emot en del "hänt-i-veckan" inlägg som jag tycker att det sista var i en del.

Att förarspegeln är sprucken är väl knappast MANs fel? Troligen heller inte att mikrofonen lossnade.

Kvalitén på MANs bussar är inte konstigare än någon annan buss av liknande modeller som tillverkas idag.
"Bara för att" bussen beställts och specats på ett speciellt sätt av den som beställt bussen så verkar MANs kvalité få ta skiten - vilket knappast är rätt.

Dessutom är jag lite förvånad över Swebus specifikation på bussen - vilket får mig att undra om det faktiskt inte är Örebro Stad som bestämt bussarnas utformning. Det verkar på något sätt att bussarna beställdes för Örebro av Örebro vem som än skulle fått trafiken.

Jag var själv och kollade lite hur den ser ut. Klart stolarna inte är sköna - men Swebus har ALDRIG tidigare satsat på en sådan icke-komfort i bussarna, vilket får mig att undra varför man skulle göra det i just Örebro, när man inte gör det på sina andra bussar av samma modell man beställer till andra städer vad jag förstått.

Dessutom var den högra yttre backspegeln placerad på ett totalt galet vis - i jämnhöjd med dörren utan arm - vilket ju får till följd att antingen blir någon ett huvud kortare eller en buss en backspegel kortare.
Jag har själv lyckats spräcka en innerbackspegel - men det var ju knappast bussens fel - utan jag själv som klantade mig en gång när jag tog i enda änden när jag skulle ändra den - klart den spricker då om den sitter någorlunda fast.

Bara för att föraren tagit tag i mikrofonen på fel sätt, alternativt att det var konstruktionsfel på just den mikrofonen - betyder det knappast att det är det på dom övriga 70 bussarna med automatik.
Jag har själv kört MANs bussar ett flertal gånger och förvånar mig angående den kalla temperaturen. Antingen är huvudkranen avstängd av misstag, eller så är det kanske ett handhavandefel hos föraren - för värmesystemet är något av det allra enklaste och bästa jag sett på en buss...

Sedan vet jag inte hur du menar vilket exakta modell på MAN som finns i Örebro mer än att det är (som flera gånger skrivits innan på forumet) korta bussar av modellen Lion´s City A21 och ledvagnar av modellen Lion´s City A23.

Mer detaljerade specifikationer besitter Swebus och MAN - så det bästa du kan göra är att kontakta dessa för mer information.

Uffe

yngrot

Om Örebros MAN är lika med värmesystmet som de som rullar i Borås är det väldigt enkelt vad gäller passagerarvärmen finns bara en knapp att trycka på . Och den ska alltid vara intryckt för den styr både värme och ventilation,,,  sen finns det knappar för fläktvärme under förarplats och även bak i vagnen men om det är lika i Örebro vet jag inte...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 oktober 2009, 11:51:40 AM
Nja...nu måste jag nog gå emot en del "hänt-i-veckan" inlägg som jag tycker att det sista var i en del.

Att förarspegeln är sprucken är väl knappast MANs fel? Troligen heller inte att mikrofonen lossnade.

Kvalitén på MANs bussar är inte konstigare än någon annan buss av liknande modeller som tillverkas idag.
"Bara för att" bussen beställts och specats på ett speciellt sätt av den som beställt bussen så verkar MANs kvalité få ta skiten - vilket knappast är rätt.

Dessutom är jag lite förvånad över Swebus specifikation på bussen - vilket får mig att undra om det faktiskt inte är Örebro Stad som bestämt bussarnas utformning. Det verkar på något sätt att bussarna beställdes för Örebro av Örebro vem som än skulle fått trafiken.

Jag var själv och kollade lite hur den ser ut. Klart stolarna inte är sköna - men Swebus har ALDRIG tidigare satsat på en sådan icke-komfort i bussarna, vilket får mig att undra varför man skulle göra det i just Örebro, när man inte gör det på sina andra bussar av samma modell man beställer till andra städer vad jag förstått.

Dessutom var den högra yttre backspegeln placerad på ett totalt galet vis - i jämnhöjd med dörren utan arm - vilket ju får till följd att antingen blir någon ett huvud kortare eller en buss en backspegel kortare.
Jag har själv lyckats spräcka en innerbackspegel - men det var ju knappast bussens fel - utan jag själv som klantade mig en gång när jag tog i enda änden när jag skulle ändra den - klart den spricker då om den sitter någorlunda fast.

Bara för att föraren tagit tag i mikrofonen på fel sätt, alternativt att det var konstruktionsfel på just den mikrofonen - betyder det knappast att det är det på dom övriga 70 bussarna med automatik.
Jag har själv kört MANs bussar ett flertal gånger och förvånar mig angående den kalla temperaturen. Antingen är huvudkranen avstängd av misstag, eller så är det kanske ett handhavandefel hos föraren - för värmesystemet är något av det allra enklaste och bästa jag sett på en buss...

Sedan vet jag inte hur du menar vilket exakta modell på MAN som finns i Örebro mer än att det är (som flera gånger skrivits innan på forumet) korta bussar av modellen Lion´s City A21 och ledvagnar av modellen Lion´s City A23.

Mer detaljerade specifikationer besitter Swebus och MAN - så det bästa du kan göra är att kontakta dessa för mer information.

Uffe


Min markering för att inte klippa.
Dessa bussar hade ju gått oavsett vem som tog över trafiken. Så ja, jag är 95% säker på att det är Länstrafiken alt kommunen som beställt bussarna. Kanske gör man som SL och även står som ägare på dom, eller så kanske leasingavtalet läggs ut på aktören? Ingen aning. Jag tror i alla fall inte att Swebus chansat och beställt 60 bussar när dom först vann avtalet, eftersom Busslink överklagade ganska omgående. Och allt blev klart först i mars i år, så var bussarna med största säkerhet redan beställda.

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 13:14:16 PM
Nej bussarna tillhandahålls INTE av beställaren utan av resp operatör, att man beställer bussarna trots ev rättsprocesser är ganska vanligt och i princip ett måste, så har gjorts även i Skåne.

Skulle det bli någon förändring får man träffa en överenskommelse om ett övertagandeavtal.

Så bussarna är Swebus:s

Ok. Bussarna ägs av Swebus, men vem har specat dem? Swebus eller beställaren?

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 13:14:16 PM
Nej bussarna tillhandahålls INTE av beställaren utan av resp operatör, att man beställer bussarna trots ev rättsprocesser är ganska vanligt och i princip ett måste, så har gjorts även i Skåne.

Skulle det bli någon förändring får man träffa en överenskommelse om ett övertagandeavtal.

Så bussarna är Swebus:s

Ja, det var ju det jag skrev? Frågan är vem som beställde dom.

lil-sis

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 oktober 2009, 10:01:35 AM
Diskussionen om vilka bussar en förare tycker om är ju helt ointressant. Jag är helt övertygad att en bussförare inte besitter kunskaper om varken inköp, eftermarknad, underhållskostnader eller livslängdsavtal eller livslängdskostnader som man köper en buss på idag.


Uffe  :D

Nog borde det väl spela roll vad de som spenderar överlägset mest tid i fordonet tycker...? Nu har ju alla olika preferenser men ngn form av gemensam nämnare brukar ju finnas. Om jag var tvungen att bara köra våra äldsta Neoplan hela tiden skulle jag gå sönder, rätt fort dessutom. Nu står jag ut eftersom det ytterst sällan är sådana ök mer än ett körpass/dag.


buskörare

#51
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 19:22:27 PM
Eftersom det inte har förekommit någon bussupphandling så är svaret ganska givet Swebus

Nä, vad skulle man upphandla?

Simon Bertilsson

Citat från: buskörare skrivet 15 oktober 2009, 00:59:10 AM
Nä, vad skulle man upphandla?

Enligt LOU så är väl kommunala och statliga bolag skyldiga att upphandla sådana inköp?

AL


Citat från: buskörare skrivet 15 oktober 2009, 00:59:10 AM
Nä, vad skulle man upphandla?

Men snälla nå'n, vad är det som är så svårt att förstå?

Trafikhuvudmannen i samarbete med Örebro Stad har upphandlat den trafik som nu utförs av Swebus, och där kravet vad avser stadstrafiken har gällt biogasbussar i enlighet med de beslut som fattats av Örebro Kommun.  Bussarna som används för trafiken har beställts och specificerats av entreprenören, d v s Swebus och ingen annan, (dock med utgångspunkt för de kravspecifikationer som har förelegat från i huvudsak Örebro Kommuns sida vad gäller fordonen).

Varken trafikhuvudmannen eller Örebro Stad har haft några mandat att beställa bussar med hänvisning till eventuella upphandlingsförseningar eller liknande omständigheter.  Åtagandet att leva upp till de villkor som följer av avtalet, däribland anskaffning av fordon, åligger entreprenören, i detta fall Swebus, och ingen annan!

Om omständigheterna vore sådana att trafikhuvudmannen eller Örebro Stad erhållit mandat att beställa bussar själva, hade man - vilket mycket riktigt påpekas av SB - varit ålagda att genomföra en särskild upphandling för detta i enlighet med LOU's bestämmelser!

Så en gång för alla, bussarna som används i stadstrafiken i Örebro HAR beställts och inköpts av Swebus!  Ingen annan!  Punkt Slut!

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 oktober 2009, 10:01:35 AM
Diskussionen om vilka bussar en förare tycker om är ju helt ointressant. Jag är helt övertygad att en bussförare inte besitter kunskaper om varken inköp, eftermarknad, underhållskostnader eller livslängdsavtal eller livslängdskostnader som man köper en buss på idag.

Citat från: lil-sis skrivet 14 oktober 2009, 22:17:55 PM
Nog borde det väl spela roll vad de som spenderar överlägset mest tid i fordonet tycker...? Nu har ju alla olika preferenser men ngn form av gemensam nämnare brukar ju finnas. Om jag var tvungen att bara köra våra äldsta Neoplan hela tiden skulle jag gå sönder, rätt fort dessutom. Nu står jag ut eftersom det ytterst sällan är sådana ök mer än ett körpass/dag.

Precis. Även om både förare och passagerare skulle ha full insikt i att t.ex Neoplan och MAN skulle vara är billigare i inköp (och kanske även långsiktigt) än t.ex Volvo, är det en klen tröst när dessa sitter och otrivs på bussarna varenda resa. För att dra paralleller till SwEx Uppsala är de flesta (icke bussintresserade) resenärerna jätteglada att de nya bussarna inte blev "de där med plant golv", dvs Neoplan Euroliner. Visst kan man köpa in en billigare bussmodell som varken förare och passagerare trivs med, men är det verkligen alltid värt pengarna att man irriterar både anställda och kunder genom att ständigt tumma på kvalitet och service?

Mattias

#55
Citat från: Bussmicke skrivet 14 oktober 2009, 09:15:49 AM
Otroligt, 51 inlägg och 13 dagar senare och ni diskuterar stolar o inredning fortfarande...  ;)

Appropå hårda säten, Niclas Rosenius bild från Kortrijk visar att det inte bara är Örebroare som ska smaka på miljövänligare alternativ... Back to nature i all ära, men vi Örebroare får väl se det som att vi iallafall fick lyxen med tyg på stolarna! 8)

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p61580674.html

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias skrivet 17 oktober 2009, 03:33:51 AM
Appropå hårda säten, Niclas Rosenius bild från Kortrijk visar att det inte bara är Örebroare som ska smaka på miljövänligare alternativ... Back to nature i all ära, men vi Örebroare får väl se det som att vi iallafall fick lyxen med tyg på stolarna! 8)

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p61580674.html

//M

Trästolar förekommer på många håll på kontinenten sedan många år. Visst är de hårda men man sitter bra i dem. Dessutom är de lätta att hålla rent. Om något klantarsel satt upp fötterna på dem så ser man det direkt och kan snabbt torka av dem med en pappersnäsduk.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Kontentan är väl att vi är eller snarare kanske har varit lite bortskämda i Sverige på denna punkt... och då blir det ju alltid lite gnäll när man numera måste rätta mun efter matsäcken eller hur man nu ska uttrycka det hela. Fungerar dock oklädda och ostoppade säten i övriga Europa så borde det nog fungera även här och nog är det fräschare med t.ex. trälaminat än dessa tygklädda äckelsoffor som man ofta ser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon Bertilsson

Citat från: Nico skrivet 17 oktober 2009, 23:11:14 PM
Kontentan är väl att vi är eller snarare kanske har varit lite bortskämda i Sverige på denna punkt... och då blir det ju alltid lite gnäll när man numera måste rätta mun efter matsäcken eller hur man nu ska uttrycka det hela. Fungerar dock oklädda och ostoppade säten i övriga Europa så borde det nog fungera även här och nog är det fräschare med t.ex. trälaminat än dessa tygklädda äckelsoffor som man ofta ser.

Tråkig attityd måste jag säga.
Varför kan vi inte fortsätta att vara komfortföredömen istället för att sänka ner oss till en lägre standard, bara för att man har den i andra länder?

Nico


Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 00:51:25 AMTråkig attityd måste jag säga.

Varför kan vi inte fortsätta att vara komfortföredömen istället för att sänka ner oss till en lägre standard, bara för att man har den i andra länder?

Tja, har man en tråkig attityd om man råkar vara krasst realistisk så visst... då erkänner jag villigt att jag har en tråkig attityd. Å andra sidan måste jag ändå undra om det verkligen är högre komfort i relativt tunt stoppade stolar med skitigt och slitet tyg än med lätt avtorkbara och renliga stolar som är något hårdare? Dessa s.k. stoppade och tygklädda svenska stolar känns mest som ett spel för galleriet för en annan fråga är även egentligen hur mycket bekvämare ett sådan säter är i jämförelse med ett i enbart trälaminat? Troligen är skillnaden i de flesta fall så marginell att den är försumbar. Ska man ha något klätt så är det kanske bättre att återgå till forna dagars galonsäten.

Det här fenomenet med smutsiga ingrodda tygsäten är inte heller något som enbart relateras till bussar utan än mer till viss spårburen trafik. När jag åker t-bana eller pendel så brukar jag föredra att stå alternativt så känner jag alltid med handen först så att inte sätet är förorenat på något vis. I vissa lägen undrar man nästan inte om all denna ingrodda lort som syns på t.ex. tygklädda t-banesäten mm. är direkt sjukdomsframkallande. Sedan handlar det inte heller om fordon som ska rulla i fjärr- eller regionaltrafik utan om fordon som rullar i en tung och tät daglig trafik där man som passagerare inte förväntas sitta alltför länge och där många både ställer saker och tyvärr lägger upp fötter osv. på sätena.

Det som behövs i stadstrafik är något som är mera oömt och att man då kan konstatera att detta fungerar ypperligt på andra håll är snarare en garanti för att det även borde fungera här, vår gnällighet till trots. Visst kan man säkert sätta in länstolar om så vore, men frågan är då vem som ska pröjsa för dess anskaffning och underhåll? Ur min synvinkel är nog snarare de bolag som kör med träsäten även de som ska ses som komfortföredömen... för hur mycket mjukare blir det egentligen med 1 cm tjock smutsig skumplast som under åren dränkts i läsk, öl, svett osv. och sedan täckts av ½ mm tunt skitigt tyg där folk torkar av sig ketchup, snus och annat ännu äckligare?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman